Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mediální výchova – inspirace k realizaci
| Autor předkládá inspirativní návrhy k rozvinutí mediální gramotnosti a realizaci průřezového tématu Mediální výchova v praxi škol.  | Jan Jirák |
|
|
| |
1 komentář |
07. 09. 2004 |
18112 |
Výprava k prameni - části vodního toku
| 1. den: Umíme poslouchat vodu? (motivace žáků)
2. den: Naše výprava k prameni vodního toku (vyučování v přírodě mimo školní budovu)
3. den: Kudy teče náš vodní tok? (výroba posteru, makety)
4. den: Příběh našeho potoka (řeky)
5. den: Co známe o vodním toku? (shrnutí týdenního bloku)  | Helena Šimíčková |
|
|
| |
|
23. 11. 2004 |
5727 |
Poslech s porozuměním a mluvení v prvním období výuky NJ na ZŠ
| Autorka se soustřeďuje na praktické ukázky výuky německého jazyka v 1. – 3. třídě ZŠ, kdy se ještě učitel u malých dětí nemůže opřít o psaný text. Středem zájmu se tedy stává poslech s porozuměním a mluvení. Učitel musí mít důkladně promyšlené jednotlivé fáze vyučovací hodiny (musí být rozmanité, pestré a neustále aktivizující a podněcující činnosti žáků).  | Alena Podepřelová |
|
|
| |
|
01. 12. 2004 |
13028 |
Sonet - královský žánr lyrické poezie
| Na konkrétních sonetech F. Petrarky, W. Shakespeara, J. Hiršala, J. Žáčka a L. Nováka chce příspěvek ukázat podstatu znělky a naznačit její vývojové obměny od dob renesance po současnost.  | Bohuslav Hoffmann |
|
|
| |
1 komentář |
30. 12. 2004 |
37951 |
Interpretace básnických textů inspirovaných díly výtvarnými
| Interpretovanými texty jsou básně Jaroslava Seiferta Vrbová píšťalka ze sbírky Šel malíř chudě do světa a Jana Skácela Kulatý svět ze sbírky Kam odešly laně. Oba naši přední lyrici se rozhodli napsat verše k výtvarným dílům jiných našich předních umělců - malířů a kreslířů Mikoláše Alše a Josefa Čapka. Všechny čtyři uvedené umělce by měli naši žáci poznat prostřednictvím jejich tvorby. Vybrané texty a pochopitelně celé uvedené sbírky, k jejichž četbě by interpretace měla přirozeně vést, jsou pro to jedinečnou příležitostí.  | Bohuslav Hoffmann |
|
|
| |
|
30. 12. 2004 |
20437 |
Jak překládat báseň Ch. Morgensterna „Die Trichter“ do češtiny
| Slavná báseň ještě slavnějšího německého básníka Ch. Morgensterna lákala a stále láká k novým a novým překladům. Porovnání českých variant této básně může prozradit i českým žákům nemálo nejen z básnické kuchyně, ale i z možností mateřštiny. A třeba bude i inspirovat k vlastním pokusům.  | Bohuslav Hoffmann |
|
|
| |
|
10. 01. 2005 |
14893 |
Interpretace básnického textu
| Interpretovaným textem je báseň Emanuela Frynty Jelikož a Tudíž z knížky Písničky bez muziky, oblíbené u dětí i dospělých. Frynta je nejen klasikem literatury pro děti, ale i autorem, který umí při tvorbě svých básní vtipně a humorně pracovat s mateřštinou. Jeho texty jsou proto ideálním východiskem propojení výuky českého jazyka a literatury na základní škole.  | Bohuslav Hoffmann |
|
|
| |
|
10. 01. 2005 |
21797 |
Netradiční vyučování slohu na ZŠ
| Příspěvek je praktickým námětem na oživení hodin slohové výuky v netradičním pojetí, v tzv. vyučování slohu s prvky tvůrčího psaní, obsahuje řadu konkrétních příkladů coby výsledků takové formy vyučování.  | Květa Rysová |
|
|
| |
|
10. 01. 2005 |
33227 |
Interpretace lyrického textu se žánrovým označením „píseň“
| Interpretovaným textem je světoznámá báseň Paula Verlaina „Chanson d´automne“ a její dvě české varianty – „Podzimní píseň“ Františka Hrubína a „Píseň podzimní“ Vladimíra Holana. Cílem interpretace je nejen konkrétně ukázat, jak lze umělecky funkčně využít jazykových prostředků k zachycení podzimní přírodní situace a „podzimní“ nálady člověka, ale i objasnit podstatu nejběžnějšího lyrického žánru, jímž je píseň. Je určeno pro literárně vyspělejší žáky, zejména v nižších ročnících víceletých gymnázií.  | Bohuslav Hoffmann |
|
|
| |
|
10. 01. 2005 |
17778 |
Gramatika - jazykový prostředek k ústní i písemné komunikaci na 1. stupni ZŠ
| Gramatika je prostředkem vedoucím k řečovým dovednostem, z něhož se nesmí stát hrozba. Na I. stupni ZV se musí zprostředkovat nenásilně, zejména v těsné souvislosti s poslechem, mluvením i psaním. Text je doplněn praktickými ukázkami.  | Alena Podepřelová |
|
|
| |
|
14. 03. 2005 |
10728 |