Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Příspěvek češtináře k vytvoření počítačové gramotnosti žáků
| Počítač a jeho využití otvírají možnost přístupu k obrovskému množství informací a různých textů, s nimiž by se vzdělaný člověk měl umět vypořádat, měl by umět s nimi pracovat, využít je pro své záměry. K tomuto cíli dospěje žák základní školy v dospělosti, cestu mu přitom může usnadnit právě učitel češtiny.  | doc. PhDr. Eva Hájková CSc. |
|
|
| |
5 komentářů |
13. 01. 2016 |
3454 |
STRAŠIDLÁŘ - Mezi námi lesními strašidly: Hejkal
| Nakladatelství Grada vydalo další díl Strašidláře, tentokrát o lesních strašidlech. Kniha obsahuje 18 kapitol o různých lesních stvořeních s ilustracemi Z. Študlarové. Součástí knihy je mapa s výskytem strašidel.
V článku je popsána práce s kapitolou o Hejkalech.  | Hynek Klimek |
|
|
| |
4 komentáře |
02. 01. 2014 |
9871 |
Čteme s individuálně integrovanými žáky - práce s textem
| Smyslem tohoto příkladu dobré praxe je umožnit žákovi s velkými obtížemi se čtením (s těžkou dyslexií), aby mohl úspěšně pracovat s textem společně se svou třídou. Text je přizpůsoben rozsahem, typem písma, formální úpravou - vyznačením skupin hlásek podporujících plynulý pohyb očí od jedné skupiny ke druhé - i obtížností.
Jedná se o knihu Život rytíře, kde jsou všechny texty psány třikrát. V prvním textu označeném A jsou vyznačené skupiny hlásek vhodné ke čtení (nejedná se vždy o slabiky), tento text je určen pro ty žáky s dyslexií, kterým ještě i v pozdějším věku pomáhají při čtení vyznačené slabiky v textu. Text B není nijak upravován a je tedy vhodný pro ostatní žáky ve třídě, text C obsahuje slova, která do textu nepatří a nejsou v něm vyznačené slabiky. Za každým typem textu následují úkoly podporující rozvoj kognitivních funkcí a porozumění slovům, větě či celému textu.
 | Kamila Balharová |
|
|
| |
3 komentáře |
20. 01. 2015 |
11470 |
Seznamujeme se a opakujeme ve výuce němčiny
| Metody seznámení se a opakování patří ke klíčovým činnostem ve výuce cizích jazyků. Ať již seznámení se (jedná se o klíčovou konverzační situaci) nebo opakování (které se jeví jako zdánlivě nezáživné) lze realizovat ve výuce zábavným způsobem.  | Kamila Sladkovská |
|
|
| |
2 komentáře |
22. 02. 2007 |
11273 |
Projekt pro rozvoj čtenářství
| Projekt s názvem Vzhůru do mraveniště hravou formou rozvíjí u žáků čtenářství, zájem o čtení a knihu vůbec. Pomůže žákům pochopit, že v knize je možné nalézt mnoho zajímavých věcí, že má kniha zajímavý a někdy i napínavý poučný děj, který čtenář může společně s hrdinou prožívat. Dále projekt naučí žáka orientovat se v textu, porozumět čtenému, rozlišovat podstatné informace od méně závažných, umět vyhledávat informace a dále s nimi pracovat, utvořit si vlastní názor a umět jej obhájit, naučit se spolupracovat s týmem a kreativně přistupovat k řešení životních situací. Projekt rovněž procvičuje jemnou motoriku, paměť, logický úsudek, představivost a fantazii. Seznamuje děti se životem hmyzu a jejich významem pro lidstvo, vede děti k ochraně přírody a zároveň je učí, jak se zachovat v krizové situaci, prožívat současnost, vnímat krásu. Projekt rozvíjí nenásilnou hravou formou všechny klíčové kompetence potřebné pro postup do vyššího ročníku základní školy.  | Iva Burešová |
|
 |
| |
2 komentáře |
28. 04. 2010 |
17436 |
Soubor her do hodin českého jazyka – čtení, literární výchova, psaní – 1. třída
| Rozvoj sluchové analýzy a syntézy, sluchového vnímání a paměti, podpora čtenářské gramotnosti, rozvíjení řeči, upevnění a podpora očních pohybů, vnímání prostoru, rozvoj zrakového vnímání a paměti.  | Milena Zikešová |
|
|
| |
2 komentáře |
24. 10. 2011 |
102878 |
Hry s kartičkami – vyjmenovaná slova
| Soubory obsahují kartičky na procvičení vyjmenovaných slov a náměty na hry s nimi. Hru „Sbírání hub” je možno využít i v prvouce.  | Ludmila Dorňáková |
|
 |
| |
2 komentáře |
23. 06. 2010 |
34745 |
Vánoční kapříci
| Příspěvek je věnován propojení učiva matematiky a českého jazyka v předvánoční době. Integrovaná tematická výuka vychází ze společného tématu vánoční symboly – kapr. Hlavními tématy integrace jsou čtením s porozuměním, sčítání, odčítání a dělení v oboru do 10 000 a finanční gramotnost. Při výuce je kladen důraz na individualizaci výuky a kritické myšlení.  | Olga Novotná |
|
|
| |
2 komentáře |
02. 05. 2011 |
11638 |
Máme rádi sloh
| Ukázka obsahuje úryvek z knihy Máme rádi sloh, která nabízí učitelům inspiraci do hodin českého jazyka a směřuje k zábavné slohové výuce. Článek obsahuje poznámky pro učitele, motivační náměty a navrhovaná témata slohových prací pro slohové útvary líčení, zprávu, oznámení, inzerát a rozhovor. Kniha nabízí náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu.  | M. Krůželová |
|
|
| |
2 komentáře |
10. 06. 2014 |
29340 |
Vyjmenovaná slova po P a S
| Příspěvek nabízí různé aktivity (přikládání karet, luštění rébusů, zraková paměť) na procvičení vyjmenovaných slov po P a S. Materiál je vhodný nejen pro frontální výuku v běžné třídě, ale i pro práci s žáky se specifickými poruchami učení – dyslexie a dysortografie.  | Petra Pšeničková |
|
|
| |
2 komentáře |
05. 03. 2015 |
9256 |