Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Oživme městskou knihovnu pro 21. století (6. část) – Tvoříme web městské knihovny

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci vytvoří jednoduchou webovou stránku knihovny ve webovém editoru, který umožňuje jednoduchým způsobem vytvořit webové stránky. Webové stránky poskytnou čtenářům základní informace o knihovně s možností se online zaregistrovat.
Autor Markéta Čonková

Výuka dějepisu v ulicích

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Do muzea a galerií se při výuce vydáváme zřídka. Do ulic a na náměstí, kde se psala historie, snad už vůbec. Přitom dějepisná práce v terénu je velké dobrodružství, které navíc rozvíjí historickou gramotnost, a při správném využití pomůcek může rozvíjet i tu digitální. Článek popisuje několik badatelských dějepisných aktivit žáků základní školy, které lze modifikovat v podstatě na jakékoliv podmínky a prostředí.
Autor Pavel Žalský

Sociální sítě žijí zdravím

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
S ohledem na trvající pandemickou situaci přibývají na sociálních sítích příspěvky týkající se prevence zdravého životního stylu a podpory zdraví. Právě jim se věnuje výuková aktivita propojující mediální svět a výchovu ke zdraví. Cílem výukové aktivity je žákovské zhodnocení činností podporujících zdravý životní styl a uvážení jejich využitelnosti v osobním životě a jejich přínos ke zdraví. Žáci uvedou příklady takových činností na základě analýzy sociálních sítí, vybrané činnosti si pak sami vyzkouší. Aktivita je vhodná pro prezenční i distanční výuku. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Vanda Vaníčková

Oživme městskou knihovnu pro 21. století (5. část) – Infografikou do světa informací

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci vytváří infografiku, která čtenáře informuje o zajímavostech městské knihovny. Infografika může být vytvořena ve volně dostupném doporučeném online nástroji Canva, zároveň lze použít i jiné digitální grafické nástroje.
Autor Markéta Čonková

Sdílená práce s historickými prameny ve výuce dějepisu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Práce s historickými prameny by jistě měla být součástí výuky dějepisu, která rozvíjí historické i kritické myšlení a zároveň digitální gramotnost žáků. Článek popisuje několik jednoduchých příkladů, jak práci s prameny do výuky zařadit ve sdílených online prostředích.
Autor Pavel Žalský

Virtuální prostředí ve výuce dějepisu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Virtuální prostředí umožňuje žákům atraktivní formou získávat nové informace o historických událostech a jevech. Panoramatické vizualizace, virtuální reality nebo digitální 3D modely by určitě ve výuce dějepisu měly mít své místo. Článek popisuje několik příkladů využití těchto nástrojů v praxi.
Autor Pavel Žalský

Oživme městskou knihovnu pro 21. století (4. část) – Vytváříme logo digitálně pro městskou knihovnu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci vytvoří v jednoduchém grafickém editoru logo knihovny.
Autor Markéta Čonková

Oživme městskou knihovnu pro 21. století (3. část) – Vytváříme moderní výroční zprávu pro městskou knihovnu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se inspirují výročními zprávami knihoven a vytvoří vlastní výroční zprávu. Tu připraví v online dokumentu, na jehož tvorbě se budou společně podílet. Formát výroční zprávy dodržuje pravidla pro formátování textu a využívá moderních možností zápisu, jako je hlasové zadávání.
Autor Markéta Čonková

Natoč to!

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita je založena na žákovské tvorbě a úpravě digitálního obsahu (konkrétně krátkých videosekvencí). Cílem aktivity je žákova práce v digitálním prostředí pomocí příslušných nástrojů (programy, aplikace, weby, ...). Neméně důležitým dílčím cílem je propojení výuky informační a komunikační technologie s předměty vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Digitální obsah, jenž žák vytváří, obsahuje různé oblasti cílené na pohybové činnosti a dovednosti žáka (netradiční motivace k učení v digitálním prostředí a připomenutí posílení pohybových návyků, jež jsou nedílnou součástí zdravého životního styl). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Adam Cvik

Oživme městskou knihovnu pro 21. století (2. část) – Navrhujeme rozpočet městské knihovny

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita je součástí projektu Oživme městskou knihovnu pro 21. století, ve kterém pracovní skupina přebírá správu městské knihovny. K dispozici pro analýzu mají žáci rozpočet pro minulý rok, který obsahuje příjmy a výdaje. Úkolem skupiny je zjistit efektivním způsobem, jaké byly jednotlivé příjmy a výdaje a jaká byla celková bilance. Po zjištění následuje druhá fáze úkolu, ve které se skupina zamýšlí a navrhuje změny hospodaření pro nový rok. Cílem je vytvořit vyrovnaný rozpočet, ve kterém se příjmy rovnají výdajům.
Autor Markéta Čonková
Celkem: 1676