Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Pokusy s

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
V článku jsou uvedeny ukázky zajímavých pokusů vztahujících se k měření elektrického odporu vodiče (rezistoru) a zjišťování závislosti odporu na vlastnostech vodiče prováděných pomocí jednoduchých a snadno dostupných pomůcek.
Autor Karel Rauner

Jak překládat báseň Ch. Morgensterna „Die Trichter“ do češtiny

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Slavná báseň ještě slavnějšího německého básníka Ch. Morgensterna lákala a stále láká k novým a novým překladům. Porovnání českých variant této básně může prozradit i českým žákům nemálo nejen z básnické kuchyně, ale i z možností mateřštiny. A třeba bude i inspirovat k vlastním pokusům.
Autor Bohuslav Hoffmann

Interpretace básnického textu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Interpretovaným textem je báseň Emanuela Frynty Jelikož a Tudíž z knížky Písničky bez muziky, oblíbené u dětí i dospělých. Frynta je nejen klasikem literatury pro děti, ale i autorem, který umí při tvorbě svých básní vtipně a humorně pracovat s mateřštinou. Jeho texty jsou proto ideálním východiskem propojení výuky českého jazyka a literatury na základní škole.
Autor Bohuslav Hoffmann

Netradiční vyučování slohu na ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek je praktickým námětem na oživení hodin slohové výuky v netradičním pojetí, v tzv. vyučování slohu s prvky tvůrčího psaní, obsahuje řadu konkrétních příkladů coby výsledků takové formy vyučování.
Autor Květa Rysová

Interpretace lyrického textu se žánrovým označením „píseň“

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Interpretovaným textem je světoznámá báseň Paula Verlaina „Chanson d´automne“ a její dvě české varianty – „Podzimní píseň“ Františka Hrubína a „Píseň podzimní“ Vladimíra Holana. Cílem interpretace je nejen konkrétně ukázat, jak lze umělecky funkčně využít jazykových prostředků k zachycení podzimní přírodní situace a „podzimní“ nálady člověka, ale i objasnit podstatu nejběžnějšího lyrického žánru, jímž je píseň. Je určeno pro literárně vyspělejší žáky, zejména v nižších ročnících víceletých gymnázií.
Autor Bohuslav Hoffmann

Sonet - královský žánr lyrické poezie

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Na konkrétních sonetech F. Petrarky, W. Shakespeara, J. Hiršala, J. Žáčka a L. Nováka chce příspěvek ukázat podstatu znělky a naznačit její vývojové obměny od dob renesance po současnost.
Autor Bohuslav Hoffmann

Interpretace básnických textů inspirovaných díly výtvarnými

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Interpretovanými texty jsou básně Jaroslava Seiferta Vrbová píšťalka ze sbírky Šel malíř chudě do světa a Jana Skácela Kulatý svět ze sbírky Kam odešly laně. Oba naši přední lyrici se rozhodli napsat verše k výtvarným dílům jiných našich předních umělců - malířů a kreslířů Mikoláše Alše a Josefa Čapka. Všechny čtyři uvedené umělce by měli naši žáci poznat prostřednictvím jejich tvorby. Vybrané texty a pochopitelně celé uvedené sbírky, k jejichž četbě by interpretace měla přirozeně vést, jsou pro to jedinečnou příležitostí.
Autor Bohuslav Hoffmann

Činnost rozkladných mikroorganismů – pokus

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Žák uvede na příkladech význam mikroorganismů v přírodě. Uvědomí si, že rozklad odumřelé biomasy je důležitým pochodem v přírodě, na němž se podílejí bakterie a houby. Různé varianty experimentu zároveň slouží k uvědomění si vlivu přírodních podmínek na intenzitu tohoto děje a těžkou rozložitelnost plastických hmot.
Autor Tomáš Č. Kučera

Poslech s porozuměním a mluvení v prvním období výuky NJ na ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Autorka se soustřeďuje na praktické ukázky výuky německého jazyka v 1. – 3. třídě ZŠ, kdy se ještě učitel u malých dětí nemůže opřít o psaný text. Středem zájmu se tedy stává poslech s porozuměním a mluvení. Učitel musí mít důkladně promyšlené jednotlivé fáze vyučovací hodiny (musí být rozmanité, pestré a neustále aktivizující a podněcující činnosti žáků).
Autor Alena Podepřelová

Učíme se určovat hlavní světové strany

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Pětidenní blok zaměřený na určování světových stran.
Autor Helena Šimíčková