Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání - středně těžké mentální...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Brambory

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Týdenní plán pro žáky se středně těžkou až těžkou mentální retardací ve speciální třídě. Témata jsou vybírána převážně podle ročních období a činností s nimi spojenými, v tomto případě je příspěvek zaměřen na sběr brambor jako základní potraviny.
Autor Michaela Krajská

Využití bazální stimulace ve vyučovacím procesu

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Základní seznámení s konceptem bazální stimulace.
Autor Daniela Tájková

Hudební výchova – lekce č. 1

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V příspěvku je prakticky ukázáno nacvičování písně „Rychlík jede do Prahy“. Píseň nacvičují žáci s mentálním postižením.
Autor Marek Mertl

Krmítko pro ptáčky

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek nazvaný Krmítko pro ptáčky je ukázkou možného přístupu u dětí se zdravotním postižením. Aktivita proběhla v rámci dvouhodiny výtvarné výchovy, ale vzdělávací obsah se prolíná i do dalších vzdělávacích oborů. Námět byl převzat z knihy Dívej se, tvoř a povídej, skvělé publikace od Jana Slavíka, Vladimíry Slavíkové a Sylvy Eliášové. Kniha nabízí mnoho výtvarných, tvořivých aktivit - Jan Slavík je hlavní představitel tzv. artefiletiky. Artefiletika je reflektivní, tvořivé a zážitkové pojetí vzdělávání, které vychází z umění a z expresivních kulturních projevů (výtvarných, dramatikých, hudebních) a směřuje k poznávání a sebepoznávání prostřednicvtím dialogu o zážitcích z tvorby. Ukázka z hodiny představuje tvůrčí aktivitu, kdy žáci spojují několik druhů materiálu a dotváří kresbu do nové ucelené podoby. Hravá aktivita dává žákům možnost uvědomovat si své pojetí světa, svoji vlastní zkušenost a zároveň vnímat pojetí světa svých spolužáků.
Autor Lucie Knotová

V. Adventní koncert ZŠ Nerudova v Říčanech

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Příspěvek informuje o zajímavé tradici adventních koncertů pořádaných školou pro žáky s různým stupněm mentálního postižení a o možnosti rozvoje klíčových kompetencí žáků prostřednictvím spolupodílení se na přípravě a realizaci společenské akce.
Autor Jitka Macháčková

Zvířata I

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Dvoudílný seriál je ukázkou, jak lze během dvou vyučovacích bloků zaměřených na jedno téma (zvířata) rozvíjet schopnosti a dovednosti žáků potřebných k úspěšnému zvládnutí čtení, psaní a počítání. Námět je určen zejména učitelům základních škol speciálních v nižších ročnících; umožňuje upravit materiál podle speciálních vzdělávacích potřeb jednotlivých žáků.
Autor Petra Pšeničková

Projekt Slovenský den

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
modul
Cílem jednodenního celoškolního projekt, realizujícího průřezové téma Multikulturní výchova, je bližší a hlubší poznání slovenské minority žijící v České republice a Slovenska - země, odkud pochází.
Autor Ivana Spěváčková

Zjišťování úrovně klimatu třídy pomocí dotazníku MOJE TŘÍDA

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek představuje postup při přípravě a realizaci netradičního autorského dotazníku MOJE TŘÍDA. Otázky jsou zaměřeny na zjišťování sociálního klimatu ve třídách a vztahy mezi žáky na 1. stupni základní školy praktické. Třídní učitelé na základě výsledků mohou získat určité informace o stavu své třídy i jednotlivých žácích, kteří se samostatně vyjadřují k různým problémům a situacím ve své třídě.
Autor Věra Kundratová

Vánoční překvapení pro rodiče žáků ZŠ pro sluchově postižené v Plzni

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Autorka informuje o zajímavé změně tradičního programu vánoční besídky konané každoročně v ZŠ a MŠ pro sluchově postižené v Plzni.
Autor Olga Kroupová

Cesta kolem světa za 141 dní

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Projekt vytvořili učitelé ZŠ a OŠ ve Zbůchu. Škola je určena pro žáky s různým stupněm a druhem mentálního i tělesného postižení. Pro mnohé z nich z celé řady důvodů, ať už zdravotních, rodinných nebo sociálních, nepřichází v úvahu dlouhé a náročné cestování. Projekt se může prolínat všemi vyučovacími předměty a záleží jen na pedagogovi, jakou formu práce a organizace zvolí. Realizace projektu je celoroční. Jeho součástí je i velká hra Hledání pokladu. Vyvrcholením celého projektu je závěrečná besídka v měsíci červnu. Cílem je poznávání okolního světa a utváření si vlastních představ o něm.
Autor Jana Mundilová
Celkem: 82