Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > předškolní vzdělávání > Dítě a svět > osvojit se elementární poznatky o okolním...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Využití literatury v ročním plánování v MŠ – „Rok v MŠ“

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
dlouhodobý
Článek je inspirací, nabízí jednu z mnoha možností, jak vytvořit TVP v MŠ, tentokrát na základě výběru textu z knihy „Rok v mateřské škole“ autorek Evy Opravilové a Vladimíry Gebhartové. První jeho část (teoretická) nabízí myšlenkovou linii TVP, vytvořenou motivační básničku k TVP, výběr textů možných k motivaci v průběhu školního roku s uvedením stránky v knize a rozdělení do 10 měsíců školního roku s tím, k čemu určený text v tomto období směřuje. Druhá část (praktická) přináší fotografie s popisem činností při vytváření mentálních map společně s dětmi, a to jako nedílnou součást vytvoření povědomí o tom, co budeme v nastávajícím školním roce dělat, tedy seznámení s třídním plánováním – způsobem blízkým dětem prostřednictvím společné aktivity.
Autor Marie Čermáková

Činnosti venku a v přírodě po celý rok

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Předškolní děti jsou v přírodě jako doma a patří neodmyslitelně k jejich životu. Hlavním cílem těchto aktivit je přinést inspiraci vyučujícím, kteří si uvědomují důležitý význam venkovního pobytu a chtějí si s dětmi hrát venku. Všechny nabídky aktivit jsou určené dětem předškolního věku, lze je provádět kdekoliv v přírodě a nejsou k nim potřeba složité pomůcky. Průřezová témata, která provázejí většinu aktivit, pocházejí též z přírody a jsou to především lesní plody, zvířata, voda, barvy. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Zuzana Tascas

Roční období

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Roční období je téma, které děti provází v mateřské i na základní škole po celý školní rok. V tomto příspěvku představuji nenáročné, na sebe volně navazující aktivity, které lze v mateřské škole realizovat s dětmi všech věkových skupin. Ve svých aktivitách vždy kladu důraz na to, aby děti zapojily co nejvíce smyslů, a tím si téma lépe zapamatovaly. Vybrané činnosti mají děti povzbudit k poznávání okolního světa, chápání souvislostí, porozumění tomu, co se děje a proč v rozsahu toho, s čím se v životě setkávají. Kladu též důraz na výtvarnou a pohybovou činnost u dětí.
Autor Zuzana Tascas

Poznáváme historii

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Integrovaný blok směřuje ke zprostředkování prožitků dětí pomocí kulturních a uměleckých podnětů. Nabídka činností umožní vytvořit základy elementárních znalostí dětí o historii města.
Autor Ivana Osuská

Experiment v mateřské škole

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
krátkodobý
Článek je reflexí webináře ze dne 5. 5. 2017 na téma bádání a experimentování v mateřské škole.
Autor Michael Novotný

Všudybyl na cestách

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
dlouhodobý
Cílem projektu je poznávat okolí svého bydliště, seznamovat se s místem a prostředím, ve kterém žije a vytvářet si k němu pozitivní vztah.
Autor Naďa Kudrnáčová

Cukrářské řemeslo

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Dramatické činnosti k pohádce Marie Kubátové Cukrářská pohádka.
Autor Anita Šťastná

Výtvarným vyjadřováním otevíráme dětem oči

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Článek přináší nový pohled na výtvarné vyjadřování a vnímání u dětí v předškolním věku. V návaznosti na osobnostně orientovanou pedagogiku ukazuje, jak ji lze prostřednictvím výtvarné výchovy podporovat a vést děti k samostatnému přemýšlení, originálnímu a individuálnímu vyjádření, objevování a vnímání světa. Zabývá se tím, jak lze u dětí odbourávat ikonografická schémata a namísto toho podporovat vlastní vnímání světa a následné zachycení skutečnosti takové, jaká je doopravdy. Popisuje postavení pedagoga v novém pojetí výtvarné výchovy. Přílohová prezentace a videozáznam pak dokumentují, jak lze prostřednictvím metodické řady či projektu toto naplnit na úrovni MŠ.
Autor Marie Čermáková

Mizící hmyzíci: Nocování v lese - červotoč

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Článek nabízí způsob, jak je možné pracovat se zvolenou kapitolou z knihy v předškolním zařízení a na prvním stupni ZŠ. Kniha Mizící hmyzíci je určena dětem školního věku, ale také předškolákům, jejich rodičům a učitelkám mateřských škol.
Autor Michaela Gondeková

Kluci, pozor, červená

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
lekce
Tato lekce týkající se dopravy nás seznámí se semaforem, dopravními značkami a také přechodem pro chodce. A to celé hravou a veselou formou. V dnešní době je doprava ve městech i na vesnicích velice rušná a nebezpečná. Měli bychom tedy děti učit, jak se chovat v blízkosti komunikace, jak přecházet přes cestu, a můžeme již nyní nakousnout téma základní dopravní značky.
Autor Veronika Lorgerová
Celkem: 44