Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > předškolní vzdělávání > Dítě a svět > osvojit se elementární poznatky o okolním...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Činnosti venku a v přírodě po celý rok

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Předškolní děti jsou v přírodě jako doma a patří neodmyslitelně k jejich životu. Hlavním cílem těchto aktivit je přinést inspiraci vyučujícím, kteří si uvědomují důležitý význam venkovního pobytu a chtějí si s dětmi hrát venku. Všechny nabídky aktivit jsou určené dětem předškolního věku, lze je provádět kdekoliv v přírodě a nejsou k nim potřeba složité pomůcky. Průřezová témata, která provázejí většinu aktivit, pocházejí též z přírody a jsou to především lesní plody, zvířata, voda, barvy. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Zuzana Tascas

Roční období

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Roční období je téma, které děti provází v mateřské i na základní škole po celý školní rok. V tomto příspěvku představuji nenáročné, na sebe volně navazující aktivity, které lze v mateřské škole realizovat s dětmi všech věkových skupin. Ve svých aktivitách vždy kladu důraz na to, aby děti zapojily co nejvíce smyslů, a tím si téma lépe zapamatovaly. Vybrané činnosti mají děti povzbudit k poznávání okolního světa, chápání souvislostí, porozumění tomu, co se děje a proč v rozsahu toho, s čím se v životě setkávají. Kladu též důraz na výtvarnou a pohybovou činnost u dětí.
Autor Zuzana Tascas

Dopravní prostředky

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
krátkodobý
Článek přináší náměty na řízenou pedagogickou činnost v mateřských školách na téma dopravní prostředky. Materiál je určen učitelům mateřských škol. Při psaní článku vycházím z vlastní zkušenosti. Tyto aktivity jsem realizovala v rámci tématu dopravní prostředky s dětmi tříletými a čtyřletými v evangelické mateřské škole v polském Těšíně. Při přípravě na toto týdenní téma jsem vycházela z polského metodického průvodce Przygoda z uśmiechem, jehož autorkami jsou Joanna Wasilewska a Bozena Godzimierska. Metodický průvodce byl pro mě inspirací, aktivity jsem si upravila tak, aby plně odpovídaly mé skupině.
Autor Lucie Zormanová

Skřítek Podzimníček

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
lekce
V této lekci jsem využila našeho krásného podzimního období, které je plné barev, deště, větru a podzimních tvorečků. Hlavním hrdinou je skřítek Podzimníček, který nás lekcí provází jak dramatickými, tak výtvarnými či tv činnostmi/aktivitami. Bylo by na škodu nevyužít přírodních materiálů, které se nám nabízí právě v tomto období. Lekce je vhodná pro všechny věkové kategorie předškolního a mladšího školního věku. Kromě aktivit s metodikou dramatické výchovy se dají realizovat všechny aktivity s mladšími dětmi.
Autor Veronika Lorgerová

Kluci, pozor, červená

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
lekce
Tato lekce týkající se dopravy nás seznámí se semaforem, dopravními značkami a také přechodem pro chodce. A to celé hravou a veselou formou. V dnešní době je doprava ve městech i na vesnicích velice rušná a nebezpečná. Měli bychom tedy děti učit, jak se chovat v blízkosti komunikace, jak přecházet přes cestu, a můžeme již nyní nakousnout téma základní dopravní značky.
Autor Veronika Lorgerová

Experiment v mateřské škole

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
krátkodobý
Článek je reflexí webináře ze dne 5. 5. 2017 na téma bádání a experimentování v mateřské škole.
Autor Michael Novotný

Vědci v mateřské škole: Déšť

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Kniha Vědci v mateřské škole z nakladatelství Portál pracuje s dětskými představami o vzduchu a počasí. V publikaci najdete jak vědecké aktivity, to znamená různé pokusy přizpůsobené pro práci s dětmi v mateřských školách, tak i přesah do výtvarných, dramatických a hudebních činností. V ukázce z knihy naleznete průběh, odborné informace a reflexi badatelské aktivity nazvané Déšť. Tato aktivita, tak jako i jiné rozpracované činnosti v této knize, není náročná na pomůcky ani přípravu a je ověřená praxí.
Autor Rochovská, I.; Krupová, D.

Pohádka nás naučí aneb Umíte to s pohádkou?

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
dlouhodobý
Pohádka nás naučí poznávat svět z mnoha úhlů pohledu: záleží jen na nás, jaký si vybereme. Můžeme se učit nejen jazyk, ale i matematiku, přírodovědu, výtvarnou, pracovní, hudební i tělesnou výchovu, a kdo vládne i cizím jazykem, může vše zkusit v něm.
Autor Sylvie Doláková

Rozvoj přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
dlouhodobý
Přírodovědná gramotnost je poměrně nový pojem, který bývá využíván v souvislosti se vzděláváním. V předškolním vzdělávání se jedná v podstatě o poznávání přírody, naplňované vzdělávacími cíli uvedenými v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. V článku se zaměřujeme na jednu z oblastí poznávání přírody – svět rostlin. Pro vzdělávací aktivity je třeba volit cíle přiměřené věku, možnostem a schopnostem dětí. Každá činnost musí být motivující, hravá, prožitková. Uvedené náměty by měly pomoci učitelkám MŠ při jejich přípravě, nastavování vzdělávacích cílů a volbě konkrétních činností.
Autor H. Splavcová, M. Kaslová

Výtvarným vyjadřováním otevíráme dětem oči

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Článek přináší nový pohled na výtvarné vyjadřování a vnímání u dětí v předškolním věku. V návaznosti na osobnostně orientovanou pedagogiku ukazuje, jak ji lze prostřednictvím výtvarné výchovy podporovat a vést děti k samostatnému přemýšlení, originálnímu a individuálnímu vyjádření, objevování a vnímání světa. Zabývá se tím, jak lze u dětí odbourávat ikonografická schémata a namísto toho podporovat vlastní vnímání světa a následné zachycení skutečnosti takové, jaká je doopravdy. Popisuje postavení pedagoga v novém pojetí výtvarné výchovy. Přílohová prezentace a videozáznam pak dokumentují, jak lze prostřednictvím metodické řady či projektu toto naplnit na úrovni MŠ.
Autor Marie Čermáková
Celkem: 43