Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > předškolní vzdělávání > Dítě a ten druhý > chápat, že všichni lidé (děti) mají stejnou...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Globální rozvojové vzdělávání - dětská práce

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Lekce je zaměřena na problematiku dětské práce v rozvojových zemích. Dětem je vysvětlen rozdíl mezi namáhavou prací nutnou pro vlastí obživu a pomáháním při chodu domácnosti. Poté se seznámí s životním příběhem malého indického chlapce, který má již přes svůj útlý věk zkušenost s dětskou prací. Na závěr lekce se děti dozví zajímavé informace o životě v Indii a mnoho místních zvyklostí si mohou také vyzkoušet. Pokud jsou činnosti realizovány bezprostředně za sebou, lekce trvá zhruba 1,5 hodiny. Samozřejmě je možné aktivity rozložit do celého dopoledne a prokládat je volnou hrou apod. Činnosti jsou určené pro skupinu 12 až 25 dětí ve věkovém rozmezí 5 až 7 let.
Autor Markéta Šmydkeová

Globální rozvojové vzdělávání – rozvojové země

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Cílem lekce je seznámit děti s pojmem rozvojová země. Na příkladu imaginárních států si vyzkoušejí, co všechno takto chudé země potřebují pro lepší život. V tomto případě je vhodné, aby jedna aktivita bezprostředně následovala druhou. Celá lekce pak trvá něco málo přes 1 hodinu. Je-li pro děti obtížné udržet pozornost, je samozřejmě možné aktivity proložit drobnými volnými aktivitami. Činnosti dobře zvládnou již děti od 5 let, od stejného věku jsou schopny pochopit i účel programu. Lekci je nejlépe realizovat ve skupině 12 až 25 dětí.
Autor Markéta Šmydkeová

Globální vzdělávání – migrace a menšiny

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Lekce je zaměřena na problematiku menšin a migrantů. Dětem je nejprve objasněn pojem menšina, posléze si vyzkoušejí pocit minorit v praxi a v závěru se seznámí s životním příběhem malého kosovského chlapce, který má již přes svůj útlý věk uprchlickou zkušenost. Pokud jsou činnosti realizovány bezprostředně za sebou, lekce trvá zhruba 1,5 hodiny. Samozřejmě je možné aktivity rozložit do celého dopoledne a prokládat je volnou hrou apod. Činnosti jsou určené pro skupinu 12 až 25 dětí ve věkovém rozmezí 5 až 7 let.
Autor Markéta Šmydkeová

Madlenka a brejličky

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Článek uvádí inspirace pro práci s knihou Madlenka a brejličky, kterou je možné využít (nejen) v rámci inkluzivního vzdělávání. Prostřednictvím vyprávění je možné dětem zprostředkovat pocity dětí, které mají nějaké postižení. Tato kniha je společnou prací autorky Lenky Zemanové a ilustrátorky Michaely Bergmannové, kdy text a ilustrace tvoří celek.
Autor L. Zemanová, M. Bergmannová

Práce se sluchově postiženým dítětem integrovaném v prostředí mateřské školy s waldorfským programem

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
dlouhodobý
Článek se zabývá integrací sluchově postiženého dítěte do mateřské školy. Vymezuje legislativní rámec integrace. Představuje práci se sluchově postiženým dítětem v mateřské škole s waldorfským programem. Seznamuje s praktickými cvičeními vhodnými pro rozvoj sluchově postiženého dítěte.
Autor Šárka Krutská

Mýdlárna

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Program inspirovaný povídkou J. Čapka – Mytí je v první rovině zaměřen na osobní hygienu a péči o sebe. Dále je však zaměřen na altruismus, pomoc druhému člověku. Velký význam je v lekci přikládán smyslovému vnímání – především hmatu a čichu. Děti dostanou příležitost pracovat s netradičním modelovacím materiálem – mýdlovou hmotou.
Autor Dana Tvrďochová

Šmoulování

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Téma je motivováno Šmoulími kamarády a využívá období vstupu do MŠ na počátku školního roku, kdy se vytvářejí nové vztahy mezi dětmi i dospělými v novém prostředí. Šmoulové jsou, tak jako lidé, každý jinak nadaný a dohromady tvoří správnou partu, která bojuje proti zlu. Děti si na základě svého sebeuvědomování vytváří vlastní názory a postoje. V novém kolektivu se spolupodílí na vytváření pravidel společného soužití.
Autor Hana Nováková

Myši patří do nebe

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Příběh od Ivy Procházkové pojednává o nepřátelství, zlobě, kamarádství, životě a smrti. Dává nám inspiraci, jak prožitkově děti učit sociálním dovednostem. Ukázat praktické rozdíly ve společnosti. Otázku života a smrti můžeme zařadit k tradičnímu svátku \"Dušiček - památce zesnulým\".
Autor Hana Hrabalová

Kdo je můj kamarád

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Přiměřeným a srozumitelným způsobem seznamovat děti s pravidly chování zejména ve vztahu k druhému dítěti, rozvíjet sociální citlivost, toleranci, soucítění, dovednost spolupracovat při hře i ostatních činnostech. Učit děti sociální citlivosti, ohleduplnosti, vzájemné pomoci i odvaze v mezilidských vztazích - řešit vzájemné spory, obhajovat a přijímat jiný názor, nabídnout řešení, pomoc, vyjednávat s ostatními dětmi, domlouvat se, respektovat právo na soukromí jedince apod.
Očekávané výstupy: Dovednost empatie (dítě je vnímavé), autenticity (je samo sebou), akceptace (přijímá ostatní takové, jací jsou)
Časový rozsah: 6 až 8 týdnů - podle potřeby se k tématu vracíme
Věková skupina: 5-6 let
Autor Alžběta Palatinová

„Naši stařenka pravili“

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Reflexe animačního muzejního programu zaměřeného na svět dětí v minulosti, která může být podnětem či předlohou pro další podobně koncipované projekty.
Autor Petr Drkula
Celkem: 15