Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > předškolní vzdělávání > Dítě a ten druhý > navazovat kontakty s dospělým, kterému je...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejstarší
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Držíme masopust

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Celý projekt se nese v duchu humoru a vtipu. Cílem je seznámit děti s lidovými tradicemi v období masopustu. Společně prožít radost a veselí. Poznat humor a vtip v lidové slovesnosti, krátkých textech, písních i ve výtvarném projevu a pokusit se ho vhodně a citlivě použít.
Očekávané výstupy: Osvojit si elementární poznatky o lidových zvycích a tradicích v období masopustu. Umět prožívat a projevovat radost. Chápat humor a vtip, umět ho vhodně a citlivě použít (rozlišit humor a posměšek atd.).
Časový rozsah: 4 týdny
Věková skupina: 3 – 6 let
Autor Hana Kohoutová

Poznáváme své okolí na kole

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Projekt vychází z praktických zkušeností dětí, využívá jejich zvídavost, probouzí v nich chuť dívat se kolem sebe a snahu ukázat vše, co umí. Děti se seznámí s nejbližším okolím, rozvíjí se jejich kladný vztah k přírodě, domovu, obci.
Autor Pavla Tučková

Metodická řada - cvičení na rehabilitačních míčích

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
V rámci výuky předmětu Formy a obsah předškolního vzdělávání dochází k ujasňování si některých metodických postupů a forem předškolního vzdělávání. Vzhledem k tomu, že studentky kombinovaného studia oboru Učitelství MŠ jsou většinou již zkušenými učitelkami, vznikají v rámci jejich ročníkových prací zajímavé metodické studie, které jsou mnohdy velmi podnětné.
Autor Zdenka Feriančíková

Krok za krokem gymnastikou (kotoul vpřed)

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Program metodických řad s názvem "Cvičíme aneb Krok za krokem gymnastikou" je zaměřen na rozvoj pohybových dovedností dítěte předškolního věku. Obsah této i následných metodických řad pomáhá pedagogům při tvorbě vzdělávací nabídky, resp. při správném zařazení základů gymnastických aktivit do tématu z hlediska metodiky a didaktiky tělesné výchovy. V první části se zaměříme na nácvik kotoulu.
Autor Tereza Bížová

Ne-tradiční dětská pouť - projekt k oslavě závěru školního roku

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Námět projektu vychází z nabídky společenské akce rodičů dítěte odcházejícího do 1. třídy ZŠ (rodiče jsou profesionálními hudebníky - navrhnuta diskotéka pro děti z celé mateřské školy). Byly vytvořeny činnosti vzájemně motivačně propojené, které vedly děti k aktivnímu zapojení a radostnému prožitku společné oslavy závěru školního roku 2005/2006. Záměrem bylo vytvoření prostředí vyjadřujícího pocit pohody, radosti a sounáležitosti se skupinou dětí i zaměstnanců školy. Projekt podporoval dojmy a prožitky z průběhu celého školního roku.
Očekávané výstupy:
  • pěstovat pocit sounáležitosti se skupinou
  • začlenit se do společných činností, spolupracovat s ostatními dětmi
  • odstranit pocit ostychu, podpořit sebedůvěru a pohodovou atmosféru v MŠ
  • spolupracovat a spolupodílet se na společné akci (většina zaměstnanců MŠ)
  • využívat pohybovou dovednost, hrubou i jemnou motoriku, posilovat radost z pohybu
  • zdokonalovat pohybovou dovednost při taneční hudbě, vyjádřit rytmus pohybem

  • Časový rozsah: Dopoledne v MŠ (červen - závěr měsíce)
    Věková skupina: 3 - 7 let
    Autor Eva Tomínová

    Vítr Škudibítr a podzim

    Předškolní vzdělávání
    Teoretický příspěvek
    aplikační příspěvek
    Prostřednictvím písničky si děti uvědomí změny, které v přírodě na podzim přicházejí.
    Autor Renata Ležalová

    Sedí si kos na keříčku, zpívá šípkům svou písničku

    Předškolní vzdělávání
    Teoretický příspěvek
    aplikační příspěvek
    Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Projekt je součástí školního programu "Od jara do zimy". Je zaměřen na poznávání plodů podzimu se specifikací plodů keřů. K motivaci dětí je zde využita pohádka "O šípkové Růžence". Postavy pohádky a její děj jsou ve větší části projektu použity jako nosné téma. Cílem projektu je poznávat a vnímat přirozené změny v přírodě.
    Očekávané výstupy: Dítě má poznatky o přírodě, chápe změny, které v ní probíhají.
    Časový rozsah: 1 týden a více
    Věková skupina: Lze použít pro všechny věkové skupiny dětí v MŠ.
    Autor Aneta Burešová

    Krok za krokem gymnastikou (cvičení s lavičkou)

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Program metodických řad s názvem "Cvičíme aneb Krok za krokem gymnastikou" je zaměřen na rozvoj pohybových dovedností dítěte předškolního věku. Obsah této i následných metodických řad pomáhá pedagogům při tvorbě vzdělávací nabídky, resp. při správném zařazení základů gymnastických aktivit do tématu z hlediska metodiky a didaktiky tělesné výchovy. V druhé části se zaměříme na využití lavičky při cvičení s dětmi předškolního věku.
    Autor Tereza Bížová

    Tintili vantili

    Předškolní vzdělávání
    Teoretický příspěvek
    aplikační příspěvek
    Charakteristika integrovaného bloku: Vzdělávací blok je zaměřen na přiblížení života námořníků a cestovatelů. Nabízí činnosti pohybové, jazykové, dramatické, výtvarné, literární a hudební. Celý blok je spojen s ukončením školního roku v mateřské škole, výletem a rozloučením s budoucími školáky. Blok zahrnuje činnosti řízené, ale i spontánní. Nechává prostor pro vlastní nápady dětí a podporuje spolupráci dětí v kolektivu.
    Očekávané výstupy:
    • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
    • znát základní informace o životě námořníků, pojmenovat vybavení lodi, znát některé mořské živočichy
    • naučit se zpaměti krátké texty, úmyslně si je zapamatovat a vybavit
    • chápat slovní vtip a humor
    • poznat napsané své jméno, uvědomovat si, proč je důležité znát své jméno a jména ostatních
    • spolupracovat s ostatními
    • vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
    • ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku (zacházet s grafickým materiálem, např. nůžky atd.)
    • respektovat právo každého na vlastní vyjádření, nekritizovat práci druhých
    Časový rozsah: 2 - 3 týdny před školním výletem
    Věková skupina: Děti od tří do šesti let
    Autor Eva Havlasová

    Pomáhají nám v nesnázích

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    dlouhodobý
    Charakteristika integrovaného bloku: Pomáhají nám v nesnázích je dlouhodobý projekt zaměřený na seznámení dětí s dopravní výchovou a záchrannými složkami ČR. Děti se každodenně účastní provozu na silnici, proto je velmi důležité je učit základním prvkům bezpečné účasti v silničním provozu a základním pravidlům poskytnutí pomoci.
    Očekávané výstupy:
    • navazovat kontakty s dospělými (překonat stud, komunikovat s nimi vhodným způsobem, respektovat je)
    • chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi, staršími i dospělými, v případě potřeby požádat druhého o pomoc (pro sebe i jiné dítě)
    • seznamovat se s pravidly chování ve vztahu k druhým lidem
    • uvědomovat si ochranu osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s dětmi i dospělými
    • seznamování se světem lidí (povolání)
    • zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
    • osvojit si poznatky o těle a zdraví
    • osvojit si dovednosti důležité k podpoře zdraví, bezpečí a osobní pohody
    • seznamovat se s příležitostmi a činnostmi směřujícími k prevenci úrazů (při hrách, pohybových činnostech, dopravních situacích, při setkání s cizími lidmi)
    • rozvoj pozitivních citů ve vztahu k vlastní osobě (sebevědomí, sebedůvěra, sebeovládání)
    • zachytit a vyjádřit své pocity a prožitky
    • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
    • popsat situaci
    • chápat některé ze symbolů (piktogramy, orientační a dopravní značky, označení nebezpečí)
    Časový rozsah: Dlouhodobý projekt, celoroční
    Věková skupina: 3 - 6 let
    Autor Jarmila Chalupová
    Celkem: 24