Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > předškolní vzdělávání > Dítě a jeho psychika > Sebepojetí, city, vůle

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejstarší
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Škola čar a kouzel

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Celý projekt se odehrál ve škole v přírodě, kde vedeme děti k tomu, aby se naučily chápat a vnímat krásu přírody a vytvořily si vztah k ochraně životního prostředí. Cílem bylo umožnit dětem maximální pobyt na čerstvém vzduchu; rozvíjet jejich pohybové aktivity, fyzické a duševní schopnosti, stejně tak svět fantazie a představivost. Posílit dětské sebevědomí tím, že obstojí v prostředí bez rodičů, tj. umět se o sebe postarat, řešit problémy. Posílit vztahy mezi dětmi samotnými, prohloubit jejich vzájemnou důvěru, jakož i k dospělým. Učit se týmové práci, radovat se z úspěchů druhých. Umět se dívat kolem sebe, obdivovat a vážit si přírody. Uvědomovat si, že i já svým chováním a jednáním mohu přispět k ochraně přírody.
Autor Milada Fišerová

O životě drobných živočichů a hmyzu

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento projekt podporuje vytváření vztahu dětí k přírodě. Učí děti všímat si drobných živočichů a hmyzu, vnímat jejich vlastnosti a pozorovat jejich chování v různých ekosystémech (voda, louka, les). Učí je vnímat, jak jsou tito živočichové malí a zranitelní, vede je k rozvoji empatického cítění a chování. Učí děti soustředěně sledovat děj, poslouchat příběh a dramatizovat jej.
Očekávané výstupy: Děti se lépe orientují ve svém přírodním prostředí a zaujímají citlivý a vnímavý postoj k přírodnímu prostředí a jeho obyvatelům; znají některé ekosystémy a jejich obyvatele, vnímají, že svět je rozmanitý, váží si života i v jiné formě, umí vyprávět o svých zkušenostech, užívají své smysly k pozorování, zdolávají překážky, rozvíjejí sociální dovednosti, orientují se v encyklopedii apod.
Časový rozsah: cca 1 měsíc
Věková skupina: 3 – 6 let (heterogenní skupina)
Autor Martina Kupcová

Výtvarné čarování na téma Hračka

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
krátkodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Prostřednictvím tématu Hračka v životě dítěte se zaměříme na rozvoj výtvarných dovedností. Budeme postupovat dle osvědčených metodických řad, od jednoduchých výtvarných technik ke složitějším. Činnosti budou propojeny ústředním tématem. Tím je zajištěna jejich přirozená motivace.
Očekávané výstupy v oblasti výtvarné: Využívat různých výtvarných technik, dokončovat svojí práci, vyjadřovat svou představivost tvořivou výtvarnou činností, vymýšlet nápady, výtvarně zachytit situaci, prožitek, postupovat podle pokynů, volit správný postup při práci s výtvarnými pomůckami, odhalovat podstatné znaky, postupovat podle instrukcí, využít vlastní fantazie a představivosti.
Časový rozsah: Po dobu trvání projektu Hračka v životě dítěte, tj. přibližně 2 až 3 týdny, budou aktivity zařazovány průběžně, dle konkrétních okolností
Věková skupina: 5 – 6leté
Autor Martina Kupcová

PRÁZDNINY JSOU ZA NÁMI

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Záměrem projektu je přiblížit dětem změny v přírodě s odcházejícím létem a opětovné sjednocení dětského kolektivu po prázdninách, získání pocitu pohody a sounáležitosti ve skupině.
Očekávané výstupy: Poznatky z podzimní přírody, využívat své smysly aj., adaptovat se v prostředí MŠ.
Časový rozsah: přibližně jeden měsíc.
Věková skupina: věk dětí 5 - 6 let. Projekt rozšiřuje zkušenosti dětí z předchozích dvou let.
Autor Alena Picková

Příchod zimy s příjezdem svatého Martina

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Seznámení dětí, jejich rodičů i širší veřejnosti s lidovými tradicemi spojenými se změnami spjatými s příchodem zimy - příjezdem sv. Martina na koni. Uvědomit si sílu lidových tradic (jejich jedinečnost a krásu), společného prožitku radosti a posilování součinnosti a pocitů sounáležitosti obyvatel města.
Časový rozsah: 10 dnů (říjen - listopad)
Věková skupina: 3 - 6 let
Autor Alena Picková

Kdo jsem

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento integrovaný blok podporuje dítě v získávání schopnosti řídit své chování, napomáhá mu v jeho vznikajícím sebehodnocení, kultivuje jeho mravní vnímání, cítění a prožívání.
Očekávané výstupy: Dítě umí hodnotit svoje osobní pokroky, přijímá pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch, uvědomuje si příjemné a nepříjemné citové prožitky, své možnosti i limity, ovládá své city a přizpůsobuje jim své chování.
Časový rozsah: Střednědobý - dle potřeby se lze k tématu vrátit (i ve formě individuálního vzdělávání).
Věková skupina: 4 - 6 let
Autor Alžběta Palatinová

Já, ty - každý jsme jiný

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Jedná se o krátkodobý projekt, který vznikl na základě pozorování a má dlouhodobý přesah. Je možné na něj navazovat a vracet se k němu až do konce školního roku.
Autor Renata Ležalová

Šel medvídek do školky

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Prostřednictvím hračky (maňáska) pomáháme dětem s adaptací na změnu v jejich životě, jakou je vstup do MŠ.
Autor Alžběta Palatinová

Kdo nám pomáhá

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Uplatněním situačního učení byly dětem poskytnuty srozumitelné ukázky ze života postižených. Stěžejním cílem bylo vytváření prosociálních postojů (respektu, tolerance, rozvoj sociální citlivosti a ohleduplnosti), seznámení se se Střediskem výcviku vodicích psů.
Autor Alžběta Palatinová

První dny ve školce

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Tento integrovaný blok pomáhá dítěti s adaptací na nové prostředí, podporuje ho ve vytváření a získávání schopnosti přizpůsobit se změně jakou pro něj je vstup do mateřské školy. Tento blok byl součástí celoročního projektu Kdo jsem.
Autor Alžběta Palatinová
Celkem: 61