Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > předškolní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Medové dny ve školce

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Pod tímto názvem se skrývá další integrovaný blok vycházející z celoročního environmentálního programu naší mateřské školy. Jeho prostřednictvím získávaly děti vlastními prožitky a hrou poznatky a vědomosti o způsobu života včel a jejich užitku. Tento tematický celek probíhal opět ve spolupráci s Ochranou fauny.
Autor Miroslava Strakatá

Tvořit na flétně krásné tóny

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Obsah příspěvku přibližuje jeden z možných způsobů, jak děti seznamovat s hrou na flétnu formou zájmové aktivity. Cílem je přiblížit dětem hravou formou "hudební hračku" - flétnu, naladění na estetickou notu, soustředění a prožívání dětské radosti. První lekce obsahuje především motivační činnosti zaměřené na rodinu.
Autor Ivana Váňová

Hrajeme si na indiány

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Charakteristika integrovaného bloku: Hlavním cílem projektu je seznamování dětí se způsobem života jiných kultur, rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách, rozvoj řečových schopností, komunikativních dovedností a tvořivosti, posilování smyslového vnímání a především získání citového prožitku a utvrzení se v pocitu sounáležitosti se světem, přírodou a lidmi.
Očekávané výstupy:
  • osvojit si elementární poznatky o neznámém prostředí;
  • uvědomovat si odlišnost různých společenských kultur;
  • spolupracovat ve skupině;
  • sladit pohyb se zpěvem;
  • ovládat dechové svalstvo;
  • vědomě využívat smyslů (pozorovat, všímat si nového);
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (výtvarných, hudebních, pohybových);
  • seznamovat se s vlastnostmi písku, kamene, půdy, vody;
  • rozlišovat a pojmenovat barvy a barevné odstíny.
Časový rozsah: 4 týdny
Věková skupina: 5 - 6 let
Autor Zdeňka Benešová

Poznáváme a chráníme naši zem

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Projekt s tematickými okruhy (země, vzduch, voda, smutný les a ekosystém louka) navazuje na společné prožitky z oslavy Dne Země. Kladem příspěvku jsou odkazy na použitou literaturu i výčet básní, říkadel a hádanek v příloze.
Autor Ludmila Burianová

Tintili vantili

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Charakteristika integrovaného bloku: Vzdělávací blok je zaměřen na přiblížení života námořníků a cestovatelů. Nabízí činnosti pohybové, jazykové, dramatické, výtvarné, literární a hudební. Celý blok je spojen s ukončením školního roku v mateřské škole, výletem a rozloučením s budoucími školáky. Blok zahrnuje činnosti řízené, ale i spontánní. Nechává prostor pro vlastní nápady dětí a podporuje spolupráci dětí v kolektivu.
Očekávané výstupy:
  • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
  • znát základní informace o životě námořníků, pojmenovat vybavení lodi, znát některé mořské živočichy
  • naučit se zpaměti krátké texty, úmyslně si je zapamatovat a vybavit
  • chápat slovní vtip a humor
  • poznat napsané své jméno, uvědomovat si, proč je důležité znát své jméno a jména ostatních
  • spolupracovat s ostatními
  • vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
  • ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku (zacházet s grafickým materiálem, např. nůžky atd.)
  • respektovat právo každého na vlastní vyjádření, nekritizovat práci druhých
Časový rozsah: 2 - 3 týdny před školním výletem
Věková skupina: Děti od tří do šesti let
Autor Eva Havlasová

Hasiči v naší vesnici

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Hlavním námětem tohoto příspěvku je návštěva hasičů v mateřské škole. Děti se seznámí s aktivitami, které hasiči vykonávají. Návštěvě hasičů předcházela motivace tématem, čím jsou naši rodiče, jaká jsou zaměstnání, řemesla apod.
Autor Zdeňka Lufinková Lufinková

Můj kamarád tma

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika: Námět na usnadnění odstraňování strachu ze tmy, prostorová orientace, orientace v prostoru prostřednictvím smyslů, vztah k handicapovaným lidem.
Očekávané výstupy:
  • respektovat pravidla;
  • reagovat na pokyn učitelky;
  • být ohleduplný k ostatním.
Časový rozsah: Krátkodobé, dílčí - 0,5 hodiny
Věková skupina: 5 - 6 let
Autor Tereza Čunátová

Já mám koně

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Charakteristika integrovaného bloku: Téma vychází z velkého zájmu dětí o koně. Prostřednictvím tematického celku se naplnilo jejich přání navštívit živé koně. Na přímé zážitky dětí navazují další aktivity. Získané poznatky a dovednosti jsou tak komplexnější a prakticky využitelnější.
Očekávané výstupy: Poznat prostředí, kde žijí koně, zajímat se o nové poznatky, umět se nebát vyslovit svá přání a pokládat otázky.
Časový rozsah: 4 - 5 dnů
Věková skupina: Děti od tří do sedmi let
Autor Zdeňka Lufinková

Dýcháme a cvičíme se zvířátky

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
dlouhodobý
Charakteristika integrovaného bloku: Tento projekt vznikl jako reakce na časté problémy dětí s respiračními onemocněními. Vycházel z poznatků a zkušeností rehabilitačních pracovnic Lázní Jeseník, kde byla tato sestava prováděna s dětskými pacienty za asistence rodičů. Při sestavování celoročního bloku cviků jsme vycházeli z poznatků rehabilitačního střediska. Celoroční projekt cviků pro děti s respiračními onemocněními je rozdělen do bloků, pro děti je atraktivní motivační provázanost jednotlivých bloků.
Očekávané výstupy: Umět správně dýchat; umět správně držet své tělo; mít obecné poznatky o dýchání
Časový rozsah: Průběh celého roku
Věková skupina: 3 - 6 let
Autor Jelena Darášová

Kniha je můj kamarád

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika integrovaného bloku: Využít svátek Březen - měsíc knihy a internetu k motivaci dětí. Aktivně zapojit rodiče při realizaci tématu. Návštěva městské knihovny, antikvariátu, knihkupectví, seznámit se s výrobou papíru.
Očekávané výstupy: Probudit v dětech zájem o četbu
Časový rozsah: 2 týdny
Věková skupina: 5 - 7 let
Autor Lenka Kymrová