Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání > Umění a kultura

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Egypt

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Základem je text, který se zabývá širšími kulturními, dějepisnými a filozofickými souvislostmi.
Autor Hana Vacková

Architektura v dějinách umění

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Vytvořila jsem soubor textů, které pomáhají při výuce dějin umění, zároveň jsou doplněny konkrétními úkoly, testují čtenářskou gramotnost a propojují výuku ZSV (psychologie), dějin umění i českého jazyka.
Autor Hana Vacková

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy zemřela Edith Piaf

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se seznámí s pojmem šanson a s tragickým životním příběhem francouzské šansoniérky Edith Piaf, zamyslí se nad vztahem mezi jejím komplikovaným osudem a jejími písněmi, postihnou možný vztah mezi hudbou a písňovým textem, představí své vlastní oblíbené písňové texty.
Autor Monika Stehlíková

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy začal festival ve Woodstocku

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Žáci si sami vyzkouší postup přípravy festivalů i jiných kulturních akcí. Získají přehled o možnostech občanské participace, která přispívá k rozvoji v oblasti kultury, a to nejen v místech jejich bydliště.
Autor Tereza Vodičková

Výtvarný projekt: tvorba užitého umění ve výtvarné výchově

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Autor se snaží pomoci žákům nalézt a vytvořit si vztah k designu. Uvědomit si důležitost designu ve společnosti. Seznámit se s hlavními aspekty designu a jeho činností. Poznat rozdíl mezi funkčností a estetickou stránkou užitých předmětů. Vyznat se v základních metodách užité techniky.
Autor Monika Boušková

Podpora hudební kreativity studentů za pomoci ICT

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Rozvoj kreativity u studentů je jedním z imperativů současného školství, stejně tak je charakteristické hledání spojení mezi jednotlivými předměty a implementace ICT do běžné výuky. V následujícím článku se pokusíme ukázat možnosti spojení hudební kreativity a ICT v rámci gymnaziální výuky.
Autor Michal Černý

Krajina, její podoby v nás a ve výtvarném umění: Land art

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek je první částí série ke vzdělávání ve výtvarném umění. Žáci se seznamují s možnostmi různých výtvarných přístupů v práci s krajinou. Rozšiřují si pojem krajiny. Kultivují a obohacují vztah ke krajině vnitřní i vnější, rozšiřují vnímání krajiny samotné. Krajinu poznávají a výtvarně zpracují během pěti tematických celků zaměřených též na představení výtvarných směrů a přístupů ve výtvarném umění.
Autor Josefína Dušková

Rozhovory s obrazy / Galerie jako otevřený prostor inspirace / Emilia Medková a Toyen

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tvůrčí dílny pro pedagogy v Moravské galerii v Brně jsou přímým a živým dialogem s originály uměleckých děl. Jednotlivá setkávání probíhají u vybraných děl ve stálých expozicích i aktuálních výstavách formou dialogů a výtvarných interpretací a slouží pedagogům jako inspirace v jejich vlastní pedagogické činnosti. Cílem tohoto setkání je konfrontace děl dvou významných představitelek surrealistického období, Emilie Medkové a Toyen.
Autor Mgr. Jitka Petřeková

Nebojme se současného umění!

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek podrobně představuje vzdělávací program Nebojte se současného umění, který je realizován ve Veletržním paláci v Národní galerii v Praze před díly českého či světového umění posledních 50 let. Program žákům nabízí netradiční způsob přemýšlení o uměleckých dílech ze sbírek Národní galerie, ale lze ho adaptovat pro použití v jakékoliv galerii vystavující moderní a současné umění nebo se jím nechat inspirovat pro vedení hodin výtvarné výchovy realizované ve škole. V rámci programu žáci hledají nový úhel pohledu na umění, které jim doposud nebylo srozumitelné. Interpretují současné umění, nalézají a vysvětlují svoje postoje k němu. Program je doporučen žákům 3. a 4. ročníku čtyřletých gymnázií.
Autor Lucie Štůlová Vobořilová

Rozhovory s obrazy/ Galerie jako otevřený prostor inspirace/ Emil Filla

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tvůrčí dílny pro pedagogy v Moravské galerii v Brně jsou přímým a živým dialogem s originály uměleckých děl. Jednotlivá setkávání probíhají u vybraných děl ve stálých expozicích i aktuálních výstavách formou dialogů a výtvarných interpretací a slouží pedagogům jako inspirace v jejich vlastní pedagogické činnosti. Pozornost je soustředěna k jednomu obrazu vrcholného kubistického období Emila Filly – Zátiší s mandolínou z roku 1927.
Autor Mgr. Jitka Petřeková
Celkem: 25