Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání > Člověk a společnost > Dějepis > Moderní doba II - soudobé dějiny > vymezí základní problémy soudobého světa...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy se Gándhí vydal na protestní solný pochod

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou skrze postavu Mahátma Gándhího seznámeni s nejznámějšími teoretiky a propagátory nenásilných protestů, především s Petrem Chelčickým, dále se Lvem Nikolajevičem Tolstým a Martinem Lutherem Kingem. Aktivita vede žáky k zamyšlení nad efektivitou použití násilí, resp. nenásilí v různých situacích.
Autor Monika Stehlíková

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy byl zavražděn John Lennon

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se pomocí aktivity seznámí s průběhem a příčinami vraždy Johna Lennona. Deviace jako odchylka od normy – žáci povedou argumentačně plnohodnotnou debatu o lidech s určitým typem deviantního chování, o způsobech, jak se s ním společensky vypořádat, o hranicích normy a deviace.
Autor Tereza Vodičková

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy začala aféra Watergate

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žákům je prostřednictvím aktivity demonstrován fakt, že média mají více funkcí než jen zábavnou. Především slouží jako prostředek sociální kontroly, mohou být prostředek občanské participace na politickém životě dané země. Žáci si zkusí, jakou cestou občan může dostat určitý problém do mediálního prostoru. Zároveň získají přehled o tom, kdo vlastní naše velké deníky a jaký to může mít eventuální dopad na obsah.
Autor Tereza Vodičková

Slavné dny pro SŠ: Den atentátu na papeže

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem aktivity je ukázat význam židovství a křesťanství jako zdrojů soudobých morálních hodnot i moderní psychologie a smysl institutu papežství i pro jinověrce nebo agnostiky či ateisty.
Autor Monika Stehlíková

Slavné dny pro SŠ: Den vraždy Martina Luthera Kinga

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s průběhem emancipace černošského obyvatelstva USA. Aktivita zařazuje tuto událost do kontextu 50. a 60. let 20. století a zároveň vede k přemýšlení nad možnostmi alternativního vývoje. Oceňuje aktivity Martina Luthera Kinga a vede žáky k zaujetí postoje k této situaci. Kromě interpretace filmové sekvence pracuje především s krátkými písemnými prameny, především autentickými texty. V případě zájmu může posloužit jako vstup do debaty o snech minulých i současných generací.
Autor Josef Märc

Slavné dny pro SŠ: Den nejhorší letecké katastrofy v dějinách

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci prostřednictvím aktivity pronikají do fenoménu terorismu, jakožto prostředku jednotlivých skupin na sebe upozornit. Klasifikují si definici, zmapují tento fenomén v průběhu 2. pol. 20 stol., jeho příčiny a následky. Posléze dokáží vést argumentačně plnohodnotnou debatu o možném řešení tohoto globálního problému.
Autor Tereza Vodičková

Dobronín

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Dobronín je obec na Jihlavsku, kde došlo těsně po druhé světové válce k zavraždění asi 13 Němců. Jejich těla byla následně zakopána na nedaleké louce Budínka. Dlouho se o této události mlčelo, byť o ní měli místní obyvatelé určité povědomí. Od 90. let sem jezdili rodinní příslušníci zavražděných, aby uctili jejich památku. Česká veřejnost se k této události do té doby nikdy nevyjádřila. Teprve v roce 2009 se případem začal zabývat nezávislý jihlavský novinář a na jeho popud v roce 2010 česká policie. Tím se rozvířila bouřlivá diskuse o tom, co se vlastně tenkrát stalo a jak se k této události nyní postavit. Ostatky byly téměř po 70 letech převezeny na hřbitov v Jihlavě. Policejní vyšetřování bylo v roce 2013 po sepsání podrobné zprávy uzavřeno, resp. pro nemožnost zajistit více důkazů odloženo. Diskuse ovšem nadále probíhá.
Autor Kristýna Hlavatá

Národní památník na Vítkově

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Národní památník na Vítkově je fascinující stavba na vrcholu kopce Vítkova, která v sobě nese několik stop pamětí. Její osud odráží složitost československých dějin ve 20. století.
Autor Kristýna Hlavatá

Likvidace starého Mostu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Život v severních Čechách se před rokem 1989 netěšil zrovna nejlepší pověsti. Čtyři dekády trvající vláda komunistické strany nad tímto koutem bývalého Československa měla spíše negativní charakter a vynesla tento region na jedno z nejpřednějších míst v Evropě z hlediska zdevastovaného životního prostředí. Příčin neradostného stavu je hned několik. Poválečný odsun většiny německého obyvatelstva přerušil v tomto ohledu po staletí utvářenou kontinuitu. Je jistě pravda, že velké transfery původního obyvatelstva a vykořeněnost obyvatel českého pohraničí nemohou zcela upokojivě vysvětlit pozvolný úpadek regionu, nicméně hrají velmi důležitou roli.
Autor Kristýna Hlavatá

Lety u Písku

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Obec Lety u Písku leží v turisticky vyhledávané oblasti Jihočeského kraje poblíž vodní nádrže Orlík. Dnes v ní žije přibližně 300 obyvatel. Nedaleko obce stojí na místě bývalého pracovního cikánského tábora velkovýkrmna vepřů. Za existenci vepřína je Česká republika opakovaně kritizována Evropskou unií. V roce 2005 byla v Evropském parlamentu instalována výstava Lety – příběh zamlčené genocidy. Krátce po ukončení výstavy Evropský parlament hlasoval o rezoluci, která vyzývala členské státy k přijetí nápravných opatření špatného postavení Romů v Evropě. Zároveň text rezoluce adresně vyzývá Českou republiku k odstranění vepřína.
Autor Kristýna Hlavatá
Celkem: 15