Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání > Člověk a společnost > Dějepis > Moderní doba I - situace v letech 1914-1...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy byl spáchán atentát v Sarajevu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s důsledky anexe Bosny a Hercegoviny Rakouskem-Uherskem v roce 1908. Pomocí kritické analýzy různých typů autentických historických pramenů a dalších vzdělávacích materiálů se žáci dozví více o zásadních dopadech anexe na mezinárodní vztahy a na veřejné mínění v Rakousku-Uhersku. Žáci pochopí, jaká byla motivace atentátníků, kteří vykonali tento protirakousky zaměřený teroristický čin. V případě zájmu může posloužit jako vstup do debaty o nezbytnosti vypuknutí světové války.
Autor Marcel Mahdal

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy Němci kapitulovali u Stalingradu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s průběhem stalingradské bitvy, zakomponují tuto událost do kontextu událostí roku 1943 a dobových, především nacistických očekávání. Lekce pracuje také s propagandistickými texty. Jejím výstupem je vytvoření textu.
Autor Josef Märc

Slavné dny pro SŠ: Den zkázy vzducholodi Hindenburg

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Bez komplikací se neobešel ani první velký let Hindenburgu. 26. března 1936, kdy měl vyletět na nacistické propagační turné po Německu (Die Deutschlandfahrt), vál na letišti prudký nárazový vítr. Kapitán Lehman však chtěl zapůsobit na nacistickou honoraci a pokusil se odstartovat. Při větrném poryvu ale Hindenburg narazil zadní částí na zem a neschopen se vznést táhl ji přes letiště za sebou. Loď se musela narychlo opravovat a k partnerské vzducholodi Graf Zeppelin se připojila až o několik hodin později. Šéf společnosti Zeppelin Hugo Eckener pak na Lehmana křičel: „Jak jste mohl dát rozkaz ke vzlétnutí v takových podmínkách? Měl jste pro tenhle idiotský let tu nejlepší omluvu na světě! A místo toho jste riskoval celou loď, jen abyste náhodou nerozhněval pana Goebbelse! Tomu říkáte zodpovědnost k naší firmě?!“
Autor Josef Märc

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy vypukla španělská chřipka

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Španělská chřipka zabila v letech 1918 a 1919 podle odhadů 20–100 milionů lidí. V poslední době se historici kloní spíš k té vyšší hranici, což by znamenalo, že tato epidemie byla nejsmrtelnější událostí v dějinách lidstva. Překonala by druhou světovou válku (60 milionů obětí), čínskou vládu Mao Ce-tunga (50 milionů), expanzi Mongolské říše ve 13.–14. století (30 milionů), občanskou válku v jižní Číně, tzv. Povstání tchaj-pingů (20 milionů) i právě končící první světovou válku (15 milionů).
Autor Tereza Vodičková

Protektorát Čechy a Morava: R. Heydrich a konečné řešení české otázky

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Výuková jednotka navazuje na hodinu o řízení správy a hospodářství v Protektorátu Čechy a Morava a o postavení obyvatel v něm. Má žákům přiblížit názory R. Heydricha týkající se konečného řešení české otázky a středoevropského prostoru, rozšířit informace o správě v protektorátu a životě v něm o jevy související s činností R. Heydricha a rozšířit povědomí o fašistické rasové teorii (od Židů a Romů ke slovanskému obyvatelstvu). Žáci pracují s dokumentem, zaujímají poučený postoj, vyhledávají konkrétní informace v dokumentu a doplňují je do pracovního listu.
Autor PhDr. Ludmila Bystroňová

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy začala jaltská konference

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s výsledky a důsledky jaltské konference, zařazují jednání Velké trojky do kontextu druhé světové války. Dále zdůvodňují, jakým způsobem Sovětský svaz získal vliv na značnou část východní a střední Evropy. Zamýšlejí se nad zobrazovaným tématem v historické souvislosti, pracují s mapou a získávají informace z filmového média. Formulují některé dopady druhé světové války na události v Evropě.
Autor Josef Märc

Atentát na Reinharda Heydricha a jeho důsledky

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Text článku se soustředí hlavně na důsledky atentátu na Heydricha, vlastní atentát i doba před ním jsou zmíněny stručněji. Jde o blok 4 hodin, ve kterých se žáci zabývají složitostí doby i volby, jak vést odboj proti německé nadvládě u nás. Pracují s materiály na PC, s internetem, ukázkami z literatury. Výsledkem je také žákovská prezentace uvedená v Přílohách, kterou je možno dále medializovat.
Autor Ivana Syrovátková

Druhá světová válka – opakujme si, abychom nezapomněli

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Jedná se o blok hodin, ve kterých si prostřednictvím střídání různých metod a činností žáci zopakují hlavní události druhé světové války ve světě, v Evropě i u nás a doplní si další podrobnosti u některých z nich. Cílem je v žácích ještě více podpořit vědomí, jak tragické situace byly s válkou spojeny a jak zoufalý osud přinesla milionům lidí. Poslední hodina bloku je vzpomínkou na místní oběti této války a žáci navštíví pamětní místo. Dle možností lze přiřadit i následnou besedu s pamětníkem.
Autor Ivana Syrovátková

Naši zmizelí sousedé – nezapomeňme!

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Blok pěti hodin, ve kterých se žáci postupně seznámí s židovskou problematikou, zejména pro dobu druhé světové války v Evropě, v ČSR i v regionu. Střídají se činnosti ve skupinách se samostatnou prací jedinců, žáci pátrají ve svém okolí, pracuje se s regionální literaturou, dokumenty i internetovými stránkami na PC. Cílem je připomenout holokaust a osudy lidí, kteří by třeba ještě dnes žili vedle nás, a vyvolat v žácích odpor vůči událostem kolem vyhlazování či obecně napadání určitých skupin obyvatelstva. Dále je naučit odborné terminologii v rámci této problematiky, vyhledávat ji v různých médiích a realizovat ve společné práci v rámci regionu. Projekt koresponduje s akcí „Zmizelí sousedé“, kterého se škola sice nezúčastnila, ale k prezentaci výstavy spojené s projektem Židovského muzea v Praze jsme připojili svůj projekt o našem městě a židovském obyvatelstvu.
Autor Ivana Syrovátková

Virtuální hospitace - Dějepis: Úvod do tématu ŠOA

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
Vstupní dvouhodinovka do tématu ŠOA. Ve výuce se pracuje s deníkem a básní J. Ortena a autentickými texty terezínských dětí pomocí metody dramatické výchovy – živých obrazů.
Autor Mgr. Iva Dvořáková
Celkem: 13