Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání > Člověk a společnost > Dějepis > Osvícenství, revoluce a idea svobody, modernizace...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy byl patentován telefon

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s objevem a patentováním telefonu v 19. století. Také si objasní proces patentování. Žáci budou aktivováni skupinovou prací a vyhledáváním informací na internetu.
Autor Mgr. Jana Třetinová

Průmyslová revoluce na Smíchově

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem výuky je přiblížit žákům hospodářské, sociální, politické a technické změny spojené s průmyslovou revolucí. Žáci vypracují a přednesou práce na témata spojená s dějinami Prahy 19. století. Vyučující téma shrne v samostatné hodině za pomoci powerpointové prezentace zaměřené na dějiny Smíchova.
Autor Mgr. Anna Huliciusová

Břímě bílého muže

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V rámci tématu Expanze, kolonizace, dekolonizace podle Návrhu alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis (dále NAV) pracují žáci čtvrtého ročníku čtyřletého všeobecného gymnázia s básní Rudyarda Kiplinga Břímě bílého muže a dobovými karikaturami pojmu The White Man’s Burden. Pomocí analýzy konkrétního textu/obrazu, diskuzí a definováním obsahu pojmu břímě bílého muže hledají odpověď na otázky související s přístupem bělochů k domorodému obyvatelstvu v průběhu kolonizace/dekolonizace. Žáci se učí rozlišit mezi reálným přístupem kolonizátorů k domorodému obyvatelstvu a přístupem, který je obecně vymezen uvedeným pojmem, dále se snaží konstruovat historický vývoj přístupu k domorodému obyvatelstvu v průběhu kolonizace/dekolonizace a rozlišovat mezi propagandistickým záměrem pojmu a realitou.
Autor Martin Vonášek

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy abdikoval poslední čínský císař

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se seznámí s životem posledního čínského císaře a díky tomu s důležitějšími milníky světových dějin prvních dvou třetin 20.století.
Autor Tereza Vodičková

Pojem a úloha státu ve výuce dějepisu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V rámci tématu Státy a vlády podle Návrhu alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis (dále NAV) pracují žáci třetího ročníku čtyřletého všeobecného gymnázia s pojmem stát. Pomocí analýzy konkrétního textu, diskuze a náčrtu historického vývoje se pokusí vymezit a definovat samotný pojem v době „před a po jeho vzniku“. V souvislosti s historickým vývojem pojmu stát pracují i s pojmem národ a opět se pomocí diskuze a dostupných pramenů pokusí „vystopovat“ původ pojmu a jeho vývoj v historii.
Autor Martin Vonášek

Myšlenkový a vědecký rozměr osvícenství

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem výukové lekce je přiblížit studentům myšlenkový a vědecký rozměr osvícenství, jeho nejdůležitějších hodnotových rozměrů (dělba moci ve státě, otázka rovnosti, vztah k náboženství) a vědeckého přínosu pro naši společnost.
Autor PhDr. Radek Aubrecht

Petice Čechů k císaři r. 1848

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Lekce, ve které musí žáci uplatnit znalosti z předchozích hodin o dělnickém hnutí v 19. stol., národním hnutí v 1. pol. 19. stol. a evropských revolucích 1. pol. 19. stol. a roku 1848. Zároveň zaujímají stanoviska a jednají v roli obecných historických postav. Ve druhé fázi srovnávají své představy s historickou skutečností na základě práce s historickým dokumentem. Ten pak srovnávají i s aktuální politickou situací. Interaktivní výuka s využitím metod dramatické výchovy a RWCT.
Autor Lukáš Tvrďoch

Počátky dobrovolné ošetřovatelské péče

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci na základě textů uvažují nad tím, jako podmínky měli ranění a nemocní v Krymské válce. V polovině 19. století totiž ještě neexistovala vojenská zdravotnická služba, a tak se s tím francouzská a anglická armáda vyrovnávaly každá po svém. S dobrovolnou ošetřovatelskou péčí tehdy přišla 26letá Florence Nightingalová.
Autor Český červený kříž

Co by se stalo, kdyby Henri Dunant nebyl svědkem bitvy u Solferina?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek ukazuje aktivitu, při které žáci uvažují nad tím, co by se stalo, kdyby Henri Dunant, iniciátor vzniku Červeného kříže, neviděl na vlastní oči nedostatečnou pomoc v bitvě u Solferina, ale bitvu u Fontenoy, která je příkladem dobře zorganizované zdravotnické pomoci.
Autor Český červený kříž

HIMMELLAUDON! aneb dějiny psané písněmi

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek je scénářem stejnojmenného edukačního programu zaměřeného na dějiny Moravy, které jsou tu přibližovány prostřednictvím námětově souvisejících lidových písní a jejich průvodního komentáře. Představuje tedy nejen interdisciplinární téma dějepisu a hudebního oboru, ale také plodný podnět pro potenciální muzeopedagogickou aktivitu. V takovém případě by jeho realizace mohla být obohacena – kromě nehmotných pramenů, jakými jsou zde užité písně – také trojrozměrnými historickými artefakty muzejní povahy. Uvedený scénář je tak podrobnou osnovou jakéhosi folklórního pořadu realizovaného přímo ve školní třídě, v němž je zpívaný obsah střídán mluveným slovem.
Autor Petr Drkula
Celkem: 13