Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání > Člověk a společnost > Dějepis

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Časová osa, metodická část pro žáky SŠ

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jak jdou po sobě jednotlivá století? Jaké známe kalendáře? V kterých stoletích se odehrály významné události? V kterých staletích žily významné osobnosti? Článek se zabývá problematikou výuky časové osy na středních školách.
Autor Mgr. Miroslav Houska

Šifry

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Vyučující připraví zašifrovaný text, který žák rozluští pomocí šifrovacího klíče, jenž má také k dispozici. Text může být výchozí k probírané látce nebo opakovací s vloženými chybami, které musí žák opravit. Žáci pracují ve skupině.
Autor Tomáš Mikeska

Život v pravěku

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Návrh na netradiční probírání tématu Pravěk formou skupinové práce za použití konstruktivistické strategie.
Autor Jan Zouhar

Hodnocení klíčových kompetencí prostřednictvím opakovací práce z dějepisu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Příklad popisuje hodnocení klíčových kompetencí prostřednictvím opakovací práce z dějepisu na začátku školního roku. Žáci mají za úkol vytvořit písemnou práci, vrací se ke svým poznámkám a portfoliím z minulého školního roku a pokouší se pokládat otázky.
Autor VÚP Praha

Sedm starověkých divů světa

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příspěvek je určen pro hodiny předmětů: Společenskovědní seminář, Dějepis, Mediální výchova. Cílem je žákům přiblížit starověkou, zejména antickou kulturu prostřednictvím původních sedmi starověkých divů světa. Jedná se o blok 3 hodin, ve kterých budou žáci za pomoci učitele pátrat v odborné literatuře a na internetu i ve svých zápiscích z minulých let po základních informacích o zmíněných divech. Rozděleni budou do 7 pracovních skupin, každá vytvoří na závěr bádání jeden list PowerPointové prezentace na dané téma. V přílohách za textem jsou uvedeny knihy, ze kterých se čerpalo a seznam internetových adres, které byly využity, dále pak výčet nově zvolených divů světa 7. 7. 2007 v Portugalsku (pro žáky jako porovnání názorů starověkých osobností a dnešního člověka, který většinu dříve volených divů nemůže již vidět). V tomto bloku hodin vznikla žákovská prezentace jako modelový náhled.
Autor Ivana Syrovátková

Karel IV. jako politik

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek přináší nové aktivity pro hodiny dějepisu k tématu Karel IV.
Autor Mgr. Miroslav Houska

Myšlenkový a vědecký rozměr osvícenství

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem výukové lekce je přiblížit studentům myšlenkový a vědecký rozměr osvícenství, jeho nejdůležitějších hodnotových rozměrů (dělba moci ve státě, otázka rovnosti, vztah k náboženství) a vědeckého přínosu pro naši společnost.
Autor PhDr. Radek Aubrecht

Průmyslová revoluce na Smíchově

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem výuky je přiblížit žákům hospodářské, sociální, politické a technické změny spojené s průmyslovou revolucí. Žáci vypracují a přednesou práce na témata spojená s dějinami Prahy 19. století. Vyučující téma shrne v samostatné hodině za pomoci powerpointové prezentace zaměřené na dějiny Smíchova.
Autor Mgr. Anna Huliciusová

Pojem a úloha státu ve výuce dějepisu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V rámci tématu Státy a vlády podle Návrhu alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis (dále NAV) pracují žáci třetího ročníku čtyřletého všeobecného gymnázia s pojmem stát. Pomocí analýzy konkrétního textu, diskuze a náčrtu historického vývoje se pokusí vymezit a definovat samotný pojem v době „před a po jeho vzniku“. V souvislosti s historickým vývojem pojmu stát pracují i s pojmem národ a opět se pomocí diskuze a dostupných pramenů pokusí „vystopovat“ původ pojmu a jeho vývoj v historii.
Autor Martin Vonášek

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy abdikoval poslední čínský císař

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se seznámí s životem posledního čínského císaře a díky tomu s důležitějšími milníky světových dějin prvních dvou třetin 20.století.
Autor Tereza Vodičková
Celkem: 70