Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání > Člověk a společnost > Občanský a společenskovědní základ

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Trestné činy a digitální stopa

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Lekce se bude zaměřovat na trestné činy a přestupky v digitálním prostředí, zejména na sociálních sítích. Součástí bude aktivní práce a vyhledávání na internetu a poslech a práce s textem, kdy žáci budou zkoumat z různých úhlů pohledu jeden konkrétní případ.
Autor Petr Caloň

Inspirace pro testování problematických regionů Evropy v Google Classroom

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V tomto článku navazuji konkrétním příkladem na můj článek Možný způsob ověření znalostí (nejen) v regionálním zeměpise „sloupečkovou přiřazovací metodou“. Vzhledem k distančnímu vzdělávání jsem se rozhodl vložit příklad „Úkolu s kvízem“, který jsem vytvořil pro otestování velmi problematické regionálně zeměpisné látky zaměřené na JV Evropu, postsovětské země východní Evropy a samostatně Ruska, právě „sloupečkovou metodou“. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Kamil Bujárek

Falešné účty veřejných osobností na sociálních sítích

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Je nezpochybnitelným faktem, že na sociálních sítích existuje nepřeberné množství falešných účtů. Jak se vyvarovat toho, aby člověk nenaletěl na tyto falešné účty? V této lekci se zaměříme právě na existenci těchto účtů, pokusíme se žáky naučit rozpoznávat tyto účty a nabádat je k větší kontrole toho, co lajkují či sdílejí.
Autor Petr Caloň

Náhled do života ve Vejprtech, 50. léta

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Studenty následující lekce přenese do pohraničního městečka Vejprty a na základě ukázek konkrétních kádrových posudků se seznamují s pojmy „kádrový posudek, role učitele v socialistické společnosti, lidově demokratické státní zřízení, třídní původ, hraniční pásmo“. Pracují ve skupinách a společně hledají odpovědi na zadané otázky a sami otázky kladou.
Autor Marcela Svejkovská

Migrace – kdo a za jakých podmínek může vstoupit a pobývat na území ČR?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Na základě konkrétních příběhů žáci analyzují, jak stát upravuje, kdo a za jakých podmínek může překročit státní hranice a pobývat a pracovat na jeho území. Žáci také zjišťují, jak funguje volný pohyb osob v rámci EU i co je potřeba pro dlouhodobý pobyt a pro práci na území vybraných států mimo EU. Seznamují se se základními dokumenty jako pas, povolení k pobytu a pracovní povolení. S pomocí konkrétních příkladů se učí vysvětlit a zasadit do kontextu pojmy migrant, žadatel o azyl a uprchlík. Výukové lekce vznikly v rámci projektu Na cestě..., realizovaného vzdělávací organizací ARPOK, o. p. s., v letech 2016–2018 za finanční podpory České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce.
Autor Zuzana Švajgrová

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy začal vraždit Jack Rozparovač

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s odrazem tématu sériových vrahů v umění. Aktivita pracuje se známými filmy, jejichž postavy jsou psychicky narušení jedinci. Žáci diskutují nad důvodem zájmu veřejnosti o případy sériových vrahů, nad hranicí mezi uměleckým vyjádřením, kdy umělec poukazuje na přítomnost zla v mnoha jeho podobách, a psychopatickým činem. Zlo jako kategorie, se kterou si společenské vědy nedokáží poradit. Žáci se zaobírají otázkou, jaká je příčina toho, že se lidé začnou chovat zle? Jaká je hranice mezi dobrem a zlem, kdo tuto hranici určuje, kdo by ji měl určovat?
Autor Tereza Vodičková

Zdravý rozum v ilegalitě

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Na příběhu nositele Nobelovy ceny Tima Hunta se žáci zamýšlí nad problematikou přílišné korektnosti v dnešní společnosti a vlivem médií a sociálních sítí. Osvojí si pojmy sexismus, gender a politická korektnost.
Autor Pavla Pokorná, COV

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy byl zavražděn John Lennon

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se pomocí aktivity seznámí s průběhem a příčinami vraždy Johna Lennona. Deviace jako odchylka od normy – žáci povedou argumentačně plnohodnotnou debatu o lidech s určitým typem deviantního chování, o způsobech, jak se s ním společensky vypořádat, o hranicích normy a deviace.
Autor Tereza Vodičková

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy tisíce lidí viděly zázrak

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci si prostřednictvím aktivity přiblíží problematiku přístupu k mimořádnému jevu, který náboženství označuje jako zázrak. Zázrak ve Fátimě a následná proroctví měly velký vliv na působení církve ve 20. století. Žáci by měli být seznámeni s obdobnými úkazy lokálně zakotvenými, které měly vliv na politiku 20. století jak v době komunistického režimu, tak po roce 1989 v rámci vyrovnávání se s minulostí u nás.
Autor Tereza Vodičková

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy byl popraven Che Guevara

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou aktivitou vedeni k uvědomění si, že jakákoli ideologie nepřipouštějící jinou alternativu vysvětlení nebo provedení nakonec z podstaty věci plodí násilí, netoleranci, perzekuci a často končí pracovními tábory a hromadnými vraždami.
Autor Tereza Vodičková
Celkem: 107