Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání > Člověk a příroda > Geologie

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Geologie jako samostatný předmět

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Vyučovací předmět Geologie je koncipován jako samostatný předmět, seznamuje žáky s postavením zemského tělesa ve vesmíru, se zákonitostmi jeho stavby a mechanismů apod. Podporuje také pozitivní vztah k přírodním vědám a přírodě obecně.
Autor VÚP Praha

Poznáváme horniny

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zabývá výukou, ve které žáci poznávají horniny a jejich charakteristické znaky. Žáci se učí horniny nejen poznávat, ale i pozorovat a třídit do 3 hlavních typů podle způsobu vzniku.
Autor Jakub Holec

Zkoumáme pórovitost hornin

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se v rámci aktivity seznámí s pojmem pórovitost hornin a budou porovnávat pórovitost materiálů o různém zrnitostním složení.
Autor Jakub Holec

Vznik jeskynních útvarů

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita se zaměřuje na působení vody jako činitele chemického zvětrávání hornin. Žáci se formou jednoduchého pokusu přesvědčí o tom, v jakém typu hornin často vznikají jeskynní útvary a na závěr aktivity budou též schopni říci, proč tomu tak je.
Autor Jakub Holec

Jsou všechny vápence stejné?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se v rámci aktivity přesvědčí, že vápenec pocházející z různých lokalit se může lišit podle obsahu nejrůznějších příměsí. Žáci si během aktivity mohou vyzkoušet hned několik postupů laboratorní práce.
Autor Jakub Holec

Horninový cyklus

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se v aktivitě praktickou a činnostní formou seznámí s horninovým cyklem a jeho průběhem. Aktivita je vhodná do venkovního prostředí a její realizace předpokládá dramatické ztvárnění základních druhů hornin podle jejich vzniku.
Autor Jakub Holec

Školní naučná stezka Zlatý vrch

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Článek informuje o obsahu e-learningového kurzu „Školní naučná stezka Zlatý vrch“ a možnostech jeho využití ve výuce středoškolské biologie.
Autor Hedvika Millionová

Paleontologická exkurze na lokalitu příbojové facie ČKP Velim

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
věda a výzkum
projekt
Paleontologická exkurze pro žáky základních škol a odpovídajících ročníků gymnázií je směřována do příbojové facie české křídové pánve. Zabývá se fenoménem tzv. příbojové neboli příbřežní facie a patří, společně s lokalitami Kamajka u Chotusic, Kaňk u Kutné Hory, Předboj u Prahy, Kněžívka, Vítězov, Číčovický kamýk ad., mezi tzv. klasické lokality příbřežních sedimentů svrchnokřídového moře, které vznikaly poblíže vyvýšenin, tzv. kamýků, či ostrovů, které vyčnívaly nad mořskou hladinu. V příspěvku je popsána stručná charakteristika lokality a její současný stav s ohledem na znalosti žáků. Dále je text doplněn klíčem k určování zkamenělin příbojové facie. Žáci se seznámí s tímto velmi zajímavým fenoménem světového významu a z exkurze si mohou odnést i nasbírané fosílie, které mohou sbírat v suti, případně je mohou sbírat metodou tzv. plavení.
Autor Tomáš Kočí

Projektová výuka - Kudy tekla voda

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Cílem projektu bylo analyzovat v krajině vlastního bydliště změny, které mohou podmiňovat častější výskyt ničivých povodní. K článku je přiložena prezentace a stručný návod, jak postupovat při tvorbě školních projektů.
Autor Jan Ježek
Celkem: 9