Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání > Člověk a příroda > Geografie > Sociální prostředí

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Migrace – kdo a za jakých podmínek může vstoupit a pobývat na území ČR?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Na základě konkrétních příběhů žáci analyzují, jak stát upravuje, kdo a za jakých podmínek může překročit státní hranice a pobývat a pracovat na jeho území. Žáci také zjišťují, jak funguje volný pohyb osob v rámci EU i co je potřeba pro dlouhodobý pobyt a pro práci na území vybraných států mimo EU. Seznamují se se základními dokumenty jako pas, povolení k pobytu a pracovní povolení. S pomocí konkrétních příkladů se učí vysvětlit a zasadit do kontextu pojmy migrant, žadatel o azyl a uprchlík. Výukové lekce vznikly v rámci projektu Na cestě..., realizovaného vzdělávací organizací ARPOK, o. p. s., v letech 2016–2018 za finanční podpory České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce.
Autor Zuzana Švajgrová

Alternativní doprava

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Doprava a cestování jsou civilizačním fenoménem, který ovlivňuje celou řadu oblastí života společnosti. Následující příspěvek nabízí několik možných návodů, jak k tomuto tématu přistoupit. Cílem by mělo být především to, aby si žáci a studenti uvědomili, jaké faktory vstupují do hry a jaké alternativy vůči stávajícím formám dopravy mohou být reálné, popř. splnění jakých podmínek může podíl jednotlivých forem dopravy na celkovém dopravním koláči posílit či oslabit.
Autor Petr Hopfinger

World Factbook jako zdroj geografických informací

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Seznámení s databází World Factbook, tvorba tematických map v Kmlfactbook.
Autor Jiří Vorel

Užití exponenciální rovnice ve středoškolské praxi

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek ukazuje užití teorie exponenciální rovnice v běžné středoškolské praxi. V uvedeném příkladu jde o propojení matematiky s významnou geografickou disciplínou - demografií.
Autor Josef Vondra

Rozvojová spolupráce - pro a proti (integrace průřezového tématu VMEGS)

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek představuje vzorovou hodinu (například Geografie nebo Občanského a společenskovědního základu) s integrací průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Může také sloužit jako inspirace pro hodinu samostatné VMEGS. V průběhu aktivity žáci porovnávají výhody a nevýhody různých forem rozvojové spolupráce a hodnotí, které formy jim přijdou nejvhodnější.
Autor Ondřej Nádvorník

Děti na Zemi

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Praktický příspěvek je zaměřen na popis aktivit, při kterých si žáci uvědomují, že ne všechny děti na Zemi mají rovnocenné podmínky. V některých regionech jsou děti ohrožovány válkami, nemocemi, nedostatkem potravin a vody, je jim odepřeno školní vzdělání. Žáci se učí chápat problémy jiných, utvářet mezilidské vztahy, chápat nutnost pomoci.
Autor Alena Matušková

Trvale udržitelný rozvoj – energie dnes a zítra

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příspěvek přináší soubor námětů a aktivit, vedoucích k zamyšlení a hledání možností trvale udržitelného rozvoje na poli energetiky.
Autor Petr Hopfinger

Co je to vlastně Evropa?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Zamyšlení nad podstatou Evropy, na tím, co ji utváří, co mají její státy společného apod. - formou praktické činnosti žáků.
Autor Petr Hopfinger

Kolonialismus konce 19. a počátku 20. století

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Blok 5 hodin určený k zopakování dosavadních znalostí žáků o zámořských objevech a počátcích kolonialismu, seznámení se s pokračujícím obsazováním cizích území evropskými mocnostmi (důraz na jejich nejvýznamnější kolonie a následné velké koloniální konflikty z konce 19. a počátku 20. století jednak uvnitř kolonií samotných, jednak mezi koloniálními mocnostmi). Zároveň by z práce měly vyplynout informace o vojenských paktech této doby, což žákům už bude signalizovat tendence vedoucí k rozpoutání první světové války. V bloku jsou střídány různé výukové metody, důraz je kladen na brainstorming, diskusi a samostatnou práci žáků i její medializaci. Různé jsou i způsoby hodnocení činnosti a je využita evaluace žáků.
Autor Ivana Syrovátková
Celkem: 9