Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání > Člověk a příroda > Fyzika > Pohyb těles a jejich vzájemné působení > využívá (Newtonovy) pohybové zákony k předvídání...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Podle názvu, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Co mají společného zaoceánský parník a pivní láhev?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Jak je možné, že obrovskou loď drží u přístavního mola jen dvakrát obtočené lano kolem přístavního kůlu? Tento experiment ve třídě asi nepředvedeme – ale co když ano …
Autor Jaroslav Reichl

Netlumené kmitání tělesa zavěšeného na pružině

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Kmitavý pohyb je důležitou součástí fyziky, a proto by žáci měli chápat jeho fyzikální i matematický popis. Zaznamenáme-li časový průběh okamžité výchylky tělesa kmitajícího na pružině pomocí dataloggeru firmy Vernier, je možné zaznamenaná data velmi jednoduše analyzovat. Tato analýza přitom pomůže žákům ujasnit základní popis kmitavého pohybu.
Autor Jaroslav Reichl

Počítačové simulace ve výuce fyziky

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Význam počítačových simulací ve výuce fyziky neustále narůstá. V následujícím příspěvku představíme dvě aplikace, které pro tvorbu těchto simulací slouží a může je využívat každý zdarma - Step a Phun. Dále budou zmíněny fyzikální Java Applety, které jsou stále populárnější.
Autor Michal Černý

Proč plovou kovové zaoceánské lodě?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Jak je možné, že těžké zaoceánské lodě vyrobené z kovu plovou? Odpověď na tuto otázku je možné vyslovit na základě pozorování velmi jednoduchého experimentu.
Autor Jaroslav Reichl

Projektová výuka v předmětu fyzika ve střední škole

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Snažil jsem se formulovat otázku, která mě – jako učitele fyziky v gymnáziu – velmi zajímá: Čím by se měla vyznačovat kvalitní výuka fyziky? Vzápětí mě taky napadly další otázky: Kdo nebo co rozhoduje o tom, zda daná výuka fyziky kvalitní je nebo není? Ze kterých hledisek je možné kvalitu výuky zkoumat?
Autor Jan Prachař

Síly kolem nás

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Projekt zaměřený na aplikaci Newtonových zákonů pohybu a základních sil v reálných situacích.
Autor Petr Nečas

Tlumené kmitání tělesa zavěšeného na pružině

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tlumené kmitavé pohyby nás provázejí jak v praktickém životě, tak při studiu fyziky a dalších předmětů. Proto je nutné, aby žáci zejména technicky zaměřených škol pochopili základní principy tlumeného kmitání a byli schopni vysvětlit, na čem útlum závisí. S využitím dataloggeru firmy Vernier lze experiment zaměřený na tlumené mechanické kmitání provést, proměřit a analyzovat.
Autor Jaroslav Reichl

Velikost síly aneb jak hrát volejbal

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V řadě případů lze výuku fyziky propojit s ostatními předměty vyučovanými ve škole nebo s praktickými činnostmi, které žáci vykonávají ve volném čase. Jeden z námětů na takové propojení fyziky se sportem je popsán v příspěvku. Pomocí čidla firmy Vernier lze proměřit velikost síly nutné na odbití míče při volejbale.
Autor Jaroslav Reichl

Virtuální hospitace - Fyzika: Setrvačnost

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
Úvodní partie dynamiky hmotného bodu je jednou z nejdůležitějších a zároveň nejobtížnějších kapitol středoškolské fyziky. V hodině fyziky se pokusíme společně s žáky rozbourat často mylné představy o pohybu těles.
Autor Mgr. Šárka Kvasničková

Záhada kečupu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
V láhvi s kečupem zůstane vždy po jeho vypotřebování zbytek. Ale jak ho dostat z láhve ven? Pokud ovládáme fyzikální zákony, tak velmi jednoduše.
Autor Jaroslav Reichl
Celkem: 12