Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání > Člověk a příroda > Fyzika > Pohyb těles a jejich vzájemné působení

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Velikost síly aneb jak hrát volejbal

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V řadě případů lze výuku fyziky propojit s ostatními předměty vyučovanými ve škole nebo s praktickými činnostmi, které žáci vykonávají ve volném čase. Jeden z námětů na takové propojení fyziky se sportem je popsán v příspěvku. Pomocí čidla firmy Vernier lze proměřit velikost síly nutné na odbití míče při volejbale.
Autor Jaroslav Reichl

Měření se senzorem GPS

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V současné době žáci, resp. studenti velmi často a velmi zdařile pracují s různými přístroji (mobilní telefony, počítače, přehrávače zvukových souborů,...). Proto je velmi vhodné podobné přístroje zařadit i do výuky fyziky, a ukázat tak propojení fyziky s praxí. Jedním z takových přístrojů je i senzor GPS, který může velmi dobře posloužit pro získání jistoty v kinematickém popisu pohybu a jeho grafických závislostí (závislost dráhy na čase, velikosti rychlosti na čase,...). Zároveň tím můžeme motivovat ty žáky, kteří dosud fyziku chápali jako nezáživnou a od praxe odloučenou vědu.
Autor Jaroslav Reichl

Tlumené kmitání tělesa zavěšeného na pružině

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tlumené kmitavé pohyby nás provázejí jak v praktickém životě, tak při studiu fyziky a dalších předmětů. Proto je nutné, aby žáci zejména technicky zaměřených škol pochopili základní principy tlumeného kmitání a byli schopni vysvětlit, na čem útlum závisí. S využitím dataloggeru firmy Vernier lze experiment zaměřený na tlumené mechanické kmitání provést, proměřit a analyzovat.
Autor Jaroslav Reichl

Netlumené kmitání tělesa zavěšeného na pružině

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Kmitavý pohyb je důležitou součástí fyziky, a proto by žáci měli chápat jeho fyzikální i matematický popis. Zaznamenáme-li časový průběh okamžité výchylky tělesa kmitajícího na pružině pomocí dataloggeru firmy Vernier, je možné zaznamenaná data velmi jednoduše analyzovat. Tato analýza přitom pomůže žákům ujasnit základní popis kmitavého pohybu.
Autor Jaroslav Reichl

Průměrná rychlost pohybu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Průměrná rychlost pohybu složeného z více úseků, na nichž se pohybuje hmotný bod rovnoměrně, je pojem, který činí žákům základních a středních škol jisté potíže. Proto je vhodné na jednoduchém příkladu ilustrovat názorný výpočet této veličiny.
Autor Jaroslav Reichl

Vzájemná odchylka vektorů gravitační a tíhové síly

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Při výkladu gravitačního pole se žáci seznamují s rozdíly mezi gravitační silou a tíhovou silou, ale málokdo si uvědomí, jaký úhel vlastně tyto dvě síly svírají. K tomu, abychom se v hodině fyziky touto problematikou začali zabývat, mě inspiroval jeden student. Nakonec dotaz přešel v řešení velmi zajímavé fyzikální úlohy, k čemuž jsme nakonec využili i programový systém Mathematica.
Autor Jaroslav Reichl

Virtuální hospitace - Fyzika: Měření rychlosti zvuku

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Zaznamenaná výuka je součástí laboratorního cvičení, při kterém žáci určují pomocí mikrofonu a jednoduchého počítačového programu rychlost zvuku ve vzduchu měřením frekvence zvuku vyvolaného poklepem na novodurovou trubku.
Autor RNDr. Miroslav Jílek, Ph.D.

Nástroje pro tvorbu fyzikálních modelů a simulací

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Článek představuje některé vesměs volně dostupné nástroje k tvorbě fyzikálních animací a simulací. Součástí článku jsou jednoduché videoukázky, porovnávající vybrané nástroje (Phun, Flash, EJS, Physlet builder).
Autor Jaroslav Koreš

Měření smykového tření

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Námět na rychlé a názorné naměření součinitele smykového tření (statického i dynamického). Na jednoduchém experimentu je demonstrováno, co vlastně znamenají „ta písmenka ve vzorečku“ pro smykové tření.
Autor Jakub Jermář

Virtuální hospitace - Fyzika: Setrvačnost

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
Úvodní partie dynamiky hmotného bodu je jednou z nejdůležitějších a zároveň nejobtížnějších kapitol středoškolské fyziky. V hodině fyziky se pokusíme společně s žáky rozbourat často mylné představy o pohybu těles.
Autor Mgr. Šárka Kvasničková
Celkem: 47