Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání > Člověk a příroda > Fyzika > Pohyb těles a jejich vzájemné působení

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle autora, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Obtížné vstávání ze židle

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Jednoduchý, motivační pokus týkající se těžiště.
Autor Martin Macháček

Síly kolem nás

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Projekt zaměřený na aplikaci Newtonových zákonů pohybu a základních sil v reálných situacích.
Autor Petr Nečas

Virtuální hospitace - Fyzika: Měření rychlosti zvuku

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Zaznamenaná výuka je součástí laboratorního cvičení, při kterém žáci určují pomocí mikrofonu a jednoduchého počítačového programu rychlost zvuku ve vzduchu měřením frekvence zvuku vyvolaného poklepem na novodurovou trubku.
Autor RNDr. Miroslav Jílek, Ph.D.

Zmokne člověk více při běhu nebo při chůzi?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci se často učitelů ptají na „otázky ze života“. Jednou takovou zajímavou otázkou je např., zda za deště zmokne člověk více při chůzi či za běhu. Otázka vedla ke vzniku problémové úlohy, na jejímž řešení se podílela celá třída. Příspěvek popisuje řešení tohoto problému.
Autor Vlastimil Havránek

Měření smykového tření

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Námět na rychlé a názorné naměření součinitele smykového tření (statického i dynamického). Na jednoduchém experimentu je demonstrováno, co vlastně znamenají „ta písmenka ve vzorečku“ pro smykové tření.
Autor Jakub Jermář

Projektová výuka v předmětu fyzika ve střední škole

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Snažil jsem se formulovat otázku, která mě – jako učitele fyziky v gymnáziu – velmi zajímá: Čím by se měla vyznačovat kvalitní výuka fyziky? Vzápětí mě taky napadly další otázky: Kdo nebo co rozhoduje o tom, zda daná výuka fyziky kvalitní je nebo není? Ze kterých hledisek je možné kvalitu výuky zkoumat?
Autor Jan Prachař

Nástroje pro tvorbu fyzikálních modelů a simulací

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Článek představuje některé vesměs volně dostupné nástroje k tvorbě fyzikálních animací a simulací. Součástí článku jsou jednoduché videoukázky, porovnávající vybrané nástroje (Phun, Flash, EJS, Physlet builder).
Autor Jaroslav Koreš

Vznášedlo

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
S jednoduchou pomůckou, kterou si každý může vyrobit doma, lze demonstrovat základní princip „levitujících vlaků”, které se začínají v železniční dopravě uplatňovat (Japonsko, Francie). Fyzikální podstata je sice jiná, ale základní princip je stejný.
Autor Jaroslav Reichl

Měření se senzorem GPS

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V současné době žáci, resp. studenti velmi často a velmi zdařile pracují s různými přístroji (mobilní telefony, počítače, přehrávače zvukových souborů,...). Proto je velmi vhodné podobné přístroje zařadit i do výuky fyziky, a ukázat tak propojení fyziky s praxí. Jedním z takových přístrojů je i senzor GPS, který může velmi dobře posloužit pro získání jistoty v kinematickém popisu pohybu a jeho grafických závislostí (závislost dráhy na čase, velikosti rychlosti na čase,...). Zároveň tím můžeme motivovat ty žáky, kteří dosud fyziku chápali jako nezáživnou a od praxe odloučenou vědu.
Autor Jaroslav Reichl

Průměrná rychlost pohybu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Průměrná rychlost pohybu složeného z více úseků, na nichž se pohybuje hmotný bod rovnoměrně, je pojem, který činí žákům základních a středních škol jisté potíže. Proto je vhodné na jednoduchém příkladu ilustrovat názorný výpočet této veličiny.
Autor Jaroslav Reichl
Celkem: 47