Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání > Člověk a příroda > Fyzika > Pohyb těles a jejich vzájemné působení

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle názvu, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Zvuk deformuje membránu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Energie zvuku je jeho důležitá charakteristika zvláště s přihlédnutím k poslechu reprodukované hudby sluchátky. Zejména mladí lidé si neuvědomují, že by si tak mohli natrvalo i poškodit uši. Proto je vhodné energii zvuku žákům zviditelnit jednoduchým experimentem.
Autor Jaroslav Reichl

Zvedání židle s využitím třecí síly

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Zvedat židli lze mnoha způsoby. Jeden ze zajímavých (a možná ne všeobecně známý) je popsán v příspěvku.
Autor Jaroslav Reichl

Zmokne člověk více při běhu nebo při chůzi?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci se často učitelů ptají na „otázky ze života“. Jednou takovou zajímavou otázkou je např., zda za deště zmokne člověk více při chůzi či za běhu. Otázka vedla ke vzniku problémové úlohy, na jejímž řešení se podílela celá třída. Příspěvek popisuje řešení tohoto problému.
Autor Vlastimil Havránek

Země rotuje a Slunce svítí

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Námět na spolupráci mezi informatikou, fyzikou a zeměpisem při výuce astronomie. S využitím internetu vyhledávají žáci informace o délce dne v období kolem zimního slunovratu.
Autor Jaroslav Kusala

Zákon zachování energie netradičně

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Zákon zachování energie patří mezi velmi důležité zákony, a proto je jeho plné pochopení žádoucí. Na základě jednoduchého experimentu lze vyvolat se studenty diskusi, která přispěje k ujasnění tohoto zákona.
Autor Jaroslav Reichl

Záhada kečupu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
V láhvi s kečupem zůstane vždy po jeho vypotřebování zbytek. Ale jak ho dostat z láhve ven? Pokud ovládáme fyzikální zákony, tak velmi jednoduše.
Autor Jaroslav Reichl

Vznášedlo

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
S jednoduchou pomůckou, kterou si každý může vyrobit doma, lze demonstrovat základní princip „levitujících vlaků”, které se začínají v železniční dopravě uplatňovat (Japonsko, Francie). Fyzikální podstata je sice jiná, ale základní princip je stejný.
Autor Jaroslav Reichl

Vzájemná odchylka vektorů gravitační a tíhové síly

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Při výkladu gravitačního pole se žáci seznamují s rozdíly mezi gravitační silou a tíhovou silou, ale málokdo si uvědomí, jaký úhel vlastně tyto dvě síly svírají. K tomu, abychom se v hodině fyziky touto problematikou začali zabývat, mě inspiroval jeden student. Nakonec dotaz přešel v řešení velmi zajímavé fyzikální úlohy, k čemuž jsme nakonec využili i programový systém Mathematica.
Autor Jaroslav Reichl

Využití senzoru GPS

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek volně navazuje na výukovou aktivitu Měření se senzorem GPS. Je zaměřen na rozvoj dovedností ve fyzice, které se týkají práce s grafy popisujícími reálný pohyb těles. Úloha propojuje obsah fyzikálního vzdělávání se vzdělávacím oborem Informační a komunikační technologie.
Autor Jaroslav Reichl

Výkon snadno a srozumitelně

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Fyzikální veličina výkon je velmi důležitá jak v mechanice nebo elektřině a magnetismu, tak i v běžném životě. Proto je velmi nutné ji dobře a správně pochopit. To lze provést jednoduchým a názorným experimentem.
Autor Jaroslav Reichl
Celkem: 47