Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > Český jazyk a literatura

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Čeština je všechno těžký kromě ahoj

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Nelekejte se, prosím! Takhle stručně a výstižně zněla odpověď japonské studentky Mariny na otázku, co je na češtině nejtěžší; reagovala spontánně a samozřejmě úsměvem – jak je ostatně pro Japonce typické.
Autor Alena Duhajská

Jak učit žáky (číst) poezii

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představí prakticky ověřený přístup k učení práce s uměleckým textem. Zaměřuje se na budování dovedností poučené percepce, analýzy, srovnávání a hodnocení básní. Měl by také polemizovat s obvyklými postupy analytického přístupu k básnickému textu. Ukazuje možnost využít celostního působení textu při jeho čtení a hodnocení. Může být inspirací pro učení čtení poezie jako zdroje pobavení a relaxace alternativně k jiným způsobům (nečtenářského) trávení volného času dětí a mládeže. Česká literatura byla po většinu druhé poloviny XX. století rozdělena vnějšími okolnostmi na oficiální, šedou zónu a literaturu v exilu a samizdatu. Protože se pracuje s texty právě z tohoto období, navržené aktivity implikují přesahy do výuky soudobých dějin a občanského a společenskovědního základu. Literární komunikace je komunikace mezi čtenářem a uměleckým dílem, její cíle (tudíž také cíle tohoto příspěvku) se překrývají s cíli společného základu pro hudební a výtvarný obor gymnaziálního studia. V představených hodinách se věnujeme hodně modelování návyků čtenáře. Tím směřujeme k rozvíjení osobnosti žáka. Žák dostává kreativní domácí úkoly, které jej vedou k metodickému řešení problémů. V neposlední řadě detailní setkání a porozumění uměleckým textům a jejich kontextu posiluje žákovy návyky v oblasti učení.
Autor Petr Koubek

Virtuální hospitace - Český jazyk a literatura: Umělecký styl

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
Výuka se zaměřuje na jazykové prostředky výstavby uměleckých textů. Ukazuje systematizaci poznatků, které žáci získali v rámci literární komunikace, a efektivní propojení složky komunikativní výchovy s jazykem a jazykovou komunikací. Jádro činnosti tvoří analýza a interpretace textů.
Autor Mgr. Lenka Krejsová

Jan Balabán - Hořící dítě

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Pracovní list s textem povídky slouží k rozvoji čtenářských dovedností žáků. Lekce zároveň rozvíjí představivost, komunikační schopnosti i samostatnou produkční činnost.
Autor Marie Kotzurová

Hádej, kdo jsem? Hádej, co jsem?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Základní předpoklad: v rámci hodin českého jazyka a literatury musí být probrán tematický celek České národní obrození. Následují tři hodiny skupinové práce, ve kterých zábavnou formou zopakujeme dobu českého národního obrození. Vše je založeno na spojení znalostí o osobnostech, předmětech, dílech, době, její kultuře a hry – hádanky. Žáci nejprve dostanou test o ČNO, poté je na losovací lístky zapsána série pojmů ze zopakované látky, které si skupiny pak budou postupně losovat, a v dalších hodinách budou připravovat materiál pro vlastní pantomimický výstup. Průběh hodin lze měnit, zde je uvedena ověřená podoba s určitým řazením úkolů. Žáci musí projevit poměrně velkou iniciativu, soustředěnost na práci, ale i kreativitu a schopnost improvizace.
Autor Ivana Syrovátková

Virtuální hospitace - Český jazyk a literatura: W. Shakespeare - Sonety

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
Žáci se pokusí o interpretaci vybraných Shakespearových sonetů. V hodině bude převažovat kooperativní učení – metoda skládankového učení.
Autor Mgr. Hana Antonínová Hegerová

Vyhledávací rozcvička pro češtinu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Digitální učební materiál, který můžete využít pro zahájení mnoha různých témat z informatiky, zejména pro propojení informatiky a češtiny. Lze využít pro otestování základních znalostí žáků v práci s internetem. Hravá forma žáky baví. Jedná se o první článek ze série Čeština v informatice – informatika v češtině.
Autor Mira Friedrichová

Virtuální hospitace - Český jazyk a literatura: Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
I monotematická (navíc cvičební, a tedy většinou didakticky obtížná) hodina může být pro žáky zajímavá a užitečná pro rozvoj jejich jazykových kompetencí. Rovněž tradiční frontální výuka může mít svůj smysl, je-li metodicky promyšlena. Ukážou se i možnosti práce s učebnicí jazyka a slohu.
Autor PhDr. Jiří Kostečka, Ph.D.

Druhá světová válka – opakujme si, abychom nezapomněli

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Jedná se o blok hodin, ve kterých si prostřednictvím střídání různých metod a činností žáci zopakují hlavní události druhé světové války ve světě, v Evropě i u nás a doplní si další podrobnosti u některých z nich. Cílem je v žácích ještě více podpořit vědomí, jak tragické situace byly s válkou spojeny a jak zoufalý osud přinesla milionům lidí. Poslední hodina bloku je vzpomínkou na místní oběti této války a žáci navštíví pamětní místo. Dle možností lze přiřadit i následnou besedu s pamětníkem.
Autor Ivana Syrovátková

Virtuální hospitace - Český jazyk a literatura: Ostře sledované vlaky

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
Interpretace Ostře sledovaných vlaků v literárním semináři. Žáci aplikují znalosti o struktuře uměleckého díla a porovnávají literární a filmovou podobu díla (film zhlédli během předchozího semináře).
Autor Mgr. Tomáš Minster
Celkem: 27