Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > Český jazyk a literatura

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Čeština je všechno těžký kromě ahoj

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Nelekejte se, prosím! Takhle stručně a výstižně zněla odpověď japonské studentky Mariny na otázku, co je na češtině nejtěžší; reagovala spontánně a samozřejmě úsměvem – jak je ostatně pro Japonce typické.
Autor Alena Duhajská

Výuka češtiny pro cizince

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Příklad dobré praxe přináší ukázky práce s žáky jiných národností při výuce češtiny mimo hodiny českého jazyka a literatury.
Autor VÚP Praha

Školní televize

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Žáci se díky práci ve školní televizi seznamují s využitím mediální výchovy a multimédií ve výuce.
Autor VÚP Praha

Hádej, kdo jsem? Hádej, co jsem?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Základní předpoklad: v rámci hodin českého jazyka a literatury musí být probrán tematický celek České národní obrození. Následují tři hodiny skupinové práce, ve kterých zábavnou formou zopakujeme dobu českého národního obrození. Vše je založeno na spojení znalostí o osobnostech, předmětech, dílech, době, její kultuře a hry – hádanky. Žáci nejprve dostanou test o ČNO, poté je na losovací lístky zapsána série pojmů ze zopakované látky, které si skupiny pak budou postupně losovat, a v dalších hodinách budou připravovat materiál pro vlastní pantomimický výstup. Průběh hodin lze měnit, zde je uvedena ověřená podoba s určitým řazením úkolů. Žáci musí projevit poměrně velkou iniciativu, soustředěnost na práci, ale i kreativitu a schopnost improvizace.
Autor Ivana Syrovátková

Rozvoj komunikativních kompetencí v předmětu Informatika a informační a komunikační technologie

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek informuje o možnostech rozvoje komunikativních dovedností v jiném předmětu, než jsou jazyky. Ukazuje možnost začlenění rozvoje těchto dovedností do výuky informatiky a výpočetní techniky.
Autor Petra Babková

Vypravování

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek přináší soubor aktivit (založených na metodách kritického myšlení) k hodinám slohu zaměřeným na vypravování. Aktivita žáků je částečně založena na práci s uměleckými texty (Čapek, Erben, bible). Časové rozložení je pouze orientační, záleží samozřejmě na konkrétní třídě a učiteli.
Autor Mgr. Barbora Čalová

Nástroje hodnocení klíčových kompetencí využívaných v matematice, geografii a v českém jazyce a literatuře

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Příklad představuje některé nástroje, které učitelé využívají k hodnocení pokroku jednotlivých žáků v rozvoji klíčových kompetencí.
Autor VÚP Praha

Druhá světová válka – opakujme si, abychom nezapomněli

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Jedná se o blok hodin, ve kterých si prostřednictvím střídání různých metod a činností žáci zopakují hlavní události druhé světové války ve světě, v Evropě i u nás a doplní si další podrobnosti u některých z nich. Cílem je v žácích ještě více podpořit vědomí, jak tragické situace byly s válkou spojeny a jak zoufalý osud přinesla milionům lidí. Poslední hodina bloku je vzpomínkou na místní oběti této války a žáci navštíví pamětní místo. Dle možností lze přiřadit i následnou besedu s pamětníkem.
Autor Ivana Syrovátková

Po stopách tygrů

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příspěvek obsahuje různé aktivity, které se vztahují k motivu tygra v literatuře. Jako výchozí texty jsou použity úryvky z knih W. Blakea a W. Saroyana, které mají žáky inspirovat k tvořivému psaní.
Autor Alena Hesová

ICT v českém jazyce

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Smyslem tohoto příkladu dobré praxe je ukázat integraci části vzdělávacího obsahu ICT do předmětu Český jazyk a literatura.
Autor VÚP Praha
Celkem: 27