Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > Český jazyk a literatura

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Čeština je všechno těžký kromě ahoj

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Nelekejte se, prosím! Takhle stručně a výstižně zněla odpověď japonské studentky Mariny na otázku, co je na češtině nejtěžší; reagovala spontánně a samozřejmě úsměvem – jak je ostatně pro Japonce typické.
Autor Alena Duhajská

Jak by (ne)měla vypadat nová maturita z českého jazyka aneb Názory a postřehy z praxe

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Jaká byla nová maturita? Jak uspěli moji žáci? Jak by ji hodnotili oni sami? Co dělat, aby maturitní příprava byla smysluplná a efektivní? Překvapila nás či něčím zaskočila, anebo jsme vše víceméně očekávali? Splňuje v této podobě to, co lze očekávat od moderně koncipované zkoušky uzavírající středoškolská studia? Nakolik byla skutečně objektivní výpovědí o úrovni znalostí a dovedností, představujících příslušné cílové kompetence? Tyto otázky si kladu v článku, který byl vytvořen pro tematický vstup Nebojte se maturovat jinak! na Metodickém portálu.
Autor Alena Duhajská

Popis a výklad

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek přináší soubor aktivit (založených na metodách kritického myšlení) k hodinám slohu zaměřeným na popis a výklad. Blok hodin byl připraven pro žáky brněnského gymnázia, proto bylo zvoleno místo jim blízké – Moravský kras. Při použití v jiných krajích ČR je samozřejmě velmi vhodné toto konkrétní místo vybrat s ohledem na třídu – nejlépe takové, které opravdu v nejbližší době navštíví.
Autor Mgr. Barbora Čalová

Vypravování

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek přináší soubor aktivit (založených na metodách kritického myšlení) k hodinám slohu zaměřeným na vypravování. Aktivita žáků je částečně založena na práci s uměleckými texty (Čapek, Erben, bible). Časové rozložení je pouze orientační, záleží samozřejmě na konkrétní třídě a učiteli.
Autor Mgr. Barbora Čalová

Vyhledávací rozcvička pro češtinu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Digitální učební materiál, který můžete využít pro zahájení mnoha různých témat z informatiky, zejména pro propojení informatiky a češtiny. Lze využít pro otestování základních znalostí žáků v práci s internetem. Hravá forma žáky baví. Jedná se o první článek ze série Čeština v informatice – informatika v češtině.
Autor Mira Friedrichová

Budeme bít, když uvidíme bít, či nebít?

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek vznikl jako součást tematického vstupu na metodickém portálu www.rvp,cz „Nebojte se maturovat jinak!“ Jako přímá a vzájemná pomoc mezi učiteli gymnázií a dalších středních škol, které od uplynulého školního roku vedou studenty ke státní maturitě. Příspěvek komentuje písemnou a ústní formu a přináší zajímavé praktické zkušenosti a návody, jak žákům vysvětlit, v čem je nový model přínosem. Dále lze předeslat, že článek komentuje, jak na škole hodnotíme písemnou práci a ústní zkoušení a které konkrétní dovednosti žáka považujeme při zkoušce za důležité.
Autor Gabriela Baumgartnerová

Interpretace textu Erbenova Vodníka

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek popisuje možnost práce s textem v hodinách českého jazyka a literatury. Studenti pracují s textem ve skupinách. Práce je vhodná jako opakování, rozšiřující činnost při výuce látky 3. fáze národního obrození i jako motivace k výuce teorie literatury.
Autor Alexandra Štefková

Prozaik Patrik Linhart a státní maturita

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek představuje možnosti využití regionální literární tvorby při ústním zkoušení ve společné části maturitní zkoušky vč. návrhu pracovního listu konzultovaného se zadavatelem maturity. Je součástí tematického vstupu na Metodickém portálu www.rvp.cz „Nebojte se maturovat jinak!“.
Autor Petr Koubek

Rozvoj komunikativních kompetencí v předmětu Informatika a informační a komunikační technologie

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek informuje o možnostech rozvoje komunikativních dovedností v jiném předmětu, než jsou jazyky. Ukazuje možnost začlenění rozvoje těchto dovedností do výuky informatiky a výpočetní techniky.
Autor Petra Babková

Historie počítačů v rámci informatiky prostřednictvím CHATu, aneb to bylo, když ...

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Úkolem předmětu Informační a komunikační technologie na gymnáziu je připravit žáky na život v informační společnosti, ve které žijeme, ať se nám to líbí nebo nelíbí. Jenže jak na to? Uvedený materiál nabízí inspiraci a zkušenost jak probrat celkem nudné téma o historii počítačů a zároveň umožnit žákům společně hledat vhodnou cestu k vyřešení zadaného úkolu. Ukáže jim v praxi výhody a nevýhody skupinové práce a spolupráci prostřednictvím elektronické komunikace. Žáci zjistí, že chat můžeme využít nejen k povídání a posílání smajlíků.
Autor Mira Friedrichová
Celkem: 27