Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Trestné činy a digitální stopa

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Lekce se bude zaměřovat na trestné činy a přestupky v digitálním prostředí, zejména na sociálních sítích. Součástí bude aktivní práce a vyhledávání na internetu a poslech a práce s textem, kdy žáci budou zkoumat z různých úhlů pohledu jeden konkrétní případ.
Autor Petr Caloň

AnswerGarden, LinoIt a další nástroje pro interaktivní aktivity v cizích jazycích

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Základní uživatelský model v distanční výuce prostřednictvím platforem, jako je Zoom nebo MS Teams, je takový, že většinu času videokonference učitel vysvětluje a studenti poslouchají a sledují sdílenou prezentaci, občas s učitelem komunikují v chatu. Popřípadě se student přihlásí o slovo, když učitel položí otázku – učitel pak studenta vyvolá, student si zapne mikrofon a odpoví. Ve větších skupinách se tak může stát, že po celou dobu videokonference v angličtině někteří studenti ve skutečnosti vůbec neotevřou pusu.
Autor edit.rvp.cz

Inspirace pro testování problematických regionů Evropy v Google Classroom

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V tomto článku navazuji konkrétním příkladem na můj článek Možný způsob ověření znalostí (nejen) v regionálním zeměpise „sloupečkovou přiřazovací metodou“. Vzhledem k distančnímu vzdělávání jsem se rozhodl vložit příklad „Úkolu s kvízem“, který jsem vytvořil pro otestování velmi problematické regionálně zeměpisné látky zaměřené na JV Evropu, postsovětské země východní Evropy a samostatně Ruska, právě „sloupečkovou metodou“. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Kamil Bujárek

Falešné účty veřejných osobností na sociálních sítích

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Je nezpochybnitelným faktem, že na sociálních sítích existuje nepřeberné množství falešných účtů. Jak se vyvarovat toho, aby člověk nenaletěl na tyto falešné účty? V této lekci se zaměříme právě na existenci těchto účtů, pokusíme se žáky naučit rozpoznávat tyto účty a nabádat je k větší kontrole toho, co lajkují či sdílejí.
Autor Petr Caloň

Náhled do života ve Vejprtech, 50. léta

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Studenty následující lekce přenese do pohraničního městečka Vejprty a na základě ukázek konkrétních kádrových posudků se seznamují s pojmy „kádrový posudek, role učitele v socialistické společnosti, lidově demokratické státní zřízení, třídní původ, hraniční pásmo“. Pracují ve skupinách a společně hledají odpovědi na zadané otázky a sami otázky kladou.
Autor Marcela Svejkovská

Ženy českého disentu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Hodinový workshop je věnovaný deseti ženám, které jsou příkladem protikomunistické rezistence. Autorka vybrala úryvky z rozhovorů z knihy „Bytová revolta: Jak ženy dělaly disent“. Studenti ve skupinkách vždy pracují se vzpomínkami dvou žen, všímají si, jak vnímaly strach, co je vedlo k podepsání Charty 77, jaké metody vůči nim uplatňovala StB atp. Značná část hodiny je vyčleněna pro diskuzi o smyslu disentu, motivaci k rezistenci a jejímu smyslu.
Autor Marcela Svejkovská

Galileo Galilei a jeho odkaz ve výuce fyziky na střední škole

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek je zaměřen na historický úvod k učivu o gravitační síle, tíhové síle a tíhovém poli. Odkazuje však nikoli na Newtona, ale na jeho myšlenkového předchůdce Galilea Galileie, který svou novou teorií, popisující volný pád, a zejména svým novým přístupem k metodologii vědecké práce, významně ovlivnil paradigma nově se utvářejících přírodních věd.
Autor Zdeněk Hromádka

Příběhy několika vězeňkyň. Léta padesátá. Léta šedesátá

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se na základě vzpomínek a dokumentárních filmů seznámí s nelehkými životními osudy několika politických vězeňkyň. Diskutují o tom, proč nebyl za jejich týrání nikdo potrestán.
Autor Marcela Svejkovská

Hrozba globálního oteplování – CLIL na 2. stupni ZŠ

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Kroskurikulární CLIL projekt je výstupem mezinárodní spolupráce učitelů biologie, geologie a anglického jazyka. Projekt využívá prostředků ICT, které mohou být výzvou pro učitele cizích jazyků i odborného předmětu, a přináší přesah do environmentální výchovy.
Autor Tereza Šmídová

Etické otázky ve sportu – the Summer Rio Olympics

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem praktického výukového plánu je oživit si nejen jména sportovců, kteří reprezentovali ČR na letních olympijských hrách v Riu de Janeiru v r. 2016, ale také druhy sportů, které jsou jejich doživotní vášní. Věnuje se tématu sportovců-uprchlíků, zamýšlí se nad podvody ve sportu v mezinárodním měřítku, které prosákly i do nejdůležitějšího sportovního klání na světě – na olympiádu. Námět do výuky se snaží procvičit receptivní i produktivní dovednosti, využívá reálné sportovní informace zveřejněné BBC, časopisem the Guardian i olympijským výborem.
Autor Tereza Šmídová
Celkem: 483