Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnázium

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy byl dobyt jižní pól

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita vede k zamyšlení nad mimořádnou osobností Roalda Amundsena. Zabývá se nejen jeho objevitelskými, ale i morálními vlastnostmi.
Autor Monika Stehlíková

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy byl zavražděn John Lennon

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se pomocí aktivity seznámí s průběhem a příčinami vraždy Johna Lennona. Deviace jako odchylka od normy – žáci povedou argumentačně plnohodnotnou debatu o lidech s určitým typem deviantního chování, o způsobech, jak se s ním společensky vypořádat, o hranicích normy a deviace.
Autor Tereza Vodičková

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy padla berlínská zeď

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni se situací v Německu po druhé světové válce. Mírně provokující název lekce má být nejen mediálně přitažlivým, ale také komplikujícím relativně jasně a spořádaně koncipovanou lekci. Žákům je dána možnost k zamyšlení nad významem zdí současného i minulého světa a učiteli nabízí prostředky pro zjištění oblastí, se kterými si žáci téma zdí spojují. Lekce pracuje s myšlenkovou mapou a dává žákům možnost ověřit si její užitečnost i v kontextu poznatkových lekcí. Žáci by také měli ocenit její přínos pro kvalitnější sledování filmového dokumentu.
Autor Josef Märc

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy zavraždili Kennedyho

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s průběhem atentátu na Johna Kennedyho a také jeho bratra Roberta. A především s otazníky, které jejich zavraždění vyvolalo. Během lekce zvažují možné důvody vedoucí k zavraždění JFK (studená válka, berlínská zeď, karibská krize, otázka Izraele, pronikání komunismu do Latinské Ameriky, mafie, rasismus v USA, kosmický program) a posléze je porovnávají s důvody, které vedly k zavraždění Roberta. Zamýšlejí se nad zobrazovaným tématem v historické souvislosti, získávají informace z filmového média. Uvědomují si, jakým způsobem zachází film s fakty a které faktory omezují jeho hodnověrnost.
Autor Josef Märc

Česká kultura a společnost po 2. světové válce

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Tento příspěvek ukazuje jednu z možností, jak seznámit žáky s kulturou a životem po 2. světové válce v našem státě, motivuje žáky ke komunikaci s rodiči a prarodiči o životě v době tzv. lidově demokratického a socialistického Československa (1945−1989) a současně představuje jedno z možných hodnocení žáků ve skupinové práci.
Autor PhDr. Ludmila Bystroňová

Internetová peněženka

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
PayPal je elektronický platební systém, který v zásadě funguje podobně jako běžný bankovní účet. V čem se ale liší od běžných bankovních účtů? Liší se především svou bezpečností a zároveň jednoduchostí, která umožňuje platit, ale také prodávat zboží a služby po celém světě. V podpoře finanční gramotnosti je proto důležité seznámit žáky s touto nejrozšířenější digitální peněženkou na světě a docílit tak větší informovanosti a překonání strachu a ostychu k této službě.
Autor Petr Caloň

Online životopis – LinkedIn

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Sociální síť LinkedIn nepatří mezi typické sociální sítě jako Facebook, Twitter či Google+. Jedná se o tzv. profesionální sociální síť, která umožňuje sdílet ve svém profilu online životopis. Prostřednictvím sítě kontaktů je pak následně možné informace v životopise potvrzovat a doporučovat. Takto navržená síť usnadňuje práci personalistům, kterým umožňuje hledání vhodného kandidáta na danou pozici. V současné době se LinkedIn stává místem, kde personalisté hledají dříve, než zveřejní pracovní inzerát. Z tohoto důvodu je nutné, aby žáci nabyli podvědomí o tomto online prostředí co nejdříve.
Autor Petr Caloň

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy tisíce lidí viděly zázrak

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci si prostřednictvím aktivity přiblíží problematiku přístupu k mimořádnému jevu, který náboženství označuje jako zázrak. Zázrak ve Fátimě a následná proroctví měly velký vliv na působení církve ve 20. století. Žáci by měli být seznámeni s obdobnými úkazy lokálně zakotvenými, které měly vliv na politiku 20. století jak v době komunistického režimu, tak po roce 1989 v rámci vyrovnávání se s minulostí u nás.
Autor Tereza Vodičková

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy byl popraven Che Guevara

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou aktivitou vedeni k uvědomění si, že jakákoli ideologie nepřipouštějící jinou alternativu vysvětlení nebo provedení nakonec z podstaty věci plodí násilí, netoleranci, perzekuci a často končí pracovními tábory a hromadnými vraždami.
Autor Tereza Vodičková

Břímě bílého muže

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V rámci tématu Expanze, kolonizace, dekolonizace podle Návrhu alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis (dále NAV) pracují žáci čtvrtého ročníku čtyřletého všeobecného gymnázia s básní Rudyarda Kiplinga Břímě bílého muže a dobovými karikaturami pojmu The White Man’s Burden. Pomocí analýzy konkrétního textu/obrazu, diskuzí a definováním obsahu pojmu břímě bílého muže hledají odpověď na otázky související s přístupem bělochů k domorodému obyvatelstvu v průběhu kolonizace/dekolonizace. Žáci se učí rozlišit mezi reálným přístupem kolonizátorů k domorodému obyvatelstvu a přístupem, který je obecně vymezen uvedeným pojmem, dále se snaží konstruovat historický vývoj přístupu k domorodému obyvatelstvu v průběhu kolonizace/dekolonizace a rozlišovat mezi propagandistickým záměrem pojmu a realitou.
Autor Martin Vonášek
Celkem: 509