Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Kompetence pracovní > používá bezpečně a účinně materiály, nástroje...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Používáš sociální sítě? Popisuj a komentuj – inspirace do hodin angličtiny

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Následující příspěvek přináší inspiraci, jak lze sociální sítě (konkrétně Instagram) využít ve výuce angličtiny (možno však přizpůsobit pro jiné cizí jazyky). Cílem příspěvku je inspirovat, jak rozvíjet digitální gramotnost, oživit výuku cizího jazyka a jak se dozvědět něco málo ze života a z oblasti zájmů svých žáků. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut ČR.
Autor Zuzana Cieslarová

Netradiční (distanční) olympijské hry

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita se snaží o zpestření a zatraktivnění výuky ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Využívá k tomu motivaci olympijských her a digitální nástroje. Cílem je vzbudit u žáků větší zájem o pohyb (sport) a zapojit je zábavnou formou do vytváření vlastních pohybových soutěží, výzev a dalších nápadů. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut ČR.
Autor Adam Cvik

Příprava jednoduchého pokrmu pomocí videonávodu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V tomto článku se můžeme inspirovat možností zařazení digitálních technologií v podobě videonávodu do vzdělávací oblasti Člověk a svět práce. Praktická výuka přípravy jednoduchého pokrmu se zaměřuje na tematický okruh Příprava pokrmů. Výuka je však v integraci se vzdělávací oblastí Jazyk a jazyková komunikace, přičemž popis pracovního postupu zařazujeme do Komunikační a slohové výchovy. Podle tohoto návodu dokáží pracovat i žáci 1. stupně ZŠ, jelikož pokrm je velmi jednoduchý na přípravu a k jeho tvorbě stačí pouhé tři ingredience.
Autor Lucie Tůmová

Práce v Microsoft Teams v 5. třídě ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Zkušenost z naší praxe ukazuje, že přechod žáků z prezenční do online výuky není obtížný, pokud mají zvládnuté některé základní postupy práce s digitálními technologiemi. Podstatným tématem je dodržování zásad zdravého a bezpečného přístupu k práci s těmito technologiemi, rozpoznání nebezpečí v online prostředí i s důrazem na výběr informací, které o sobě žák může bez obav zveřejňovat. Vhodný vzdělávací obsah pro vyzkoušení zapojení technologií do výuky nabízí vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, a protože žáci pracují s textem, směřuje aktivita i k naplňování očekávaného výstupu z českého jazyka.
Autor David Fišer

Aktivity pro tablety vyžadující napsání krátké odpovědi žákem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek s praktickými ukázkami aktivit a výsledky žáků při práci na tabletech už od prvního ročníku. V článku najdete tipy, jak všemožně zapojit aktivitu Zapojte se! ze SMART Notebooku do různých částí hodiny. S touto aktivitou můžete pracovat s dětmi ve skupinách, ale i individuálně s žákovskými zařízeními, jako jsou tablety, telefony, ale aktivita se dá využít i v počítačových učebnách.
Autor Martina Štikarovská

Základní hygienické návyky spojené se psaním na dotykových zařízeních

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek by měl objasnit, proč mají učitelé věnovat pozornost osvojování návyků spojených s psaním na dotykovém zařízení nebo na klávesnici a jaké jsou odlišnosti od běžného psaní. Obsahuje také různé tipy na aktivity vhodné k uvolňování jemné a hrubé motoriky. Čtenáři si mohou stáhnout autorkou vytvořené materiály vhodné k využití v MŠ a na začátku prvního ročníku v ZŠ.
Autor Martina Štikarovská

Využití termokamer na 1. stupni ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V současné době se do škol poměrně často dostává méně obvyklé zařízení – termokamera. Termokameru můžeme využít jako výbornou vyučovací pomůcku na 2. stupni při výuce fyziky, chemie, přírodopisu. Můžeme ji také využít už na 1. stupni při badatelsky vedených hodinách. Badatelsky orientovaná výuka vychází z pedagogického konstruktivismu. Jde o zapojení žáků do objevování přírodovědných zákonů, propojování zjištěných informací do smysluplného kontextu, rozvíjení kritického myšlení. U bádání je důležité, aby se žák zapojil do práce aktivně a s chutí. Právě už v této motivační fázi je termokamera velkým přínosem.
Autor Andrea Tláskalová

Tipy na aktivity pro psaní na žákovských zařízeních na 1. stupni ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek uvádí některé aplikace, které můžete použít pro rozvoj psaného projevu pomocí žákovských zařízení – konkrétně pro psaní vypravování, vytvoření vlastní e-knihy, vytvoření komiksu, myšlenkových map. Uvádím i pomocníka se správností psaného projevu. Většinu aplikací využijete jak při klasické, tak při online výuce s žáky prvního i druhého stupně ZŠ. Šíře pojednávám o možnostech vytváření aktivit ve SMART Výukovém softwaru a SMART Výukovém softwaru Online. Článek je doplněn o obrázky reprezentující výsledky práce dětí.
Autor Martina Štikarovská

Tvoříme vlastní květináč pomocí videonávodu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zaměřuje na tvorbu vlastního květináče prostřednictvím digitálních technologií v podobě videonávodu na internetovém serveru youtube.com. Podle tohoto návodu dokáží pracovat i žáci 1. stupně ZŠ, jelikož je video natočeno dvěma youtuberkami a hovoří k žákům jazykem, který jim je blízký.
Autor Lucie Tůmová

Aplikace Kahoot a bezobratlí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu biologie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Zoologie bezobratlých, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. V tomto případě materiál podporuje procvičování systému bezobratlých. Obsahová správnost materiálu je garantována v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A.
Autor Lenka Benediktová
Celkem: 130