Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
---|
Ovzduší – téma pro environmentální výchovu v zimě
| Článek nabízí jako inspiraci způsob, jak v průběhu roku soustavně působit na žáky prostřednictvím vhodně zvolených environmentálních témat v oblastech, které jdou mimo vyučovací předměty. Ve své druhé části se článek zaměřuje na jedno ze zvolených témat – Ovzduší (zvolený obsah tématu a část kvízu pro žáky).  | Zdeněk Hromádka |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
19. 11. 2020 |
1040 |
Environmentální prvky ve výtvarné výchově – 1. část
| Článek předkládá ukázku zařazení prvků průřezového tématu environmentální výchovy do vyučování výtvarné výchovy. V textu je čtenář seznámen s problematikou environmentálně šetrného spotřebitele, konkrétně s tzv. ekoznačením výrobků a se způsobem, jak je možné pracovat s tímto tématem ve vyučování.  | Zdeněk Hromádka |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
02. 07. 2020 |
2734 |
Nápady pro uplatnění environmentální výchovy v matematice na druhém stupni ZŠ, 2. část
| Text navazuje na článek „Nápady pro uplatnění environmentální výchovy v matematice na druhém stupni ZŠ, 1. část“, také se zaměřuje na obsahovou komplementaritu vyučovacího předmětu matematiky a průřezového tématu environmentální výchovy při využití prozaické stránky slovních úloh. V rámci tohoto textu se zaměřuji na úlohy k základům statistiky na ZŠ (závislosti a data).  | Zdeněk Hromádka |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
12. 05. 2020 |
2998 |
Nápady pro uplatnění environmentální výchovy v matematice na druhém stupni ZŠ – 1. část
| Článek se zaměřuje na obsahovou komplementaritu vyučovacího předmětu matematiky a průřezového tématu environmentální výchovy. Vyučovací předmět a průřezové téma se mohou potkávat (a obsahově doplňovat) v textu vhodně sestavených slovních úloh. V rámci tohoto textu se zaměřuji na úlohy o procentech.  | Zdeněk Hromádka |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
07. 05. 2020 |
3535 |
Fyzika a environmentální výchova 3 – atmosféra a klima
| Článek volně navazuje na mé předchozí články věnované vztahu mezi předmětem fyzika a průřezovým tématem environmentální výchova. Tentokrát se zabývá závažnými environmentálními problémy spojenými s atmosférou (konkrétně s problematikou globálních změn klimatu).  | Zdeněk Hromádka |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
19. 12. 2019 |
2724 |
Den Země jako příležitost pro aktivity environmentální výchovy
| V úvodu článku se autor zamýšlí nad koncepcí environmentální výchovy a ukazuje, že by neměla být „výchovou katastrofami“, ale měla by hledat cestu, jak při zachování adekvátního obsahu předcházet stresu, který mohou v žácích vyvolávat environmentální problémy a hrozby. V druhé části textu autor ukazuje, jak na jeho škole probíhaly „oslavy Dne Země“ a popisuje jednotlivé vrstvy práce s environmentálními tématy (informační, výzkumná a estetická).  | Zdeněk Hromádka |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
05. 11. 2019 |
2780 |
Fyzika a environmentální výchova 2 – energie Slunce
| Článek seznamuje čtenáře s možnostmi, jak pracovat ve vyučování fyziky s učivem Obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie, konkrétně s tématem solární energie. Po obecnějším úvodu do problematiky se autor zaměřuje na konkrétní možnosti práce s tématem ve vyučování.  | Zdeněk Hromádka |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
10. 09. 2019 |
2308 |
Fyzika a environmentální výchova 1 – energie a doprava
| Článek pojednává o způsobu, jakým lze začlenit položku „doprava a životní prostředí“ z tematického okruhu „lidské aktivity a problémy životního prostředí“ průřezového tématu Environmentální výchova do vyučování fyziky. V úvodu článku autor ve stručnosti seznamuje čtenáře s pojetím pojmu energie na základní škole a následně přechází k pojetí energie jako pojmu nezbytného pro pochopení fungování moderní civilizace. V textu se autor v souvislosti s problematikou neobnovitelných zdrojů zaměřuje na dopravu a nabízí možnost, jak uchopit obsah tohoto tématu ve vyučování fyziky na základní škole.  | Zdeněk Hromádka |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
03. 09. 2019 |
2708 |
Komplementární přístup k environmentálnímu vzdělávání
| Článek v první části shrnuje několik teoretických východisek environmentálního vzdělávání, ze kterých autor vychází ve své vlastní koncepci. V další části článku reflektuje svoji osobní zkušenost s realizací environmentální výchovy na škole. V závěru doporučuje vyváženost mezi výukou, jejímž obsahem je teorie environmentální nauky, a vyučováním prožitkovým přímo v terénu.  | Zdeněk Hromádka |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
14. 11. 2018 |
2983 |
Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byla svržena atomová bomba na Hirošimu
| Pro lidi, kteří přežili svržení atomové bomby v Hirošimě či Nagasaki, existuje v japonštině označení hibakuša. To v doslovném překladu znamená explozí zasažení lidé. Japonec Cutomu Jamaguči byl ale dokonce dvojitý hibakuša. V době výbuchu atomové bomby v Hirošimě tu byl totiž zrovna na služební cestě a to tři kilometry od epicentra výbuchu. Na levé části těla byl vážně popálený, přesto se mu podařilo vrátit zpátky do rodného Nagasaki. Tam atomová bomba dopadla hned následující den. I tady byl ozářen, přesto Cutomu Jamaguči přežil. Zemřel v roce 2010 na rakovinu žaludku. Bylo mu 93 let.  | Monika Stehlíková |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
11. 08. 2015 |
4036 |