Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aktivity s kartičkami – důležité dny
| Státní (a jiné) svátky, významné dny – tři náměty na výuku i procvičení v hodinách vlastivědy. Kartičky obsahují data a popisky důležitých dnů z kalendáře.  | Pavlína Hublová |
|
|
| |
1 komentář |
17. 12. 2018 |
2936 |
Rok 1968 pohledem školních pramenů
| Článek se zamýšlí nad možným využitím školních pramenů v dějepisné výuce o roce 1968. Na konkrétních příkladech ilustruje možné postupy při práci se školními kronikami a dobovými učebnicemi dějepisu. Argumentuje ve prospěch badatelsky orientované výuky založené na práci s prameny.  | Mgr. Kamil Činátl Ph.D. |
|
|
| |
|
26. 09. 2018 |
1684 |
Rádi bychom věděli, co přináší štěstí – LIDOVÁ SYMBOLIKA
| Připomeneme si symboly Velikonoc a Vánoc a lidové tradice a zvyky s nimi spojené. Diskutujeme o symbolech, významu zvyků a dodržování tradic u nás doma. Tvoříme věty obsahující lidové symboly, hledáme recepty a popisujeme u nich pracovní postup.  | Hana Kleisová |
|
|
| |
|
25. 07. 2016 |
4680 |
Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy hokej psal dějiny
| Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s návrhem základní periodizace období socialismu a na základě dvou hokejových událostí mohou reflektovat dopad velkých dějin do mimo politického prostředí, respektive ovlivnění některých politických změn vyjádřením veřejného mínění. Žáci jsou schopni reflektovat roli médií, sportovních událostí v každodenní historické i přítomné realitě, jsou schopni podložit své názory argumenty.  | Josef Märc |
|
|
| |
|
04. 07. 2016 |
3888 |
Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy zemřela olympijská myšlenka
| Aktivita se zaměřuje na zneužívání sportovních akcí nedemokratickými režimy a komerčními firmami.  | Monika Stehlíková |
|
|
| |
|
17. 05. 2016 |
4664 |
Slavné dny pro ZŠ: Den atentátu na Heydricha
| Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s událostmi léta roku 1942 v protektorátu Čechy a Moravu, vhodnější je užívání názvu Böhmen und Mähren. Žáci se zdokonalují v interpretaci filmové sekvence a pracují s časovou osou. Významná část lekce je zaměřena na problematiku hrdinství a zrady, ve které jde především o to, aby žáci vyjádřili své osobní postoje ke zradě a hrdinství a deklarovali je na situacích, které byly typické pro období PBM. V případě zájmu může posloužit jako vstup do debaty o proměnách chápání hrdinství/zrady minulých i současných generací.  | Josef Märc |
|
|
| |
|
09. 05. 2016 |
4211 |
Zakládáme muzeum
| Příspěvek pojednává o tom, jak žákům přiblížit historii na skutečných věcech. Na základní škole ve Stráži se během roku snažili přiblížit život předků nejen „založením muzea“, ale i dalšími aktivitami, které propojovaly minulost se současností. Důležitou roli zde hraje i zapojení rodičů a veřejnosti do života školy a daného projektu. Text je určen jako inspirace pro pedagogy 1. stupně a vychovatele školních družin.  | Jaroslava Pachlová |
|
|
| |
|
14. 04. 2016 |
6656 |
Vandrujeme za řemesly
| Rok 2016 je vyhlášen jako Rok řemesel. Příspěvek přináší inspiraci ze ZŠ Stráž, kde probíhal celoroční projekt Dotek ztracených časů a jeho dílčí částí bylo poznávání tradičních i současných řemesel. V textu naleznou nápady a návody na tradiční rukodělné činnosti či méně obvyklé techniky jak prvostupňoví učitelé, tak i učitelé z mateřských škol, vychovatelky školních družin či organizátoři komunitních akcí.  | Jaroslava Pachlová |
|
|
| |
1 komentář |
06. 04. 2016 |
14206 |
Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy vzniklo Československo
| Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni se vznikem Československa v roce 1918. Aktivita zařazuje tuto událost do kontextu česko-německých vztahů a zároveň vede k přemýšlení nad možnostmi alternativního vývoje. Veškeré hodnotové soudy by měly zaznít od žáků, vyučující by měl doplňovat jen věcné připomínky. Pokud bude zájem ze strany žáků, může svá stanoviska přiblížit na počátku další hodiny, třeba při práci s přiloženou mapou. Téměř rovnoměrná část se zabývá průřezovým tématem mediální výchova a to především možnostmi „zabarveného“ sdělování v jednotlivých pořadech. Za velmi funkční považujeme odhalení intence filmových sdělení, která jsou ve dvou případech zaštítěna stejnou značkou. V těchto činnostech jsou veškeré interpretace záležitostí žáků. Pokud se žáci shodnou na určité interpretaci, učitel ji respektuje a „jen“ vhodně zvolenými otázkami žákům pomáhá zpřesnit jejich argumentaci a objasnit jejich názor. Uvozovky u slova „jen“ mají naznačit, že považujeme tuto činnost za velmi náročnou.  | Josef Märc |
|
|
| |
|
03. 11. 2015 |
5193 |
Jakou moudrost mi předala má babička/Savi goďi chudňom la phura datar
| Mé babičce přezdívali Jurčaňa. Byla to silná a energická žena, i když postavou malá a drobná. Její chůze byla velmi rázná, sukně se jí pohybovaly ze strany na stranu, jako když rozhoupete zvony. Když mně bylo šest, tak jí už bylo sedmdesát tři let.
Článek je dalším dílem seriálu, který nabízí metodické náměty pro práci s romským textem v běžné výuce.  | Jana Hejkrlíková |
|
|
| |
|
18. 03. 2014 |
5605 |