Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Kompetence občanské

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Příběhy migrace

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Kdo je migrant a jak se jím člověk stane? Jaké zkušenosti mají s emigrací české země? Kdo je vlastně Čech? Jsou nějaká kritéria, na základě kterých může být člověk považován za Čecha? Jak se může člověk cítit (a jaké situace řešit) při stěhování do jiné země?
Autor Zuzana Švajgrová

Počátky islámu, víra a tradice

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jak se islám vyvíjel? Jsou možné jeho různé interpretace? Co je jádro islámu a co jsou zvyky a tradice – jakou mají souvislost, je možné je oddělit? Existují výklady islámu, které jsou slučitelné s demokracií a lidskými právy? Je pravda, že stejně jako existují různé podoby křesťanství, tak existují i různé podoby islámu?
Autor Zuzana Švajgrová

Osobnostní květina / květina identity

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Identita každého z nás (= kdo jsem) se „skládá“ z mnoha částí. Některé z nich se navíc v průběhu našeho života mění a vyvíjí. Některé části naší identity jsou viditelnější než jiné (např. pohlaví, barva kůže či věk). Tyto viditelné znaky pak často určují, do jaké kategorie si nás lidé zařadí (např. důchodkyně, černoch, žena, ...) i do jaké kategorie různé lidi zařadíme my. Lidé nás tedy mohou hodnotit a přistupovat k nám na základě jen některých částí naší identity (zvlášť, když nás moc neznají). Výukové lekce vznikly v rámci projektu „Na cestě...“, realizovaného vzdělávací organizací ARPOK, o. p. s., v letech 2016– 2018 za finanční podpory České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce.
Autor Zuzana Švajgrová

Živá knihovna aneb učení o rozmanitosti pomocí osobních příběhů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Živá knihovna je metoda, která umožňuje seznámit se s příběhy lidí, kteří se něčím odlišují, a jejich okolí tak o nich mívá různé představy, které často brání ve vzájemném poznávání. Článek popisuje, jak Živá knihovna funguje, co může přinášet žákům i školám, a v neposlední řadě informuje o možnostech, s jejichž pomocí je možné metodu Živé knihovny využívat ve výuce.
Autor Zuzana Švajgrová

Důvody a dopady migrace

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci zkoumají migraci jako součást procesu globalizace – její příčiny, negativní dopady (ohrožení) i pozitivní dopady (příležitosti). Navrhují možnosti, jak negativní dopady zmírnit a pozitivní dopady podpořit, rozvíjí tak své kompetence k řešení problémů a kompetence kritického myšlení. Výukové lekce vznikly v rámci projektu Na cestě..., realizovaného vzdělávací organizací ARPOK, o. p. s., v letech 2016–2018 za finanční podpory České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce.
Autor Zuzana Švajgrová

Jiný? Divný? Originální? Normální?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
To, co je „normální“, a to, co je „jiné“, vnímáme z určitých důvodů každý jinak. Žáci se postupně zamýšlí nad připravenými výroky a přesouvají se v místnosti na základě toho, jak vnímají popisovanou situaci: Když někdo není na facebooku, je to pro mě normální, jiné, nebo divné? To, že někdo zdraví objetím a polibky na tvář beru jako normální, jiné, nebo divné? Proč? Na co jsem zvyklý – co je pro mě v tomto ohledu norma a proč? Žáci vysvětlují, jak a proč dané věci vnímají, a tak zjišťují názory a postoje svoje i svých spolužáků. Záměrem cvičení je lépe si uvědomovat, na základě čeho posuzuji něco jako „normální“, a něco jako „divné“, a promýšlet, jak to mají ostatní lidé i jak jim můžu lépe porozumět (i jak můžeme naše vlastní vnímání světa komunikovat s ostatními).
Autor Zuzana Švajgrová

Základní podmínky života

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příprava na lekci multikulturní/environmentální výchovy zaměřenou na základní podmínky života.
Autor Zdenka Koubová

Den Země jako příležitost pro aktivity environmentální výchovy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V úvodu článku se autor zamýšlí nad koncepcí environmentální výchovy a ukazuje, že by neměla být „výchovou katastrofami“, ale měla by hledat cestu, jak při zachování adekvátního obsahu předcházet stresu, který mohou v žácích vyvolávat environmentální problémy a hrozby. V druhé části textu autor ukazuje, jak na jeho škole probíhaly „oslavy Dne Země“ a popisuje jednotlivé vrstvy práce s environmentálními tématy (informační, výzkumná a estetická).
Autor Zdeněk Hromádka

Komplementární přístup k environmentálnímu vzdělávání

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek v první části shrnuje několik teoretických východisek environmentálního vzdělávání, ze kterých autor vychází ve své vlastní koncepci. V další části článku reflektuje svoji osobní zkušenost s realizací environmentální výchovy na škole. V závěru doporučuje vyváženost mezi výukou, jejímž obsahem je teorie environmentální nauky, a vyučováním prožitkovým přímo v terénu.
Autor Zdeněk Hromádka

Environmentální prvky ve výtvarné výchově – 1. část

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek předkládá ukázku zařazení prvků průřezového tématu environmentální výchovy do vyučování výtvarné výchovy. V textu je čtenář seznámen s problematikou environmentálně šetrného spotřebitele, konkrétně s tzv. ekoznačením výrobků a se způsobem, jak je možné pracovat s tímto tématem ve vyučování.
Autor Zdeněk Hromádka
Celkem: 248