Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Kompetence občanské

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí – povodně

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Od zavedení nových kurikulárních dokumentů se problematika Ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČMU) stala nedílnou součástí vzdělávání od mateřských až po střední školy. V roce 2013 v rámci revize rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání navíc došlo k větší specifikaci a rozšíření této problematiky. Hasičský záchranný sbor ČR jako odborný garant si velice dobře uvědomuje náročnost koncepční přípravy na výuku a snaží se v maximální možné míře podporovat vyučující v jejich náročné práci.
Autor Martina Talichová

Osobnostní květina / květina identity

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Identita každého z nás (= kdo jsem) se „skládá“ z mnoha částí. Některé z nich se navíc v průběhu našeho života mění a vyvíjí. Některé části naší identity jsou viditelnější než jiné (např. pohlaví, barva kůže či věk). Tyto viditelné znaky pak často určují, do jaké kategorie si nás lidé zařadí (např. důchodkyně, černoch, žena, ...) i do jaké kategorie různé lidi zařadíme my. Lidé nás tedy mohou hodnotit a přistupovat k nám na základě jen některých částí naší identity (zvlášť, když nás moc neznají). Výukové lekce vznikly v rámci projektu „Na cestě...“, realizovaného vzdělávací organizací ARPOK, o. p. s., v letech 2016– 2018 za finanční podpory České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce.
Autor Zuzana Švajgrová

Důvody a dopady migrace

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci zkoumají migraci jako součást procesu globalizace – její příčiny, negativní dopady (ohrožení) i pozitivní dopady (příležitosti). Navrhují možnosti, jak negativní dopady zmírnit a pozitivní dopady podpořit, rozvíjí tak své kompetence k řešení problémů a kompetence kritického myšlení. Výukové lekce vznikly v rámci projektu Na cestě..., realizovaného vzdělávací organizací ARPOK, o. p. s., v letech 2016–2018 za finanční podpory České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce.
Autor Zuzana Švajgrová

Rádi bychom věděli, co přináší štěstí – LIDOVÁ SYMBOLIKA

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Připomeneme si symboly Velikonoc a Vánoc a lidové tradice a zvyky s nimi spojené. Diskutujeme o symbolech, významu zvyků a dodržování tradic u nás doma. Tvoříme věty obsahující lidové symboly, hledáme recepty a popisujeme u nich pracovní postup.
Autor Hana Kleisová

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy hokej psal dějiny

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s návrhem základní periodizace období socialismu a na základě dvou hokejových událostí mohou reflektovat dopad velkých dějin do mimo politického prostředí, respektive ovlivnění některých politických změn vyjádřením veřejného mínění. Žáci jsou schopni reflektovat roli médií, sportovních událostí v každodenní historické i přítomné realitě, jsou schopni podložit své názory argumenty.
Autor Josef Märc

Jak na internet: Na co si dát pozor u poskytovatele připojení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Hledáte-li vhodného poskytovatele připojení k Internetu, vězte, že ne všichni poskytují skutečně neomezené připojení. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) na počátku roku 2014 v rámci pravidel síťové neutrality určil, že za službu přístupu k Internetu může být označována jen taková služba, kde nad rámec smluvně ujednaných datových objemů a rychlostí není blokována, zpomalována, znehodnocována nebo diskriminována žádná služba, obsah či aplikace (s výjimkami typu blokace přístupu např. k dětské pornografii a jejímu šíření). Jestli operátor službu označuje jako připojení k Internetu, pak by se mělo jednat o připojení k Internetu bez přívlastků (neomezené). Za předpokladu, že je připojení nabízeno pod jiným názvem (datová přípojka apod.), pak k omezení dojít může, ale v souladu s citovanými pravidly to musí jednoznačně deklarovat jako službu s omezením a takové omezení musí být popsáno i ve smluvních podmínkách.
Autor Akademie CZ.NIC

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byl spáchán atentát na Roberta F. Kennedyho

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s událostmi roku 1968 ve Spojených státech. Uvažují o platnosti pátého přikázání. Vytvářejí si plastický obraz šedesátých let v USA.
Autor Josef Märc

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy zemřela olympijská myšlenka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita se zaměřuje na zneužívání sportovních akcí nedemokratickými režimy a komerčními firmami.
Autor Monika Stehlíková

Slavné dny pro ZŠ: Den atentátu na Heydricha

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s událostmi léta roku 1942 v protektorátu Čechy a Moravu, vhodnější je užívání názvu Böhmen und Mähren. Žáci se zdokonalují v interpretaci filmové sekvence a pracují s časovou osou. Významná část lekce je zaměřena na problematiku hrdinství a zrady, ve které jde především o to, aby žáci vyjádřili své osobní postoje ke zradě a hrdinství a deklarovali je na situacích, které byly typické pro období PBM. V případě zájmu může posloužit jako vstup do debaty o proměnách chápání hrdinství/zrady minulých i současných generací.
Autor Josef Märc

Zakládáme muzeum

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek pojednává o tom, jak žákům přiblížit historii na skutečných věcech. Na základní škole ve Stráži se během roku snažili přiblížit život předků nejen „založením muzea“, ale i dalšími aktivitami, které propojovaly minulost se současností. Důležitou roli zde hraje i zapojení rodičů a veřejnosti do života školy a daného projektu. Text je určen jako inspirace pro pedagogy 1. stupně a vychovatele školních družin.
Autor Jaroslava Pachlová
Celkem: 248