Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Kompetence sociální a personální > vytváří si pozitivní představu o sobě samém,...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Cizí zeď

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková aktivita Cizí zeď je zaměřená na reflexi hudebního videoklipu s přesahem k rozvoji čtenářské, digitální a mediální gramotnosti. Aktivitu je možné realizovat ve dvou úrovních; první se zaměřuje na chování lidí ve virtuálním světě, které se přímo promítá do světa reálného. Druhý didaktický potenciál je zaměřený na mediální manipulaci, kritické myšlení a problematiku pravdivosti v mediálním prostoru, které přináší pozadí celého klipu Cizí zeď, jenž je výsledkem mediální kauzy kolem Kazmy a Leoše Mareše.
Autor Vanda Vaníčková

Kouzlo jako dramatická metoda ve výuce

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Metody dramatické výchovy mohou sloužit k výuce celé řady předmětů a předání různých vzdělávacích obsahů. Článek představuje vybranou aktivitu dramatické výchovy, která se zaměřuje především na vztahy v třídním kolektivu a vytvoření vazby mezi vyučujícím a žákem.
Autor Filip Horák

Slavné dny pro ZŠ: Den prvního odporu ve varšavském ghettu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se seznámí s termínem „ghetto“ v jeho různých významech a zamyslí se nad omezeními plynoucími z pobytu v něm. Zamyslí se nad motivací židovských povstalců a pokusí se nalézt historické analogie podobného jednání.
Autor Monika Stehlíková

Osobnostní květina / květina identity

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Identita každého z nás (= kdo jsem) se „skládá“ z mnoha částí. Některé z nich se navíc v průběhu našeho života mění a vyvíjí. Některé části naší identity jsou viditelnější než jiné (např. pohlaví, barva kůže či věk). Tyto viditelné znaky pak často určují, do jaké kategorie si nás lidé zařadí (např. důchodkyně, černoch, žena, ...) i do jaké kategorie různé lidi zařadíme my. Lidé nás tedy mohou hodnotit a přistupovat k nám na základě jen některých částí naší identity (zvlášť, když nás moc neznají). Výukové lekce vznikly v rámci projektu „Na cestě...“, realizovaného vzdělávací organizací ARPOK, o. p. s., v letech 2016– 2018 za finanční podpory České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce.
Autor Zuzana Švajgrová

Slavné dny pro ZŠ: Den krachu na newyorské burze

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s příčinami, průběhem a „kolotočem“ velké hospodářské krize (The Great Depression) především v souvislosti se situací ve Spojených státech. Lekce se zaměřuje na popis a objasňování různých projevů a dopadů krize v globálním kontextu. Aktivita pracuje se žákovskými prekoncepcemi a předjímáním, předpokládá, že učiteli umožní nejen dát prostor žákovskému „objevování“ tématu, ale také, že mu umožní sledovat různé způsoby žákovských učení. Dále pracuje s interpretací fotografie a filmového dokumentu.
Autor Josef Märc

Didaktická hra – Pravda–lež

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci si zábavnou formou upevní znalosti z oblasti hygienických a režimových návyků.
Autor Mgr. Libuše Sochorová

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy člověk vstoupil na Měsíc

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita se soustřeďuje na čtení s porozuměním a připomíná Petra Ginze, chlapce z terezínského ghetta a autora jedné z nejslavnějších kreseb s tématem Měsíce.
Autor Monika Stehlíková

Na pastvě/Paštiris

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Následující článek obsahuje cvičení určené pro rozvoj čtení, poznání vlastní kultury a základních zeměpisných znalostí u romských žáků.
Autor Vlado Oláh

Moje místo

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Praktický článek z materiálu Mgr. Blanky Pešoutové o mezigeneračních vztazích, rodině a sžití s místem původu žáků.
Autor Blanka Pešoutová

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy začala zlatá éra hippies

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s činností hnutí hippies, v rámci aktivity pracují s texty popových písní, které v sobě mají dobové kódy. Vedou argumentačně plnohodnotnou debatu na téma legalizace omamných látek a vlivu legálních návykových látek na člověka.
Autor Tereza Vodičková
Celkem: 77