Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Kompetence sociální a personální > přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Svět podcastů, račte vstoupit

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková aktivita Svět podcastů, račte vstoupit je zaměřená na seznámení s podcastem, což je v poslední době zejména mezi mladými lidmi populární volnočasový fenomén, a jeho analýzu. Podcast je zvukový formát kombinující mluvené slovo, zvuky a hudbu podobný rozhlasovému vysílání, ovšem s možností poslouchat zvolený obsah kdykoli. Aktivita kombinuje samostatnou a skupinovou práci a společnou práci ve výuce. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Vanda Vaníčková

Oživme městskou knihovnu pro 21. století (1. část) – Obecný popis projektu (žákovský projekt rozvíjející gramotnosti)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Projekt Oživme městskou knihovnu pro 21. století nabízí sérii výukových aktivit pro žáky 8. a 9. tříd. Cílem je, aby žáci získali zkušenost s realizací komplexního projektu a zároveň byl vytvořen prostor pro rozvoj primárně digitální gramotnosti.
Autor Markéta Čonková

Ve spárech YouTube

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
U aktivity Ve spárech YouTube žáci pracují v digitálním prostředí, konkrétně se sociální sítí YouTube. Žáci se na základě aktivity snaží porozumět zákonitostem digitálního prostředí a jeho provázanosti. Při vyhledávání v databázi YouTube žáci sestavují statistiky výsledků hledání a na jeho základě prezentují výsledky hledání. Aktivita má také za úkol podpořit skupinovou práci žáků. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Adam Cvik

Povídání o vánočních tradicích v angličtině s využitím ozobotů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek ukazuje, jak může učitel s využitím robotické pomůcky zábavným způsobem procvičit se žáky používání přítomného času prostého v angličtině a propojit výuku angličtiny s vlastivědou (téma vánoční zvyky). Popisovaná aktivita rozvíjela čtenářskou, matematickou i digitální gramotnost. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Kateřina Hrbková

Člověk, svět práce a digitální technologie

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zaměřuje na to, jak digitální technologie proměňují svět práce a jak to ovlivňuje kariérové vzdělávání a vzdělávací oblast Člověk a svět práce na 2. stupni základní školy. První část je věnována širšímu kontextu změn ve světě práce a potřebě digitálních kompetencí, druhá představuje chystané změny v RVP, třetí pak přináší inspiraci pro pedagogy a kariérové (výchovné) poradce na školách s odkazy na konkrétní digitální výukové nástroje, které lze použít.
Autor Kateřina Lichtenberková

Čeští politici na sociálních sítích

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Aktivita Čeští politici na sociálních sítích pracuje s tématy, jako je politický pluralismus a mediální výchova. Vede žáky k analýze mediálního obsahu, jeho rozboru a porozumění. Tedy témat, se kterými jsou žáci dnes a denně konfrontováni, a to hlavně mimo školní prostředí. Při aktivitě žáci prohlubují schopnost spolupracovat ve skupině. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Adam Cvik

Za poznáním sociálně patologických jevů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představuje inspiraci, jak zapojit téma osobností do výuky o sociálně patologických jevech. Problematika sociálních deviací a patologií je velice aktuální a žákům je známá především z médií, právě v souvislosti se slavnými osobnostmi. Podle mého názoru toho můžeme využít, aby byla naše výuka zajímavější. Tento námět by mohl sloužit nejen k motivaci a probuzení zájmu o téma, ale také k rozvoji gramotností, zejména čtenářské. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Jedná se o projekt financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů a realizovaný Národním ústavem pro vzdělávání. Cílem je podpora pedagogů mateřských i základních škol v jejich snaze o rozvíjení čtenářské, digitální a matematické gramotnosti.
Autor Zuzana Cieslarová

Vydej svůj článek!

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Aktivita Vydej svůj článek! je založena na skupinové spolupráci žáků, porozumění textu, jeho rozboru a následném zpracování dle dalšího zadání. Aktivita má za úkol učit žáky pracovat s mediálním prostředím, různými typy médií a vnímat rozdíly mezi nimi. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Adam Cvik

Humor a covid-19

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková aktivita Humor a covid-19 je zaměřená na práci s humornými kolážemi a obrázky, které vznikly jako reakce na situaci v České republice a pandemii covid-19. Aktivita je zaměřená na rozbor ukázek s přesahem k rozvoji čtenářské a digitální gramotnosti. Z hlediska obsahu je činnost zacílená na analýzu a reflexi aktuálního dění ve společnosti, respektive událostí, které na jaře roku 2020 probíhaly v České republice. Jedná se například o politické představitele státu (vystoupení zástupců vlády i opozice, reakce veřejnosti), mediální manipulaci či změny v chování lidí a mezilidských vztazích. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Vanda Vaníčková

Jsem generace Z a můžu pomoct!

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková aktivita Jsem generace Z a můžu pomoct! je zaměřená na využití digitálních kompetencí, znalostí a zkušeností žáků, díky kterým se zapojí do společenského dění kolem sebe. Žáci díky svým zkušenostem a dovednostem v oblasti digitálních technologií, ale například i vyjádřením názorů a pohledu „své generace“ přispějí k organizaci nebo průběhu událostí na lokální úrovni. Činnost je zaměřená na analýzu společnosti (jednotlivé generace a jejich charakteristika) a práci s digitálními technologiemi, chování ve virtuálním světě, na sociálních sítích apod. Výukovou aktivitu lze realizovat jednorázově (vyučovací hodina, na kterou navazuje domácí práce), nebo ji využít jako dlouhodobý projekt.
Autor Vanda Vaníčková
Celkem: 196