Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Kompetence komunikativní > rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Oxid uhličitý

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Laboratorní práce, které vzniky v rámci projektu, si kladly za cíl podpořit zájem o výuku chemie a fyziky na ZŠ. Dalším cílem bylo přiblížení přírodních věd humanitněji zaměřeným žákům formou mediální výchovy, kde žáci tvořili doprovodné výukové filmy k tématu. Cílem práce Oxid uhličitý bylo samostatné provedení konkrétních experimentů dle popsaného návodu, zformulování postupů a závěrů pozorování. Při hledání informací rozvíjeli žáci čtenářskou gramotnost. Využívali informací načerpaných v hodinách chemie při praktické činnosti v laboratoři, schopnost porovnání chování a vlastností jednotlivých plynů. Práce byla složena z několika dílčích pokusů, které dokazovaly vlastnosti oxidu uhličitého.
Autor Martina Čáslavová

Práce s písničkou a sebehodnocení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příklad dobré praxe navrhuje aktivitu pro žáky prvního stupně ZŠ, která jim pomáhá si lépe uvědomit, jaké mají znalosti a co všechno zvládají v anglickém jazyce. Na základě písničky o zvířátkách s žáci procvičují nejen poslech s porozuměním, ale učí se i základním pravidlům sebehodnocení.
Autor Mgr. Kamila Sladkovská

Zdravé vaření

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Za poslední čtvrtstoletí došlo k ztrojnásobení počtu obézních dětí. Lékaři bijí na poplach a hovoří o epidemii. Ta bude pro další generace znamenat výrazné zhoršení kvality života a častější výskyt vážných zdravotních komplikací (např. cukrovky 2. typu, vysokého tlaku). Nejlepší prevencí je zdravý životní styl, který zahrnuje nejen nutričně vyváženou stravu, ale také pravidelný pohyb. Jeho základní pravidla by měla být dětem vštěpována již od útlého věku. Seriál se zaměřuje především na zdravé stravování. Nabízí aktivní zapojení dětí do procesu přípravy jídla, poznávání zdravých a nezdravých potravin. Tento článek inspiruje k aktivní tvorbě receptu s využitím znalostí o zdravém stravování.
Autor Žij zdravě

Škola v přírodě hrou: Život v ekosystémech

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jedná se o krátký úryvek programu pro 2. ročník ve škole v přírodě. Hry jsou motivovány posledním skřítkem z rodu Pinusů, hry jsou zaměřené na život v jednotlivých ekosystémech. Celá publikace obsahuje programy pro školy v přírodě, které jsou vytvořeny v souladu s RVVP pro základní vzdělávání a plně respektují specifika škol v přírodě, jako jsou dopolední výuka, večerní příprava na vyučování, menší počet vedoucích, obsence instruktorů a kratší doba trvání. Seznamte pomocí knihy prvňáčky s Matkou Přírodou, zahrajte si s druháky hmyzí olympiádu, naučte třeťáky hravě třídit odpad, pozvěte čtvrťáky na svatbu Elišky Přemyslovny a Jana Lucemburského a vypátrejte s páťáky hledaného zločince.
Autor Kateřina Zouharová

Já svou zemi znám

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Projektové vyučování věnované poznání České republiky bylo realizováno ve spojených ročnících (4. a 5.) málotřídní školy. Následující článek lze chápat jako nabídku aktivit a nápadů, z nichž si každý může vybrat a přizpůsobit si je vlastním potřebám (dle úrovně dané třídy, regionu ČR, vyučovaných předmětů apod.).
Autor Renata Nogolová

Mein Hobby

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Cílem příkladu je získat a upevnit si slovní zásobu, která se vztahuje k volnočasovým aktivitám, procvičit stupňování nepravidelného příslovce gut a hlavně získat schopnost komunikovat na téma Co mě baví. Pracuje se s Evropským jazykovým portfoliem v jeho online podobě (www.ejp.rvp.cz) se sekcí Moje sbírka. Výstupem této aktivity je projekt, který žáci mají prezentovat, a tak si zlepšit souvislý samostatný ústní projev na dané téma.
Autor Mgr. Jitka Legátová

Interkulturalita a Evropské jazykové portfolio ve výuce anglického jazyka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Nedílnou součástí výuky jakéhokoli jazyka je také seznamování se s kulturou dané jazykové oblasti. Tento praktický příklad popisuje, jak lze propojit interkulturalitu a Evropské jazykové portfolio (dále EJP nebo e-portfolio) ve výuce anglického jazyka, a tím přispět nejen k rozvoji jazykových dovedností žáků, ale zároveň podpořit i klíčové kompetence a průřezová témata. Popsaná aktivita je zároveň i vynikající příležitostí k využití mezipředmětových vztahů ve výuce jazyka, neboť se úzce dotýká zejména dějepisu, výchovy k občanství a zeměpisu, ale i dalších předmětů. Při práci s e-portfoliem pak žáci uvedené poznatky využijí v Jazykovém životopise v rubrice Zkušenosti z cest, protože o daném svátku mohou slyšet při mnoha příležitostech nejen na cestách, ale i v televizních seriálech nebo filmech z amerického kulturního prostředí.
Autor Helena Daňková

Hip-hopová kultura jako námět na vyučovací hodinu českého jazyka a literatury

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tématem článku je hip-hopová kultura a její odraz v hudebních textech.
Autor Lukáš Hejsek

Zhudebněná poezie Josefa Kainara jako námět na vyučovací hodinu českého jazyka a literatury

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tématem článku je práce s hudebním textem básníka Josefa Kainara.
Autor Lukáš Hejsek

Čeština pro žáky-cizince: 20 – Určování času

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem příspěvku je přiblížit metody, aktivity a způsoby, kterými učitel zprostředkovává žákům s odlišným mateřským jazykem výrazy z tematického okruhu Určování času. Příspěvek přináší názvy měsíců a ročních období a výběr sloves z tohoto praktického okruhu; má umožnit žákům zvládnout a pochopit běžná označení činností spojených s ročním obdobím. Cílem článku je naučit žáky pojmenovat jednotlivé měsíce a jednotlivá roční období včetně činností s nimi souvisejících.
Autor Jana Vanhees
Celkem: 189