Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Kompetence komunikativní > rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Slavné dny pro ZŠ: Den atentátu na Heydricha

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s událostmi léta roku 1942 v protektorátu Čechy a Moravu, vhodnější je užívání názvu Böhmen und Mähren. Žáci se zdokonalují v interpretaci filmové sekvence a pracují s časovou osou. Významná část lekce je zaměřena na problematiku hrdinství a zrady, ve které jde především o to, aby žáci vyjádřili své osobní postoje ke zradě a hrdinství a deklarovali je na situacích, které byly typické pro období PBM. V případě zájmu může posloužit jako vstup do debaty o proměnách chápání hrdinství/zrady minulých i současných generací.
Autor Josef Märc

Jak na internet: Generace youtuberů a selfies

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Představte si situaci: Jste na dovolené. Procházíte se podél oceánu. Na útesu se otevře překrásný výhled. Před ním stojí mladá dvojice. Muž drží ruku co nejvíce nataženou před sebou a v ní svírá telefon. Oba se dívají do monitoru a snaží se zachytit na společnou fotografii. Tak Vás napadne nabídnout se, že je společně vyfotíte, ať mají pěknou památku … No to byste si uřízli ostudu! To, oč se snaží, je „selfie“ – v současnosti velký trend.
Autor Akademie CZ.NIC

Jak na internet: Gastronomie na internetu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Říká se, že člověk je tím, co jí. George Bernard Shaw zase řekl, že žádná láska není tak opravdová, jako láska k jídlu. V dnešní době to platí snad více než kdy dříve. Člověk, který si své jídlo nevybírá, se mnohdy stravuje bídně a čím dál tím více lidí v sobě nachází touhu po požitkářství a labužnictví. A to jak mezi lidmi, kteří rádi objevují a jsou ochotní se podělit o své zážitky s ostatními, tak i těmi, kteří jsou nerozhodní a ostýchaví a raději plánují na základě doporučení. Ať už stojíte na kterékoliv straně, Internet vám bude dobrým rádcem a pomocníkem.
Autor Akademie CZ.NIC

Zakládáme muzeum

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek pojednává o tom, jak žákům přiblížit historii na skutečných věcech. Na základní škole ve Stráži se během roku snažili přiblížit život předků nejen „založením muzea“, ale i dalšími aktivitami, které propojovaly minulost se současností. Důležitou roli zde hraje i zapojení rodičů a veřejnosti do života školy a daného projektu. Text je určen jako inspirace pro pedagogy 1. stupně a vychovatele školních družin.
Autor Jaroslava Pachlová

Určování kamenů podle popisu jejich vlastností

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V aktivitě se žáci učí výstižně popisovat horniny podle jejich barvy, tvaru, struktury, textury apod. Hlavním smyslem přitom není poznávat a pojmenovávat konkrétní horniny, ale spíše na základě pozorování horniny a jejího osahání vybrat ty vlastnosti a charakteristiky, které mohou dopomoci ke správné identifikaci.
Autor Pavlína Holcová

Rozlišování B x D – 4. díl

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Poslední díl čtyřdílného seriálu představuje rozšiřující materiál pro rozlišování a fixaci tvarů písmen b, d. Nabízí aktivity, které rozvíjí dovednosti nezbytné pro správné rozlišení podobných tvarů písmen: zrakové rozlišování, prostorovou a pravolevou orientaci. Mnoho z činností je možné využít pro skupinovou práci.
Autor Petra Pšeničková

Divoké sny Maxipsa Fíka – vypravování

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se pokusí o dovyprávění příběhu známého večerníčku Divoké sny Maxipsa Fíka od Rudolfa Čechury. Budou se snažit o uplatnění přímé řeči, k čemuž jim napomůže maňásek Maxipsa Fíka. Doporučeno pro 2. ročník ZŠ.
Autor Radka Zemanová

Rozlišování B x D – 3. díl

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Třetí díl čtyřdílného seriálu nabízí řadu aktivit pro rozlišování písmen b, d. Navazuje na předchozí dva díly, zaměřuje se především na zrakové, hmatové a sluchové rozlišování hlásek a písmen b, d. Taktéž posiluje prostorové vnímání, zrakové rozlišování, ale i jemnou motoriku vytvářením maket písmen.
Autor Petra Pšeničková

Rozlišování B x D – 2. díl

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představuje 2. díl čtyřdílného seriálu zaměřeného na rozlišování písmen b, d. Žáci se učí zrakově rozlišovat písmeno b mezi jinými písmeny, později ve slovech a celých větách. V druhé části článku se žáci zaměří na vyvození hlásky d a jeho spojení s písmenem, na hmatové a zrakové zafixování písmene d.
Autor Petra Pšeničková

Rozlišování B x D – 1. díl

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představuje 1. díl čtyřdílného seriálu zaměřeného na rozlišování písmene b. Žáci si hravou formou procvičí vyvození hlásky b, její spojení s písmenem. Písmeno b si fixují hmatem, modelují, pracují s maketou tohoto písmene. Taktéž procvičují zrakovou analýzu a syntézu skládáním písmene b z jednotlivých částí nebo zrakově rozlišují figuru na pozadí. V dalších dílech seriálu si žáci procvičí vyvození hlásky d a fixaci její psané podoby. Závěrem se mohou již zaměřit na rozlišování těchto dvou písmen (b x d).
Autor Petra Pšeničková
Celkem: 190