Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Kompetence komunikativní > naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Poselství z minulosti – polidštění Cyrila, Metoděje a mistra Jana – jejich stopy v našem okolí, indicie

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Výchova k toleranci směřuje k formování postojů, odbourání předsudků a stereotypů. Předkládaný příspěvek si klade za cíl pomoci žákům uvědomit si, jak je důležité respektovat názory ostatních a zároveň si obhájit vlastní. Na základě uvedených aktivit rozvíjí u žáků schopnost vzájemné komunikace, která je předpokladem zdárného řešení konfliktů.
Autor Radka Topinková

Život v době Rudolfa II.

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Autorka se ve svém příspěvku věnuje osobnosti Rudolfa II., zejména pak životu v Praze za jeho vlády a osobnostem rudolfínské doby. Autorka charakterizuje osobnost Rudolfa II., jeho zájmy (zálibu v alchymii), popisuje období renesance. Do tohoto tematického celku se autorce podařilo integrovat i jiné vzdělávací obory (Český jazyk a literatura, Matematika a její aplikace).
Autor Helena Šimíčková

Rozdělovací znaménka – práce s básní

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Příprava na hodinu literární výchovy – práce s básní od Jana Brzechwy s názvem Rozdělovací znaménka (včetně motivace, interpretační fáze a pracovního listu).
Autor Veronika Prouzová

Didaktická hra

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Hra je určena pro žáky 9. ročníku jako efektivnější a zajímavější přístup k zopakování a utříbení učiva z pěstitelství a chovatelství.
Autor Jana Sochorová

Aktivita: Vezmi si chlebíček

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Pro práci s vnímáním kultury a kulturních rozdílů může sloužit jako zdroj inspirace metodický materiál Czechkid, který je volně přístupný na internetu (www.czechkid.cz). V této aktivitě se zaměříme na to, jak lze projekt využít pro pochopení různosti vnímání a jednání pomocí tvorby příběhů. Práce s příběhy je v tomto případě založena na domýšlení odlišného průběhu jedné představené situace pomocí dotváření dialogů. Jinými slovy, jak lze existující dialog doplnit o některé další aspekty a přes tyto nově vytvořené dialogy reflektovat dané téma.
Autor Dana Moree

Aktivita: Není čert jako čert

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Jedna z aktivit pro multikulturní výchovu z publikace Dvakrát měř, jednou řež z autorské dílny společnosti Člověk v tísni o. p. s.
Autor Dana Moree

Aktivita: Když se ztratí kouzelná hůlka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Aktivita z publikace Dvakrát měř, jednou řež – od multikulturní výchovy ke vhledu autorek Dany Moree a Petry Morvayové vám může pomoci naplňovat cíle multikulturní výchovy.
Autor Dana Moree

Aktivita: Krakonoš trochu jinak

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Aktivita z publikace „Dvakrát měř, jednou řež – od multikulturní výchovy ke vhledu” pracuje s našimi stereotypními předsudky a představami o kladných pohádkových postavách. Je založena na diskuzi a opírá se o čtení různorodých mediálních textů. Přispívá k reflexi našeho vnímání druhých lidí.
Autor Dana Moree

Pythagorova věta metodou CLIL

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příspěvek je věnován propojení matematiky a německého jazyka, tématem je Pythagorova věta a základem výuky je metoda CLIL. Jedná se o blok pěti vyučovacích hodin a je určen žákům 7. třídy nebo sekundě víceletých gymnázií, jejichž jazykové znalosti jsou minimálně na úrovni A1, spíše však na A2 podle SERR. Učitelky matematiky a německého jazyka si společně stanoví obsahové a jazykové cíle výuky. Žáci po absolvování hodin znají názvy geometrických obrazců, terminologii související s Pythagorovou větou a rozšíří si obecnou slovní zásobu při počítání slovních úloh. Obsahové cíle si kladou za cíl najít pravý úhel, odvěsny a přeponu pravoúhlého trojúhelníku, určit vztah mezi délkami stran pravoúhlého trojúhelníku, vypočítat délku strany v pravoúhlém trojúhelníku za použití Pythagorovy věty a řešit slovní úlohy za použití Pythagorovy věty. Příspěvek obsahuje pracovní listy (Arbeitsblatt 1 a 2), dále opakování (Arbeitsblatt 3 – Wiederholung), které může být použito i jako test za prověření jazykových i obsahových cílů. Neméně důležitou součástí je i podrobně rozpracovaný metodický plán aktivit (Metodické poznámky pro učitele), kde učitelé naleznou podrobný popis jednotlivých vyučovacích hodin, obsahové a jazykové cíle, pomůcky etc.
Autor Ivana Frýbová

Já – to zní hrdě

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Projekt, určený žákům prvního stupně základní školy, během něhož si uvědomí vlastní jedinečnost a poznají lépe sami sebe i své spolužáky. Propojuje učivo mnoha předmětů (český jazyk, matematika, člověk a jeho svět, výtvarná výchova, pracovní činnosti) a obsahuje řadu námětů na různé aktivity. Výsledkem práce je malá kniha o sobě, která obsahuje autoportrét, vlastní báseň na své jméno, údaje mapující vlastní tělo (vážení, měření, otisky prstů...), charakteristika sama sebe v jedné větě.
Autor Mirka Gardoňová
Celkem: 252