Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Kompetence komunikativní > naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Počet komentářů, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Zdravé luštění

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Za poslední čtvrtstoletí došlo k ztrojnásobení počtu obézních dětí. Lékaři bijí na poplach a hovoří o epidemii. Ta bude pro další generace znamenat výrazné zhoršení kvality života a častější výskyt vážných zdravotních komplikací (např. cukrovky 2. typu, vysokého tlaku). Nejlepší prevencí je zdravý životní styl, který zahrnuje nejen nutričně vyváženou stravu, ale také pravidelný pohyb. Jeho základní pravidla by měla být dětem vštěpována již od útlého věku. Seriál se zaměřuje na pravidelný pohyb a jeho důležitost v životě člověka. Dětem představuje sporty, kterým se mohou věnovat. Žáci si ujasní pojmy zdravé/nezdravé potraviny.
Autor Žij zdravě

STRAŠIDLÁŘ - Mezi námi lesními strašidly: Hejkal

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Nakladatelství Grada vydalo další díl Strašidláře, tentokrát o lesních strašidlech. Kniha obsahuje 18 kapitol o různých lesních stvořeních s ilustracemi Z. Študlarové. Součástí knihy je mapa s výskytem strašidel. V článku je popsána práce s kapitolou o Hejkalech.
Autor Hynek Klimek

Čteme s individuálně integrovanými žáky - práce s textem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Smyslem tohoto příkladu dobré praxe je umožnit žákovi s velkými obtížemi se čtením (s těžkou dyslexií), aby mohl úspěšně pracovat s textem společně se svou třídou. Text je přizpůsoben rozsahem, typem písma, formální úpravou - vyznačením skupin hlásek podporujících plynulý pohyb očí od jedné skupiny ke druhé - i obtížností. Jedná se o knihu Život rytíře, kde jsou všechny texty psány třikrát. V prvním textu označeném A jsou vyznačené skupiny hlásek vhodné ke čtení (nejedná se vždy o slabiky), tento text je určen pro ty žáky s dyslexií, kterým ještě i v pozdějším věku pomáhají při čtení vyznačené slabiky v textu. Text B není nijak upravován a je tedy vhodný pro ostatní žáky ve třídě, text C obsahuje slova, která do textu nepatří a nejsou v něm vyznačené slabiky. Za každým typem textu následují úkoly podporující rozvoj kognitivních funkcí a porozumění slovům, větě či celému textu.
Autor Kamila Balharová

Soubor her do hodin českého jazyka – čtení, literární výchova, psaní – 1. třída

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Rozvoj sluchové analýzy a syntézy, sluchového vnímání a paměti, podpora čtenářské gramotnosti, rozvíjení řeči, upevnění a podpora očních pohybů, vnímání prostoru, rozvoj zrakového vnímání a paměti.
Autor Milena Zikešová

Jsem pořád Romka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek představuje možnost využití nenásilného začlenění problematiky Romů a vůbec romství do výuky.
Autor PhDr. Vladimíra Neužilová

Zvířátka – prostorová tvorba z přírodních materiálů a sádrových obvazů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Cílem článku je přiblížit učitelům výtvarné výchovy a dalším pedagogům možnost využití přírodních materiálů prostřednictvím techniky sádrových obvazů při prostorové tvorbě, která rozvíjí dětskou obrazotvornost. Dále bych ráda představila možnost dalšího využití dětských artefaktů při výtvarných akcích, jako je např. dramatizace.
Autor Veronika Hrušková

Vodík

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Laboratorní práce, které vzniky v rámci projektu, podporovaly práci v týmech. Cílem práce Vodík byla příprava vodíku reakcí zinku s kyselinou chlorovodíkovou, provedení zkoušky na třaskavost, ověření teoreticky získaných vlastností vodíku, dodržení pravidel bezpečnosti práce, práce podle písemného návodu.
Autor Martina Čáslavová

O starých lidech

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Praktický článek k seriálu Mezigenerační vztahy a stárnutí. Popisovaná lekce je určena pro učitele využívající ve svých hodinách metody dramatické výchovy. Vychází z původní struktury dramatu Jonathana Neelandse a Tonyho Gooda, anglických lektorů dramatické výchovy.
Autor Mgr. Tomáš Doležal

Hybné síly litosférických desek – návrhy aktivit

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu geografie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Litosféra, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. V tomto případě materiál překlenuje problematické chápání příčin pohybů litosférických desek. Obsahová správnost materiálu je garantována v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A.
Autor Václav Duffek

Zátiší jako vztah mezi objekty

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Reflexe tvůrčí činnosti žáků založené na hledání osobitého přístupu k vnímání, tvorbě a interpretaci zátiší - výběr prostředí a objektů, hledání "obrazu" zátiší, uplatnění objektů v komunikaci, dialog objektů a prostředí.
Autor Simona Svatošová
Celkem: 252