Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Kompetence komunikativní > formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Povídání o vánočních tradicích v angličtině s využitím ozobotů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek ukazuje, jak může učitel s využitím robotické pomůcky zábavným způsobem procvičit se žáky používání přítomného času prostého v angličtině a propojit výuku angličtiny s vlastivědou (téma vánoční zvyky). Popisovaná aktivita rozvíjela čtenářskou, matematickou i digitální gramotnost. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Kateřina Hrbková

Tvorba literárního projektu Harry Potter

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek se týká projektu na téma Harry Potter. Žáci si tento projekt samostatně navrhli a zrealizovali na základě vlastního zájmu. V několika hodinách se seznámili s vybranými ukázkami z knihy Harry Potter (zaměřili jsme se na 1. díl – Harry Potter a kámen mudrců). Následně jsme s ukázkami pracovali: shrnuli si ukázky, našli v textu hlavní a vedlejší postavy, znaky fantasy literatury. Žáci jsou následně rozděleni do skupin, každá skupina má jiný úkol: žáci si sami rozdělí – moji žáci si k těmto úkolům došli sami (např: 1. hlavní a vedlejší postavy, 2. informace o knize, 3. prvky fantasy literatury, 3. informace o autorce). Prostřednictvím těchto úkolů jsme zařadili do hodiny i digitální technologie a vyhledávání informací na internetu. Po vyhledání daných úkolů žáci informace sjednotili a následně rozvrhli rozpoložení na výstupním plakátu. Společně poté tvořili výukový plakát, který obohatili obrázky. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Lucie Tůmová

Charakteristika literární postavy (rozvoj čtenářské gramotnosti)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek se zaměřuje na rozvoj čtenářské gramotnosti v hodinách Literární výchovy vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura u žáků 1. stupni ZŠ. Tématem hodiny je Charakteristika literární postavy. Žáci vyhledávají ve své vybrané knize charakteristické prvky dané postavy (nejčastěji si vybírají hlavní) a jejich úkolem je ji popsat. Než se však dostanou k samotnému úkolu: vysvětlíme si, jak dělíme charakteristiku postavy (vnější a vnitřní), sami si vyzkoušejí ve stručnosti charakterizovat svého spolužáka a ostatní mají za úkol ho poznat. Pomocí této motivační hry a výkladu si ucelíme dané téma, abychom se mohli začíst do vlastní knihy, a následně se pokusíme charakterizovat vlastní postavu v knize. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Lucie Tůmová

4 + 1 tip do hodin slohu a literatury

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Už vás nebaví psát stejné slohy každý rok? Ono to možná nebaví už ani děti. Tak se pojďme vzájemně obohatit drobnými motivačními triky, které tyto hodiny ozvláštní. A možná zjistíme, že je sloh (a čtení knih) vlastně zábavná činnost. Článek nabízí čtyři jednoduché tipy, jak podpořit fantazii a zájem u žáků ve spojení s psaním textů. Jako bonbónek najdeme v závěru pár inspirativních příspěvků učitelů z praxe, které zazněly v rámci tzv. PEPOUŠova vlnobití k tématu slohu a literatury.
Autor Pavlína Hublová

Versailles – život na zámku

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Popis hodiny dějepisu, kde se žáci dozvídají informace o reálném životě na zámku Versailles. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Eva Šidelková

Příběhy na dobrou noc pro malé rebelky, čtenářská dílna

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tato čtenářská dílna pracuje s životními příběhy několika výjimečných žen. Žáci by si na jejím základě mohli uvědomit, že život každému přináší nepřeberné možnosti uplatnění. A i když máme odlišné „startovací podmínky“, je důležité mít sny a snažit se je uskutečňovat. I přes „nepřízeň osudu“ (a možná i jí navzdory).
Autor Marcela Svejkovská

Sociální sítě jako učivo?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek pojednává o zapojení tematiky sociálních médií do výuky výchovy k občanství. Uvádí stručný kontext, proč by učitelé něco takového měli dělat, nabízí aktivity, kterými by mohli začít. Součástí článku je naznačení průniku mezi sociálními sítěmi, výchovou k občanství a vybranými složkami čtenářské a digitální gramotnosti. Obsah článku vychází ze zkušeností autorky z (ne)formálního vzdělávání na základní, střední i vysoké škole. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Vanda Vaníčková

Buňka v práci

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita se zaměřuje na seznámení žáků s buněčnými organelami / částmi buňky, jejich vzhledem, funkcí, vztahem k jiným organelám v buňce. Žáci se do aktivity zapojují z pohledu konkrétní organely, přičemž se využívá přirovnání k ucházení se o práci ve společnosti Cell4Life, která představuje buňku jako funkční celek.
Autor Pavlína Holcová

Uri Orlev: Ostrov v Ptačí ulici (čtenářská dílna)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Čtenářská dílna se různými aktivitami vztahuje k textům z knihy „Ostrov v Ptačí ulici“. Žáky vede k přemýšlení nad osudem Alexe. Proč se musel skrývat? Jakou roli hraje v knize zeď? (Zde využíváme i dobové fotografie.) Co je to statečnost? Co nesmí chybět ve skrýši – co je a co není pro život důležité? Jakou roli hrají kamarádi? Co pro člověka znamená naděje?
Autor Marcela Svejkovská

Vytvoření vlastní firmy aneb podnikatelský plán

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V rámci oblasti Člověk a svět práce a předmětu Výchova k volbě povolání jsme se žáky narazili na téma trh práce. Je to téma velmi široké, téma, které se neustále vyvíjí a přístup k němu se mění, a také téma, které je mnohdy pro žáky těžko uchopitelné. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Pavel Namyslo
Celkem: 351