Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Kompetence komunikativní

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Voda na zemi

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Článek představuje vyučovací hodinu zaměřenou na globální problém nedostatku pitné vody ve světě. Žáci se prostřednictvím rolové hry seznámí s tím, jaké problémy mají vybrané země světa s přístupem k pitné vodě. V závěru se pak společně pokusí navrhnout několik faktorů, které jsou k řešení tohoto problému potřeba.
Autor Martina Kubešová

Mediální výchova – inspirace k realizaci

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Autor předkládá inspirativní návrhy k rozvinutí mediální gramotnosti a realizaci průřezového tématu Mediální výchova v praxi škol.
Autor Jan Jirák

Virtuální hospitace - Výchova k občanství: Práva dítěte

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
Jaká jsou práva dětí? Porušuje někdo naše práva? Jsme ještě vůbec děti? To jsou otázky, na něž budou žáci v průběhu hodiny hledat odpověď – v diskuzi se spolužáky, v Úmluvě o právech dítěte, ale i na internetu.
Autor Mgr. Blanka Pravdová

Advent

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Šesti pracovními listy a mnoha náměty k další činnosti si žáci prohloubí své povědomí o významu adventní doby a tradic v předvánočním a vánočním čase. Přiblíží se jim tím i způsob života našich předků, jejich prožívání této doby.
Autor Bohuslava Lormanova

Hrajeme si v angličtině aneb Anglicky hrou pro mladší školáky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V článku uvádím scénář divadelní hry a jednotlivé didaktické hry, které se mi osvědčily pro výuku tématu animals (zvířata). Téma zvířat umožňuje učiteli realizovat s žáky značný počet zajímavých a různorodých činností (pantomimická ztvárnění; pohybové hry; didaktické hry, při nichž rozvíjíme i výtvarný projev žáků; různé soutěže). Toto téma může být snadno spojováno s jinými tématy, jako jsou kupříkladu barvy, části těla, charakteristiky tělesného vzhledu zvířat.
Autor Lucie Zormanová

Učíme se určovat hlavní světové strany

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Pětidenní blok zaměřený na určování světových stran.
Autor Helena Šimíčková

Karel IV. a jeho vláda v Čechách

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Formou analýzy textů žáci zpracují jednotlivé aspekty Karlovy vlády a sestaví je v přehlednou nástěnnou mapu.
Autor František Prokop

Duhové děti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Celoroční projekt pro žáky 1. - 4. roč. málotřídní školy, uskutečňovaný ve školní družině v ZŠ ve Slavkovicích, odloučeném pracovišti 1. ZŠ Nové Město na Moravě. Je zaměřen především na uvědomování si vlastních kladů a dobrých vlastností, na rozvíjení spolupráce žáků prostřednictvím společných zážitků, na propojení školních znalostí s praktickým využitím v životě, čili na posilování klíčových kompetencí.
Autor Ivana Staňková

Interpretace lyrického textu se žánrovým označením „píseň“

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Interpretovaným textem je světoznámá báseň Paula Verlaina „Chanson d´automne“ a její dvě české varianty – „Podzimní píseň“ Františka Hrubína a „Píseň podzimní“ Vladimíra Holana. Cílem interpretace je nejen konkrétně ukázat, jak lze umělecky funkčně využít jazykových prostředků k zachycení podzimní přírodní situace a „podzimní“ nálady člověka, ale i objasnit podstatu nejběžnějšího lyrického žánru, jímž je píseň. Je určeno pro literárně vyspělejší žáky, zejména v nižších ročnících víceletých gymnázií.
Autor Bohuslav Hoffmann

Hry pro začlenění dítěte do třídního kolektivu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Nezřídka se stává, že třídní kolektiv dítě s ADHD kvůli jeho projevům (často agresivním, neadekvátním) vyloučí a děti si s ním nechtějí hrát, sedět v lavici, být ve skupině při kolektivních činnostech atd. To má na psychiku dítěte často devastující účinky. Je proto žádoucí, aby asistent prostřednictvím společných aktivit a her pomohl dítěti se začleněním či znovu začleněním do kolektivu. Tak jako vždy je třeba mít aktivní přístup, trpělivost a chválit za maličkosti. Níže uvádím příklady her, které jsou pro tento záměr vhodné.
Autor Dobiášová, M., Hájková, M., Nešporová, M.