Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Kompetence komunikativní

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Oživme městskou knihovnu pro 21. století (1. část) – Obecný popis projektu (žákovský projekt rozvíjející gramotnosti)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Projekt Oživme městskou knihovnu pro 21. století nabízí sérii výukových aktivit pro žáky 8. a 9. tříd. Cílem je, aby žáci získali zkušenost s realizací komplexního projektu a zároveň byl vytvořen prostor pro rozvoj primárně digitální gramotnosti.
Autor Markéta Čonková

Sleduješ? Tak se pohni!

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Aktivita Sleduješ? Tak se pohni! je zaměřena na práci žáků v digitálním prostředí, konkrétně na úpravu videa. Žáky vede k zamyšlení se nad negativními vlivy moderních technologií a ke snaze na tom něco změnit. Při aktivitě žáci rozvíjí svoji nápaditost a kreativní stránku v propojení digitálního světa se skutečným. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Adam Cvik

Psaní jednoduchých textů v cizím jazyce, aplikace Classroomscreen

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Při vytváření dovednosti psát v cizím jazyce texty v elektronické podobě je důležité, aby zadání byla proveditelná, nebyla časově příliš náročná a dávala žákům prostor k vyjádření a sdílení svých názorů, jakmile jim toto jejich úroveň zvládnutí cizího jazyka umožní. A když mohou nejen psát, ale zapojit i jiný způsob vyjádření, například kreslení, píšou obvykle mnohem ochotněji a kvalita jejich písemného projevu bývá vyšší.
Autor Ivana Chmelařová

Ve spárech YouTube

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
U aktivity Ve spárech YouTube žáci pracují v digitálním prostředí, konkrétně se sociální sítí YouTube. Žáci se na základě aktivity snaží porozumět zákonitostem digitálního prostředí a jeho provázanosti. Při vyhledávání v databázi YouTube žáci sestavují statistiky výsledků hledání a na jeho základě prezentují výsledky hledání. Aktivita má také za úkol podpořit skupinovou práci žáků. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Adam Cvik

Jak na Google Classroom ve 2. ročníku ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Zvládnout záludnosti distanční výuky je výzvou nejen pro učitele, ale i pro jejich žáky. Ti nejmladší se s digitálními technologiemi teprve učí pracovat, a tak seznámení s pravidly komunikace a s online prostředím, ve kterém se mají učit, je důležitou podmínkou jejich zapojení do výuky. Text popisuje, jak postupovala učitelka 2. ročníku a přiložen je i „obrázkový“ návod, který pro své žáky vytvořila.
Autor David Fišer

Práce v Microsoft Teams v 5. třídě ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Zkušenost z naší praxe ukazuje, že přechod žáků z prezenční do online výuky není obtížný, pokud mají zvládnuté některé základní postupy práce s digitálními technologiemi. Podstatným tématem je dodržování zásad zdravého a bezpečného přístupu k práci s těmito technologiemi, rozpoznání nebezpečí v online prostředí i s důrazem na výběr informací, které o sobě žák může bez obav zveřejňovat. Vhodný vzdělávací obsah pro vyzkoušení zapojení technologií do výuky nabízí vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, a protože žáci pracují s textem, směřuje aktivita i k naplňování očekávaného výstupu z českého jazyka.
Autor David Fišer

Povídání o vánočních tradicích v angličtině s využitím ozobotů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek ukazuje, jak může učitel s využitím robotické pomůcky zábavným způsobem procvičit se žáky používání přítomného času prostého v angličtině a propojit výuku angličtiny s vlastivědou (téma vánoční zvyky). Popisovaná aktivita rozvíjela čtenářskou, matematickou i digitální gramotnost. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Kateřina Hrbková

Síla internetu a pomoc ostatním

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková aktivita Síla internetu a pomoc ostatním je zaměřená na sociální přesah digitálních technologií do reálného světa, konkrétně se věnuje internetu a jeho využití jako nástroje informování a zisku podpory pro dílčí (nejen lokální) projekty. Aktivita má pomyslnou teoretickou a praktickou část. Žáci se nejprve seznamují s tím, jaké možnosti nabízí digitální prostředí při podpoře autorských projektů, nápadů, charitativních sbírek apod. Žáci tak přímo na konkrétních příkladech vidí, jak mohou digitální technologie pomáhat v jejich okolí či (pozitivně) ovlivňovat celospolečenské dění. Poté sami zkouší vytvářet imaginární crowdfundingový veřejně prospěšný projekt ve snaze přesvědčit své spolužáky o potřebnosti nabízeného projektu. Výukovou aktivitu lze realizovat jednorázově (dvě vyučovací hodiny), nebo ji využít jako dlouhodobý projekt (viz námět na inovaci níže).
Autor Vanda Vaníčková

Použij, vytvoř a propaguj!

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Dnešní doba a svět jsou plně digitalizovány a dnešní generace si bez digitálních technologií, sociálních sítí a internetu jako takového svůj život neumí pomalu ani představit. Toho můžeme (ne-li musíme) využít ve výuce nejen společenských věd. Tento článek Použij (sociální síť), vytvoř (příspěvek) a propaguj (firmu)! popisuje aktivitu zaměřenou na rozvoj digitální gramotnosti, váže se na očekávané výstupy z RVP ZV a přináší inspiraci, jak aktuální trend sociálních sítí využít ve výuce občanské výchovy. Cílem aktivity je především rozvíjení digitální gramotnosti, dále také propojení digitálních technologií s občanskou výchovou a propojení občanské výchovy s aktuálními trendy ve světě internetu. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Jedná se o projekt financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů a realizovaný Národním ústavem pro vzdělávání. Cílem je podpora pedagogů mateřských i základních škol v jejich snaze o rozvíjení čtenářské, digitální a matematické gramotnosti.
Autor Zuzana Cieslarová

Čeští politici na sociálních sítích

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Aktivita Čeští politici na sociálních sítích pracuje s tématy, jako je politický pluralismus a mediální výchova. Vede žáky k analýze mediálního obsahu, jeho rozboru a porozumění. Tedy témat, se kterými jsou žáci dnes a denně konfrontováni, a to hlavně mimo školní prostředí. Při aktivitě žáci prohlubují schopnost spolupracovat ve skupině. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Adam Cvik
Celkem: 914