Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Kompetence k řešení problémů > vyhledá informace vhodné k řešení problému,...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Virtuální hospitace – Francouzský jazyk: Francouzské revoluce a passé composé

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Na základě poslechu dialogu čtyř kamarádů z CD se žáci seznámí s historickým pozadím románu Bídníci, poznají minulý čas složený se slovesem avoir, vyvodí si pravidlo pro jeho tvoření a poté aktivně tento čas použijí při procvičování.
Autor Mgr. Alena Literová

Jazyková hra Mám rád/a

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jazyková hra, která rozvíjí myšlení žáků. Žáci jsou vedeni, aby sami objevili pravidla hry. Aktivita vede k rozvoji slovní zásoby, k rozvoji čtenářské gramotnosti. Učitel děti vede, kontroluje, potvrzuje správnost jejich tvrzení, vyvrací nepravdivá tvrzení, vede děti tak, aby dosáhly cíle - objevily pravidla hry.
Autor Milena Zikešová

Praktický příspěvek jako inspirace na vyučovací hodinu fyziky s tématem tlaková síla, tlak

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek je inspirací pro vyučujícího. Představuje určitý scénář vyučovací hodiny fyziky s tématem tlaková síla, tlak. Formou dotazů vyučující aktivuje žáky k diskusi a k přemýšlení nad problémem. Žáci na základě naměřených hodnot vypočítají tlakovou sílu a tlak. Příspěvku lze využít i k přemýšlení nad zdravotními problémy, které vznikají nadváhou.
Autor Zdeněk Hanzelín

Víčkovaná

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Skládání slov z písmenek, rozvoj sluchové analýzy a syntézy, rozvoj čtenářské gramotnosti, podpora čtení a psaní. Netradiční pomůcka – papírová písmenka nahrazena barevnými plastovými víčky z PET lahví.
Autor Milena Zikešová

Hádej, kdo jsem – J. Foglar

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Námět na blok hodin českého jazyka, ve kterém žáci formou skupinové práce pátrají po jednom z našich nejznámějších autorů knih pro děti – Jaroslavu Foglarovi.
Autor Mirka Gardoňová

Projekt PROMO – proměny obyčejného mikrotenového obalu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Následující příspěvek nabízí řadu námětů na využití a proměnu obyčejného odpadového materiálu k neobvyklým činnostem, pokusům, výrobkům a výtvarnému vytváření.
Autor Jaroslava Pachlová

Soutěživost a vlastní tvorba jako motivace pro začlenění žáka-cizince

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek přibližuje možnosti i problémy při zapojování žáka-cizince do školních soutěží v českém jazyce a literatuře. Zabývá se touto problematikou jak z hlediska schopností a dovedností žáka, tak z hlediska délky pobytu žáka v české škole.
Autor Ivana Černá

Vedení žáka-cizince běžným školním životem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článkem chci přispět k objasňování problematiky spojené s adaptací žáka-cizince v každodenní školní praxi. Zde nacházíme mnoho situací, kdy je zapotřebí aplikovat vhodnou formou český jazyk zároveň s mateřským jazykem žáka tak, aby žák postupně dostal všechny nutné informace srozumitelně a pochopitelnou formou. Toto je základní a velmi důležitá část adaptace žáka v českém školním prostředí a pravděpodobně stejné nebo podobné situace, o kterých text pojednává, řeší nebo řešil každý, kdo má ve školním kolektivu žáka-cizince.
Autor Ivana Černá

CLIL - jazykové roviny a porozumění odbornému předmětu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
V integrované výuce (CLIL) je klíčová je dualita cílů, tedy učitel se má vědomě věnovat jak odbornému předmětu a rozvíjení kompetencí v něm, tak cizímu jazyku. Tento článek poukazuje na různé roviny cizího jazyka, které se v integrovaných hodinách objevují, a na jejich specifika. Na ukázkách z integrované výuky matematiky a anglického jazyka ukazuje některé konkrétní aktivity pro efektivní integraci a odkazuje na další relevantní zdroje.
Autor Lenka Tejkalova

Využití adaptovaných textů ve výuce češtiny pro cizince – text jako prostředek k osvojování a upevňování slovní zásoby

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Cílem tohoto příspěvku je poukázat na možnosti práce s adaptovaným textem tak, aby sloužil jako prostředek k osvojování, nácviku a upevňování slovní zásoby. Základem pro tuto práci je adaptace klasické pohádky, která se stala podkladem pro úlohy zaměřující se na rozvíjení aktivní, pasivní a potenciální slovní zásoby.
Autor Jarmila Karlovcová