Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Kompetence k řešení problémů

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Naše obec – SLUŽBY A OBCHOD

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Celoškolní projekt realizovaný ke 120. výroční otevření školy, který mapuje jednotlivé oblasti života městské části Plzně – Černic (historie, kultura, sport, zdravotnictví, doprava a ekologie, služby).
Autor Věra Šimečková

Naše obec – HISTORIE

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Celoškolní projekt realizovaný ke 120. výroční otevření školy, který mapuje jednotlivé oblasti života městské části Plzně – Černic (historie, kultura, sport, zdravotnictví, doprava a ekologie, služby).
Autor Jana Šístková

Jak se učí jinde?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Projekt, který vznikl z vlastní iniciativy žáků. Zajímalo je, jak se učí v jiných zemích světa a jak to v tamních školách vypadá. Během realizace žáci v praxi využívali svých znalostí českého jazyka, našeho světa, anglického jazyka i informatiky.
Autor Mirka Gardoňová

Chodec v dopravních situacích

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V rámci této hry žáci prokazují získané znalosti z oblasti dopravní výchovy. Provádějí hodnocení dopravních situací a sebehodnocení, pracují s chybou. Upevňují dosavadní znalosti z dopravní výchovy. Orientují se na mapě v okolí školy, popisují cestu do školy a možná nebezpečí, učí se pravidla pro chodce v silničním provozu a získané znalosti ověřují v pracovních listech BESIPu.
Autor Libuše Sochorová

Problémy integrace žáků s odlišným mateřským jazykem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Zařazení žáků s odlišným mateřským jazykem do výuky formou inkluze se setkává s vážnými problémy, ať už ze strany žáka (vyčlenění ze sociální skupiny v důsledku neznalosti vyučovacího jazyka), tak hlavně ze strany učitele (nedostatek času i motivace pro individuální péči a následný pocit neúspěchu). Článek seznamuje s aktuálním stavem a doporučuje řešení.
Autor Terezie Hrubá

Rozvojové cíle tisíciletí ve výuce integrovaného předmětu Globální výchova

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Rámcové vzdělávací programy přinesly školám možnost profilace. Školy dnes mají možnost zařadit do svých školních vzdělávacích programů nové předměty, které akcentují aktuální témata, přinášejí nové pohledy, umožňují ve větší míře zapojovat moderní výukové metody. Využitím disponibilních hodin a integrací obsahu různých vzdělávacích oborů tak vznikají nové předměty, jejichž prostřednictvím může škola efektivně rozvíjet kompetence důležité pro další profesní orientaci žáků i pro život, ovlivňovat jejich hodnotový žebříček a tím přispívat k výchově společensky angažovaných občanů. Jedním z takových integrovaných předmětů je Globální výchova, která je součástí školního vzdělávacího programu na 2. stupni ZŠ ve Vraném nad Vltavou.
Autor Jiřina Svobodová

Jeskyně

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem bloku je seznámit žáky s geologickou činností Země, konkrétně s útvarem takto vzniklým – jeskyní. Žáci by měli získat základní informace o prostředí v jeskyni a okolí. Měli by se seznámit s klíčovými pojmy, které se týkají jeskyně, zapamatovat si je. Poznají také související geologickou činnost – vyvěrání léčivých pramenů (využití pro zdraví člověka). Žákům je nabídnuta výuka jak v prostředí školní třídy, tak také výuka formou exkurze.
Autor Božena Šmolková

Prvňáci a matematika III. Sčítáme, odčítáme

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek je metodickým průvodcem pro učitele ke stejnojmennému materiálu, tj. Prvňáci a matematika – sčítáme, odčítíme (v podobě prezentace a pracovního listu), uveřejněnému v sekci DUM (digitální učební materiály), který je třetím tématem kolekce Prvňáci a matematika. Cílem tohoto příspěvku je poskytnout učitelům a dalším zájemcům metodický rozbor seznamování žáků se sčítáním a odčítáním v propojení s praktickým materiálem.
Autor Marie Janků

Rychlé peníze

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příklad dobré praxe seznamuje čtenáře s konkrétní vyučovací hodinou, která proběhla v rámci volitelného semináře Cvičení z matematiky v devátém ročníku Základní školy Pardubice, J. Ressla 2258. Téma půjček je ve výuce představeno na modelovém příběhu rodiny Resslových.
Autor Mgr. Jana Plíšková

Divadlo fórum

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Předkládáme scénář, který byl realizován. Protože se jedná o tematiku velmi aktuální v době lyžařských školních výcvikových kurzů, nabízeli jsme toto DF jako preventivní program.
Autor PhDr. Vladimíra Neužilová
Celkem: 770