Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání - středně těžké mentální... > Kompetence pracovní

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Barevné listy

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Podzim každoročně doslova vybízí k tvoření z přírodních materiálů. Tentokrát jsme využili barevné proměny listnatých stromů a hráli i pracovali s nimi.
Autor Michaela Krajská

Kuřátko

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek je určen jako týdenní plán ve speciální třídě pro děti s mentální retardací. Poukazuje na roční období jaro a nejoblíbenější symbol jara – žlutá kuřátka. Tito malí tvorečkové se stali průvodcem pracovních aktivit a činností dětí ve vyučování.
Autor Michaela Krajská

Brambory

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Týdenní plán pro žáky se středně těžkou až těžkou mentální retardací ve speciální třídě. Témata jsou vybírána převážně podle ročních období a činností s nimi spojenými, v tomto případě je příspěvek zaměřen na sběr brambor jako základní potraviny.
Autor Michaela Krajská

Zima

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Týdenní plán pro práci s mentálně postiženými dětmi. Když se řekne zima, jistě se většině z nás vybaví sníh a mráz. Zima je ale venku za oknem, a tak jsme spolu s dětmi ve speciální třídě místo sněhu využili obyčejný bílý papír. A taky nám pořádně nasněžilo.
Autor Michaela Krajská

Čáp

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V březnu slaví svátek Řehoř. K tomuto dni se pojí mnoho pranostik. Jedna z nich je právě ta, že ...na svatého Řehoře čáp letí od moře a žába pusu otevře. Čáp přiletí z teplých krajů, kde žije celou zimu. Je to proto, že tady u nás by na zamrzlém rybníku nemohl chytat žabky a neměl by co jíst. A protože se blíží jaro, už brzy jej zase u rybníka budeme vídat. A nejen čápa, také spoustu dalších ptáčků.
Autor Michaela Krajská

Rukodělné činnosti žáků s SVP v terapeutické dílně II.

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek je zařazen do seriálu Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem. Poskytuje informace o výstupech projektu Základní školy speciální a Praktické školy Černovice. V rámci tohoto seriálu již byly zveřejněny jednoduché cvičební řady s návodem jak cvičit s žáky se zdravotním postižením v hodinách zdravotní tělesné výchovy, několik originálních pracovních postupů popisujících vznik jednoduchých výrobků v keramické dílně a pracovní postupy na výrobky z pedigu. V následujícím článku jsou poskytnuty další pracovní postupy (ze vzdělávací oblasti Člověk a svět práce) tentokrát práce s textilem.
Autor Mgr. Petra Janů, Zdena Kubísková

Tělesná výchova ve škole speciální - cvičební řady

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Děti a žáci se středně těžkým, těžkým mentálním postižením, kombinovaným postižením a autismem patří do skupiny osob, které mají v důsledku svého postižení omezené možnosti plného zapojení do vzdělávacího procesu a získání klíčových kompetencí vedoucích k jejich plnohodnotnému sociálnímu a pracovnímu zapojení do společnosti. Jedinou možnou cestou vzdělávání je ryze individualizované vyučování za podpory speciálních alternativních a podpůrných metod a terapií využívaných ve výchovně vzdělávacím procesu. Právě na tuto oblast péče o žáky se zdravotním postižením je zaměřen projekt ZŠ speciální a Praktické školy Černovice Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem v základní škole speciální realizovaný v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v oblasti podpory Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Pracovní listy v příloze obsahují kromě textů také návodné ilustrace.
Autor Ludmila Míková

Krmítko pro ptáčky

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek nazvaný Krmítko pro ptáčky je ukázkou možného přístupu u dětí se zdravotním postižením. Aktivita proběhla v rámci dvouhodiny výtvarné výchovy, ale vzdělávací obsah se prolíná i do dalších vzdělávacích oborů. Námět byl převzat z knihy Dívej se, tvoř a povídej, skvělé publikace od Jana Slavíka, Vladimíry Slavíkové a Sylvy Eliášové. Kniha nabízí mnoho výtvarných, tvořivých aktivit - Jan Slavík je hlavní představitel tzv. artefiletiky. Artefiletika je reflektivní, tvořivé a zážitkové pojetí vzdělávání, které vychází z umění a z expresivních kulturních projevů (výtvarných, dramatikých, hudebních) a směřuje k poznávání a sebepoznávání prostřednicvtím dialogu o zážitcích z tvorby. Ukázka z hodiny představuje tvůrčí aktivitu, kdy žáci spojují několik druhů materiálu a dotváří kresbu do nové ucelené podoby. Hravá aktivita dává žákům možnost uvědomovat si své pojetí světa, svoji vlastní zkušenost a zároveň vnímat pojetí světa svých spolužáků.
Autor Lucie Knotová

Rukodělné činnosti žáků v terapeutické dílně I.

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek je zařazen do seriálu Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem. Poskytuje informace o výstupech projektu Základní školy speciální a Praktické školy Černovice. V rámci tohoto seriálu již byly zveřejněny jednoduché cvičební řady s návodem jak cvičit s žáky se zdravotním postižením v hodinách zdravotní tělesné výchovy a několik originálních pracovních postupů popisujících vznik jednoduchých výrobků v keramické dílně. V následujícím článku jsou poskytnuty další pracovní postupy (ze vzdělávací oblasti Člověk a svět práce) tentokrát výrobků z pedigu.
Autor Jitka Makovcová

Pracovní aktivity žáků základní školy speciální v keramické dílně

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Na Metodickém portálu RVP.CZ byla již poskytnuta informace o výstupech projektu Základní školy speciální a Praktické školy Černovice - Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem v základní škole speciální. Byly zveřejněny jednoduché cvičební řady, které poskytovaly návod jak a co cvičit s žáky se zdravotním postižením ve vyučovacích hodinách zdravotní tělesné výchovy. Stejně praktické materiály, tentokrát ze vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, jsou k dispozici v následujícím článku.
Autor Jana Hůlková, Martina Hromadníková
Celkem: 11