Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Činnostní a občanské kompetence

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Globální vzdělávání – migrace a menšiny

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Lekce je zaměřena na problematiku menšin a migrantů. Dětem je nejprve objasněn pojem menšina, posléze si vyzkoušejí pocit minorit v praxi a v závěru se seznámí s životním příběhem malého kosovského chlapce, který má již přes svůj útlý věk uprchlickou zkušenost. Pokud jsou činnosti realizovány bezprostředně za sebou, lekce trvá zhruba 1,5 hodiny. Samozřejmě je možné aktivity rozložit do celého dopoledne a prokládat je volnou hrou apod. Činnosti jsou určené pro skupinu 12 až 25 dětí ve věkovém rozmezí 5 až 7 let.
Autor Markéta Šmydkeová

Není knížka jako knížka

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
střednědobý
Integrovaný blok byl realizován k březnu – měsíci knihy a jeho obsah je zaměřen na vývoj a vznik knihy a na různé podoby knih (psané, obrázkové pro děti, psané slepeckým písmem). Obsahově se též dotýká několika etických otázek (válka, postoj k minoritní skupině nevidomých).
Autor Hana Nováková

4. „Justýna a stolování“

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
krátkodobý
Další část projektu "Justýna a slušné chování" je zaměřena na stolování. Vede děti nejen k vytváření správných návyků při společném jídle, ale i k dodržování hygieny. Děti získávají poznatky i o přípravě jídla, správném prostírání a úklidu po jídle, učí se sebeobsluze.
Autor Eva Pipková

Herníček aneb Malý soubor her

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Každý z pedagogů potřebuje mít v zásobě nějaké hry, které uplatní buď přímo ve vyučovací hodině, výchovném bloku, nebo jako doplňkovou aktivitu na výletech, procházkách a ve škole v přírodě. Příspěvek nabízí hry, které snad každý hrál jako malé dítě, ale i mnoho dalších.
Autor Iva Burešová

Hry a činnosti pro rozvoj přirozené inteligence: Přírodovědění

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Článek nabízí ukázku z knihy Rozvoj inteligence u dětí od 3 do 6 let zaměřenou na hry a činnosti v přírodě a o přírodě.
Autor Katharina Bäcker–Braun

Dopravní výchova: Dej pozor, zajíci!

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
V ukázce se děti seznámí s postavou zajíce, který ze zvědavosti nasedl do tramvaje a vystoupil uprostřed rušné městské ulice. S touto nelehkou situací zajícovi se pomohou vypořádat dopravní značky Pozorka, Zákaz a Vypravěč. Tito nerozluční přátelé budou děti provázet všemi úkoly pracovního listu a vedou je k porozumění dopravním situacím, se kterými se mohou setkat v roli chodce, spolujezdce, cyklisty nebo cestujícího ve veřejných dopravních prostředcích.
Autor K. a J. Smolíkovi, A. Koblasová

Být přírodě kamarádem

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
lekce
Environmentálně zaměřená lekce pro MŠ a 1. třídu ZŠ, která využívá metod dramatické výchovy.
Autor Antonín Šimůnek

Využití metodiky Josepha Cornella (nejen) v lesní mateřské škole

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Lesní mateřské školy využívají řadu metod, které původně vyvinul americký pedagog Joseph Cornell pro pobyt s dětmi v přírodě. Jeho metodika je zaměřena na učení prožitkem, tzv. flow učení. V článku je představen Cornellem navržený postup pro tento způsob učení doplněný o příklady metod známých z praxe lesních mateřských škol.
Autor Tereza Vošahlíková

Globální rozvojové vzdělávání - dětská práce

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Lekce je zaměřena na problematiku dětské práce v rozvojových zemích. Dětem je vysvětlen rozdíl mezi namáhavou prací nutnou pro vlastí obživu a pomáháním při chodu domácnosti. Poté se seznámí s životním příběhem malého indického chlapce, který má již přes svůj útlý věk zkušenost s dětskou prací. Na závěr lekce se děti dozví zajímavé informace o životě v Indii a mnoho místních zvyklostí si mohou také vyzkoušet. Pokud jsou činnosti realizovány bezprostředně za sebou, lekce trvá zhruba 1,5 hodiny. Samozřejmě je možné aktivity rozložit do celého dopoledne a prokládat je volnou hrou apod. Činnosti jsou určené pro skupinu 12 až 25 dětí ve věkovém rozmezí 5 až 7 let.
Autor Markéta Šmydkeová

Jak jsme slavili masopust

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
střednědobý
Tento příspěvek vznikl v únoru s cílem seznámit děti s lidovými tradicemi v období masopustu, společně prožít radost a veselí. Motivuje děti k rozvíjení myšlení, zručnosti, tvořivosti i fantazii při výtvarných a jiných činnostech.
Autor Alžběta Palatinová
Celkem: 162