Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Činnostní a občanské kompetence > zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje;...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejstarší
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Bylinky pro zdraví

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Příspěvek vychází z celoročního programu seznamujícího děti s živočišnou i rostlinnou přírodou. Ukazuje, jak lze vést děti k bližšímu poznání a využití různých druhů bylin.
Autor Miroslava Strakatá

„Beskyde, Beskyde…“

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
I vtipně zaranžovanou písní „Beskyde, Beskyde“ lze u dětí posilovat ekologické myšlení a naučit je podvědomě chránit přírodu.
Autor Nikola Janotová

Cesta kolem světa – Austrálie

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
střednědobý
Následující náměty na hry i pracovní a výtvarnou činnost jsou součástí celoročního projektu Cesta kolem světa. Projekt je koncipován tak, že na každý světadíl je vyhrazen jeden měsíc. Evropě a České republice je pak věnován delší časový úsek. Tento oddíl je věnován Austrálii a – stejně jako ostatní – je rozdělen do dvou částí. První z nich obsahuje hry a náměty související s přírodními poměry tohoto kontinentu, druhá se zabývá australskou populací a její kulturou. V příloze jsou vypracovány teoretické podklady pro případný výklad a také australské pohádky. Děti se mohou s Austrálií seznámit také pomocí atlasu, glóbu, mapy či encyklopedií.
Autor Jana Šmydkeová

Justýna se představuje – 1. část

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
krátkodobý
Integrovaný blok je součástí projektu „Justýna a slušné chování”, jehož cílem je vytvoření a postupné respektování „Pravidel soužití ve třídě”. Úvodní (motivační) část je zaměřená na vzbuzení zájmu dětí o dané téma. Seznamuje děti s knihou, která je spojovacím článkem celého projektu a rozvíjí přátelské vztahy ve třídě.
Autor Eva Pipková

Využití metodiky Josepha Cornella (nejen) v lesní mateřské škole

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Lesní mateřské školy využívají řadu metod, které původně vyvinul americký pedagog Joseph Cornell pro pobyt s dětmi v přírodě. Jeho metodika je zaměřena na učení prožitkem, tzv. flow učení. V článku je představen Cornellem navržený postup pro tento způsob učení doplněný o příklady metod známých z praxe lesních mateřských škol.
Autor Tereza Vošahlíková

Globální vzdělávání – migrace a menšiny

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Lekce je zaměřena na problematiku menšin a migrantů. Dětem je nejprve objasněn pojem menšina, posléze si vyzkoušejí pocit minorit v praxi a v závěru se seznámí s životním příběhem malého kosovského chlapce, který má již přes svůj útlý věk uprchlickou zkušenost. Pokud jsou činnosti realizovány bezprostředně za sebou, lekce trvá zhruba 1,5 hodiny. Samozřejmě je možné aktivity rozložit do celého dopoledne a prokládat je volnou hrou apod. Činnosti jsou určené pro skupinu 12 až 25 dětí ve věkovém rozmezí 5 až 7 let.
Autor Markéta Šmydkeová

Globální rozvojové vzdělávání – deštné pralesy a ohrožené druhy

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Lekce se věnuje tématu ohrožených druhů zvířat a rostlin a problematice narušování deštných pralesů. Kromě toho je dětem představena Brazílie a především jejich vrstevník žijící v této latinskoamerické zemi, díky němuž se dokáží vcítit do zmíněných problémů. Činnosti lze rozložit do libovolného časové úseku (týden, den, dopoledne) nebo realizovat souvisle za sebou, v tom případě pak lekce trvá zhruba 1,5 hodiny. Aktivity jsou vhodné pro děti od 5 do 7 let ve skupině čítající 12 až 25 dětí.
Autor Markéta Šmydkeová

Ptáčci v zimě

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
krátkodobý
Tento příspěvek vznikl na podnět dětí, které pozorovaly ptáky v zimě, chtěly se naučit o ně pečovat a něco nového se o nich dozvědět.
Autor Alžběta Palatinová

Globální rozvojové vzdělávání - dětská práce

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Lekce je zaměřena na problematiku dětské práce v rozvojových zemích. Dětem je vysvětlen rozdíl mezi namáhavou prací nutnou pro vlastí obživu a pomáháním při chodu domácnosti. Poté se seznámí s životním příběhem malého indického chlapce, který má již přes svůj útlý věk zkušenost s dětskou prací. Na závěr lekce se děti dozví zajímavé informace o životě v Indii a mnoho místních zvyklostí si mohou také vyzkoušet. Pokud jsou činnosti realizovány bezprostředně za sebou, lekce trvá zhruba 1,5 hodiny. Samozřejmě je možné aktivity rozložit do celého dopoledne a prokládat je volnou hrou apod. Činnosti jsou určené pro skupinu 12 až 25 dětí ve věkovém rozmezí 5 až 7 let.
Autor Markéta Šmydkeová

Jak jsme slavili masopust

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
střednědobý
Tento příspěvek vznikl v únoru s cílem seznámit děti s lidovými tradicemi v období masopustu, společně prožít radost a veselí. Motivuje děti k rozvíjení myšlení, zručnosti, tvořivosti i fantazii při výtvarných a jiných činnostech.
Autor Alžběta Palatinová
Celkem: 23