Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Sociální a personální kompetence > ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit,...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Návštěva galerie

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Krátký integrovaný blok nabízí námět jak společně s dětmi zrealizovat návštěvu galerie. Děti se zúčastnily polodenního výletu s cílem získat nové poznatky návštěvou Anežského kláštera, pozorováním obrazů, poslechem výkladu lektora o jeho tvorbě ve výtvarném ateliéru.
Autor Alžběta Palatinová

Jak museli louskat ořechy

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Projekt je založen na prožitkovém učení, jsou proto volena témata dětem blízká, s možností pozorování, manipulace a experimentace. Motivace pohádkovým námětem je pro děti zajímavá, děti se stávají součástí děje, vstupují do něj a aktivně se do děje zapojují, ovlivňují ho apod. Všechny činnosti jsou motivačně spojeny a rozvíjejí děti ve všech vzdělávacích oblastech.
Očekávané výstupy:
  • poznávat přírodu - některé stromy, keře a jejich plody;
  • chápat základní matematické pojmy, souvislosti - třídění, porovnávání, rozlišovat více x méně, řešit jednoduché labyrinty ...;
  • postupně zvládnout základní pohybové dovednosti (překonávat překážky, kutálet míč, manipulovat s drobnými předměty a náčiním ...);
  • chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek a zároveň s ohledem na druhé;
  • dodržovat pravidla her, jednat spravedlivě.

  • Časový rozsah: přibližně 2 týdny, lze přizpůsobit aktuální situaci a podmínkám
    Věková skupina: 4 - 6 let
    Autor Eva Pipková

    Klubíčka přátelství

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Činnosti zaměřené na prosociální chování dětí v mateřské škole. Činosti lze libovolně kombinovat a zařazovat během dne.
    Autor Jana Mlynková

    Pomáhají nám v nesnázích

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    dlouhodobý
    Charakteristika integrovaného bloku: Pomáhají nám v nesnázích je dlouhodobý projekt zaměřený na seznámení dětí s dopravní výchovou a záchrannými složkami ČR. Děti se každodenně účastní provozu na silnici, proto je velmi důležité je učit základním prvkům bezpečné účasti v silničním provozu a základním pravidlům poskytnutí pomoci.
    Očekávané výstupy:
    • navazovat kontakty s dospělými (překonat stud, komunikovat s nimi vhodným způsobem, respektovat je)
    • chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi, staršími i dospělými, v případě potřeby požádat druhého o pomoc (pro sebe i jiné dítě)
    • seznamovat se s pravidly chování ve vztahu k druhým lidem
    • uvědomovat si ochranu osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s dětmi i dospělými
    • seznamování se světem lidí (povolání)
    • zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
    • osvojit si poznatky o těle a zdraví
    • osvojit si dovednosti důležité k podpoře zdraví, bezpečí a osobní pohody
    • seznamovat se s příležitostmi a činnostmi směřujícími k prevenci úrazů (při hrách, pohybových činnostech, dopravních situacích, při setkání s cizími lidmi)
    • rozvoj pozitivních citů ve vztahu k vlastní osobě (sebevědomí, sebedůvěra, sebeovládání)
    • zachytit a vyjádřit své pocity a prožitky
    • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
    • popsat situaci
    • chápat některé ze symbolů (piktogramy, orientační a dopravní značky, označení nebezpečí)
    Časový rozsah: Dlouhodobý projekt, celoroční
    Věková skupina: 3 - 6 let
    Autor Jarmila Chalupová

    Hrátky s rampouchy

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    střednědobý
    Charakteristika integrovaného bloku: Tento příspěvek se v první části zabývá teorií komunikace. Druhá část se věnuje rozvoji interaktivních a komunikativních, verbálních i neverbálních dovedností dětí, posilování prosociálního chování u dětí ve vztahu k ostatním. Vše je demonstrováno na praktických příkladech.
    Očekávané výstupy:
    • spolupracovat s ostatními;
    • navazovat kontakty, začlenit se do třídy a zařadit se mezi vrstevníky;
    • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách;
    • porozumět běžným projevům prožitků a citových nálad druhých;
    • zachytit a vyjádřit své prožitky (slovně, výtvarně, pomocí hudby, hudebně-pohybovou či dramatickou improvizací apod.).
    Časový rozsah: 1 - 2 týdny
    Věková skupina: 3 - 7 let
    Autor Martina Lietavcová

    Jak jsme si vytvářeli pravidla ve třídě koťat

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    střednědobý
    Tento příspěvek je jednou z mnoha možností vytváření pravidel ve třídě nejmladších dětí. Ty se prostřednictvím pohádkových příběhů o kočičákovi seznamují s pravidly chování v MŠ, sami je vytvářejí a upravují.
    Autor Martina Lietavcová

    Angličtina pro předškoláky

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Kniha je pomocníkem pro ty, kteří se chtějí zabývat výukou angličtiny v předškolním věku, je však vhodná i pro mladší školní věk. Nabízí nejen metodické rady a pokyny, ale rovněž praktické ukázky a nápady. Děti by měly brát výuku jako hru, na niž se vždy těší a která je vždy baví. "Výukový program musí především u předškolních dětí vycházet z jejich potřeby učit se novým věcem během činností, které jsou pro ně přirozené, aby si je mohly osvojovat způsobem, při němž mohou využít všechny své smysly i pohyb... V knize najdete řadu tipů a podnětných nápadů, které můžete prakticky ihned, bez zdlouhavých příprav a složitých pomůcek, zařadit do výuky," říká o knize Stanislav Kára, ředitel PROGRESS Language Institute s. r. o. a víceprezident Asociace jazykových škol a agentur ČR.
    Autor Bc. Iva Hennová

    Taneční hry s písničkami

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    lekce
    Jednoduché taneční hry přispívají ke kultivaci pohybu, prohloubení rytmického cítění a zlepšení spolupráce ve skupině. Ukázky z knihy Taneční hry s písničkami z nakladatelství Portál vás seznámí se známými i méně známými písničkami a jejich herními obměnami, které mohou využít učitelky mateřských a základních škol či vedoucí tanečních a dramatických kroužků. Ve vybraném textu nechybí ani zásoba rozpočítadel.
    Autor Eva Kulhánková

    Hrajeme si s říkadly

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    střednědobý
    Článek nabízí náměty na různorodé aktivity inspirované českými lidovými říkadly. Jedná se o jednoduché karty s obrázky a krátkou úvodní motivací, kdy předškolní děti a žáci mladšího školního věku mohou na říkadlech: Kde je babička?, Ryba a Vrána rozvíjet nejen schopnost rytmizace, ale i slovní zásobu a hrubou či jemnou motoriku.
    Autor Mgr. Lucie Víchová

    Skupinové hry pro rozvíjení sebeúcty dětí: Sebepoznání

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    lekce
    Hry a aktivity v této ukázce se týkají sebepoznání. V textu nabízíme krátký teoretický úvod a tři skupinové hry, které napomáhají rozvíjet sebeúctu dítěte - hru se jmény a dvě hry využívající zástupnou postavu (zvíře) pro snazší vyjadřování a uvolnění atmosféry.
    Autor Deborah M. Plummer
    Celkem: 62