Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Sociální a personální kompetence > ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit,...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jak museli louskat ořechy

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Projekt je založen na prožitkovém učení, jsou proto volena témata dětem blízká, s možností pozorování, manipulace a experimentace. Motivace pohádkovým námětem je pro děti zajímavá, děti se stávají součástí děje, vstupují do něj a aktivně se do děje zapojují, ovlivňují ho apod. Všechny činnosti jsou motivačně spojeny a rozvíjejí děti ve všech vzdělávacích oblastech.
Očekávané výstupy:
  • poznávat přírodu - některé stromy, keře a jejich plody;
  • chápat základní matematické pojmy, souvislosti - třídění, porovnávání, rozlišovat více x méně, řešit jednoduché labyrinty ...;
  • postupně zvládnout základní pohybové dovednosti (překonávat překážky, kutálet míč, manipulovat s drobnými předměty a náčiním ...);
  • chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek a zároveň s ohledem na druhé;
  • dodržovat pravidla her, jednat spravedlivě.

  • Časový rozsah: přibližně 2 týdny, lze přizpůsobit aktuální situaci a podmínkám
    Věková skupina: 4 - 6 let
    Autor Eva Pipková

    Klubíčka přátelství

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Činnosti zaměřené na prosociální chování dětí v mateřské škole. Činosti lze libovolně kombinovat a zařazovat během dne.
    Autor Jana Mlynková

    Pomáhají nám v nesnázích

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    dlouhodobý
    Charakteristika integrovaného bloku: Pomáhají nám v nesnázích je dlouhodobý projekt zaměřený na seznámení dětí s dopravní výchovou a záchrannými složkami ČR. Děti se každodenně účastní provozu na silnici, proto je velmi důležité je učit základním prvkům bezpečné účasti v silničním provozu a základním pravidlům poskytnutí pomoci.
    Očekávané výstupy:
    • navazovat kontakty s dospělými (překonat stud, komunikovat s nimi vhodným způsobem, respektovat je)
    • chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi, staršími i dospělými, v případě potřeby požádat druhého o pomoc (pro sebe i jiné dítě)
    • seznamovat se s pravidly chování ve vztahu k druhým lidem
    • uvědomovat si ochranu osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s dětmi i dospělými
    • seznamování se světem lidí (povolání)
    • zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
    • osvojit si poznatky o těle a zdraví
    • osvojit si dovednosti důležité k podpoře zdraví, bezpečí a osobní pohody
    • seznamovat se s příležitostmi a činnostmi směřujícími k prevenci úrazů (při hrách, pohybových činnostech, dopravních situacích, při setkání s cizími lidmi)
    • rozvoj pozitivních citů ve vztahu k vlastní osobě (sebevědomí, sebedůvěra, sebeovládání)
    • zachytit a vyjádřit své pocity a prožitky
    • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
    • popsat situaci
    • chápat některé ze symbolů (piktogramy, orientační a dopravní značky, označení nebezpečí)
    Časový rozsah: Dlouhodobý projekt, celoroční
    Věková skupina: 3 - 6 let
    Autor Jarmila Chalupová

    Hrátky s rampouchy

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    střednědobý
    Charakteristika integrovaného bloku: Tento příspěvek se v první části zabývá teorií komunikace. Druhá část se věnuje rozvoji interaktivních a komunikativních, verbálních i neverbálních dovedností dětí, posilování prosociálního chování u dětí ve vztahu k ostatním. Vše je demonstrováno na praktických příkladech.
    Očekávané výstupy:
    • spolupracovat s ostatními;
    • navazovat kontakty, začlenit se do třídy a zařadit se mezi vrstevníky;
    • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách;
    • porozumět běžným projevům prožitků a citových nálad druhých;
    • zachytit a vyjádřit své prožitky (slovně, výtvarně, pomocí hudby, hudebně-pohybovou či dramatickou improvizací apod.).
    Časový rozsah: 1 - 2 týdny
    Věková skupina: 3 - 7 let
    Autor Martina Lietavcová

    Jak jsme si vytvářeli pravidla ve třídě koťat

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    střednědobý
    Tento příspěvek je jednou z mnoha možností vytváření pravidel ve třídě nejmladších dětí. Ty se prostřednictvím pohádkových příběhů o kočičákovi seznamují s pravidly chování v MŠ, sami je vytvářejí a upravují.
    Autor Martina Lietavcová

    Angličtina pro předškoláky

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Kniha je pomocníkem pro ty, kteří se chtějí zabývat výukou angličtiny v předškolním věku, je však vhodná i pro mladší školní věk. Nabízí nejen metodické rady a pokyny, ale rovněž praktické ukázky a nápady. Děti by měly brát výuku jako hru, na niž se vždy těší a která je vždy baví. "Výukový program musí především u předškolních dětí vycházet z jejich potřeby učit se novým věcem během činností, které jsou pro ně přirozené, aby si je mohly osvojovat způsobem, při němž mohou využít všechny své smysly i pohyb... V knize najdete řadu tipů a podnětných nápadů, které můžete prakticky ihned, bez zdlouhavých příprav a složitých pomůcek, zařadit do výuky," říká o knize Stanislav Kára, ředitel PROGRESS Language Institute s. r. o. a víceprezident Asociace jazykových škol a agentur ČR.
    Autor Bc. Iva Hennová

    Taneční hry s písničkami

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    lekce
    Jednoduché taneční hry přispívají ke kultivaci pohybu, prohloubení rytmického cítění a zlepšení spolupráce ve skupině. Ukázky z knihy Taneční hry s písničkami z nakladatelství Portál vás seznámí se známými i méně známými písničkami a jejich herními obměnami, které mohou využít učitelky mateřských a základních škol či vedoucí tanečních a dramatických kroužků. Ve vybraném textu nechybí ani zásoba rozpočítadel.
    Autor Eva Kulhánková

    Hrajeme si s říkadly

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    střednědobý
    Článek nabízí náměty na různorodé aktivity inspirované českými lidovými říkadly. Jedná se o jednoduché karty s obrázky a krátkou úvodní motivací, kdy předškolní děti a žáci mladšího školního věku mohou na říkadlech: Kde je babička?, Ryba a Vrána rozvíjet nejen schopnost rytmizace, ale i slovní zásobu a hrubou či jemnou motoriku.
    Autor Mgr. Lucie Víchová

    Skupinové hry pro rozvíjení sebeúcty dětí: Sebepoznání

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    lekce
    Hry a aktivity v této ukázce se týkají sebepoznání. V textu nabízíme krátký teoretický úvod a tři skupinové hry, které napomáhají rozvíjet sebeúctu dítěte - hru se jmény a dvě hry využívající zástupnou postavu (zvíře) pro snazší vyjadřování a uvolnění atmosféry.
    Autor Deborah M. Plummer

    Hra na námořníky

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Tato celodenní hra je vhodná jako oslava Mezinárodního dne dětí. Celý den probíhá ve znamení soutěží na oslavu svátku dětí. Děti jsou motivovány k plnění úkolů, a za odměnu najdou Ameriku, jako Kryštof Kolumbus s pokladem. Rozvíjí tak vzájemnou spolupráci a současně se učí o kulturních rozdílech a seznamují se hravou formou s místními a kulturními specifiky.
    Autor Anna Simonová
    Celkem: 61