Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Sociální a personální kompetence > dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Podle názvu, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Život u Eskymáků

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Pomocí poznávání nového prostředí podněcujeme představivost, rozvíjíme fantazii a řeč dětí, ty mají možnost vyjádřit a pociťovat radost z vlastní tvůrčí činnosti. Hlavním cílem programu je seznamování dětí s kulturou cizí země, rozvoj praktických dovedností a umožnění prožitku dětí z nově poznaného.
Autor Marcela Janšová

Velikonoční zajíčkova noc v MŠ

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika integrovaného bloku: Jedná se o krátkodobý projekt, který vznikl na základě zpestření všedních dní strávených v MŠ. Motivací tohoto výjimečného dne byly blížící se velikonoční svátky a zámek, který se nachází nedaleko naší MŠ. Pohádkový příběh umožňoval dětem rozvíjet se ve všech vzdělávacích oblastech.
Očekávané výstupy:
  • odloučit se na krátkou dobu od rodičů;
  • zvládat základní pohybové dovednosti, pohybovat se v nerovném terénu;
  • orientovat se ve známém prostředí;
  • rozvíjet pocit sounáležitosti s živou a neživou přírodou, chránit přírodu;
  • poznávat přírodu (pojmenování stromů, keřů, plodů, zvířat...);
  • užívat všechny smysly;
  • chápat prostorové pojmy;
  • soustředěně poslouchat text;
  • vyjádřit svou představivost a fantazii;
  • upevňovat základní hygienické návyky;
  • spolupracovat s ostatními, dodržovat pravidla;
  • uplatňovat návyky společenského chování;
  • přizpůsobit se společnému programu;
  • vnímat kulturní a umělecké podněty;
  • výtvarně vyjádřit své zážitky;
  • pomáhat pečovat o okolní životní prostředí;
  • splnit úkoly.
Časový rozsah: 1 noc strávená v MŠ (příchod dětí do MŠ v 18 hod.)
Věková skupina: 5 - 6 let
Autor Jitka Šindelářová

Vaříme s pejskem a kočičkou

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Hlavním cílem tohoto výstupu je obohatit děti o nové informace zábavnou formou – při vaření.
Autor Veronika Lorgerová

Tvořivá dramatika – Jozífek a ryby

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
lekce
Lekce z tvořivé dramatiky, kterou tvoří příběh o chlapci Jozífkovi a vodníčkovi, a jedné zátoce a rybách, které v ní žijí, na téma „Člověk a voda“ aneb je užitečné si pomáhat, s environmentálním podtextem. Lekce je vhodná pro děti ve věku 4,5–6 let se základními zkušenostmi z tvořivé dramatiky.
Autor Jana Smolková

Strom třídy

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika integrovaného bloku: Zvolený námět projektu - stromy - vyšel z iniciativy dětí, které s velkým zájmem pozorovaly měnící se přírodu (únor) v okolí mateřské školy. Našim cílem bylo pozorovat blízké prostředí a postupně se seznamovat s jeho životem a okolní přírodou. Pořádali jsme vycházky do okolí mateřské školy. Snažili jsme se u dětí vytvořit pozitivní vztah k přírodě, povědomí o vlastní sounáležitosti s živou i neživou přírodou.
Očekávané výstupy:
  • mít povědomí o významu a ochraně životního prostředí
  • všímat si změn a dění v nejbližším okolí
  • mít povědomí o širším přírodním prostředí, poznatky o stromech, dřevě (vlastnosti, výroba) apod.
  • vytváření základů pro práci s informacemi, práce s encyklopedií
  • vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 5 - 6 let
Autor Hana Maroušková

Stezka Ferdy Mravence

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
krátkodobý
Článek je určen pro pedagogy i aktivní rodiče, kteří se snaží motivovat děti i další rodiče k četbě klasických českých pohádkových knížek. Známá kniha Ondřeje Sekory „Knížka Ferdy Mravence“ je jednou z nich. Pro svůj obsah, čtivou formu a jedinečné ilustrace se rychle stává oblíbenou knížkou dětí i rodičů, kteří se k ní mohou vracet nejen doma, ale i na cestách, pobytech a dovolených. Cílem článku je motivovat děti k přečtení této knihy a netradičním způsobem příběh ve zkrácené formě s Ferdou prožít. Zároveň celá akce seznamuje i upevňuje kolektiv, podporuje pomoc druhému, rozvíjí sociální cítění dětí.
Autor Blanka Zelenková

Rozkvetlá Barborka

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Předškolním dětem objasňujeme zajímavou tradici, která souvisí s přípravou očekávaných svátků Vánoc. Učíme se pojmenovávat a vyjasňovat si sociální chování.
Autor Hana Hrabalová

Putování s Malým princem

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Téma vesmír z jiného úhlu. Děti se učí rozvíjet své pohybové schopnosti za pomoci tvořivých činností.
Autor Dominika Bečáková

První dny ve školce

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Tento integrovaný blok pomáhá dítěti s adaptací na nové prostředí, podporuje ho ve vytváření a získávání schopnosti přizpůsobit se změně jakou pro něj je vstup do mateřské školy. Tento blok byl součástí celoročního projektu Kdo jsem.
Autor Alžběta Palatinová

Proč se tento drak mračí jako mrak?

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Program je inspirován podzimem a lákavým tématem pouštění draků, ve druhé rovině se zaměřuje na emoce a rozvoj empatie dětí. Děti dostávají příležitost vstoupit do příběhu o papírovém dráčkovi, který se pořád mračil, zlobil ostatní a nikdo si s ním nechtěl hrát. Děti dráčkovi pomáhají najít cestu k ostatním drakům, aby se s nimi mohl vydat na slavný dračí slet.
Autor Dana Tvrďochová
Celkem: 34