Strom podřazených klíč. kompetencí
Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Výpis příspěvků podle: Klíčových kompetencí
Seřadit dle: Podle autora, Vzestupně
Tento integrovaný blok pomáhá dítěti s adaptací na nové prostředí, podporuje ho ve vytváření a získávání schopnosti přizpůsobit se změně jakou pro něj je vstup do mateřské školy. Tento blok byl součástí celoročního projektu Kdo jsem.
Autor Alžběta Palatinová
Naučit se vnímat řád světa a jeho přirozené změny, vyjadřovat své prožitky pomocí tvořivých činností.
Autor Aneta Burešová
Charakteristika integrovaného bloku: Zvolený námět projektu - stromy - vyšel z iniciativy dětí, které s velkým zájmem pozorovaly měnící se přírodu (únor) v okolí mateřské školy. Našim cílem bylo pozorovat blízké prostředí a postupně se seznamovat s jeho životem a okolní přírodou. Pořádali jsme vycházky do okolí mateřské školy. Snažili jsme se u dětí vytvořit pozitivní vztah k přírodě, povědomí o vlastní sounáležitosti s živou i neživou přírodou.
Očekávané výstupy:
- mít povědomí o významu a ochraně životního prostředí
- všímat si změn a dění v nejbližším okolí
- mít povědomí o širším přírodním prostředí, poznatky o stromech, dřevě (vlastnosti, výroba) apod.
- vytváření základů pro práci s informacemi, práce s encyklopedií
- vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 5 - 6 let
Autor Hana Maroušková
Dítě a svět - zprostředkované poznávání vzdáleného světa, moře. Příspěvek uvádí metody práce s literárním textem, které podporují dětskou zvídavost, zájem poznávat nové a zároveň napomáhají rozvíjet i kultivovat estetické cítění.
Autor Jana Rýdlová

Charakteristika integrovaného bloku: Jedná se o krátkodobý projekt, který vznikl na základě zpestření všedních dní strávených v MŠ. Motivací tohoto výjimečného dne byly blížící se velikonoční svátky a zámek, který se nachází nedaleko naší MŠ. Pohádkový příběh umožňoval dětem rozvíjet se ve všech vzdělávacích oblastech.
Očekávané výstupy:
- odloučit se na krátkou dobu od rodičů;
- zvládat základní pohybové dovednosti, pohybovat se v nerovném terénu;
- orientovat se ve známém prostředí;
- rozvíjet pocit sounáležitosti s živou a neživou přírodou, chránit přírodu;
- poznávat přírodu (pojmenování stromů, keřů, plodů, zvířat...);
- užívat všechny smysly;
- chápat prostorové pojmy;
- soustředěně poslouchat text;
- vyjádřit svou představivost a fantazii;
- upevňovat základní hygienické návyky;
- spolupracovat s ostatními, dodržovat pravidla;
- uplatňovat návyky společenského chování;
- přizpůsobit se společnému programu;
- vnímat kulturní a umělecké podněty;
- výtvarně vyjádřit své zážitky;
- pomáhat pečovat o okolní životní prostředí;
- splnit úkoly.
Časový rozsah: 1 noc strávená v MŠ (příchod dětí do MŠ v 18 hod.)
Věková skupina: 5 - 6 let
Autor Jitka Šindelářová
Pomocí poznávání nového prostředí podněcujeme představivost, rozvíjíme fantazii a řeč dětí, ty mají možnost vyjádřit a pociťovat radost z vlastní tvůrčí činnosti.
Hlavním cílem programu je seznamování dětí s kulturou cizí země, rozvoj praktických dovedností a umožnění prožitku dětí z nově poznaného.
Autor Marcela Janšová
Článek je určen pro pedagogy i aktivní rodiče, kteří se snaží motivovat děti i další rodiče k četbě klasických českých pohádkových knížek. Známá kniha Ondřeje Sekory „Knížka Ferdy Mravence“ je jednou z nich. Pro svůj obsah, čtivou formu a jedinečné ilustrace se rychle stává oblíbenou knížkou dětí i rodičů, kteří se k ní mohou vracet nejen doma, ale i na cestách, pobytech a dovolených. Cílem článku je motivovat děti k přečtení této knihy a netradičním způsobem příběh ve zkrácené formě s Ferdou prožít. Zároveň celá akce seznamuje i upevňuje kolektiv, podporuje pomoc druhému, rozvíjí sociální cítění dětí.
Autor Blanka Zelenková
Autorka nabízí knihu, která jednoduchým sdělením popisuje, jak to vypadá, když se dítě rozhněvá, jak ho vnímají druzí a jakým způsobem může hněv odejít. Text je vhodný jako pracovní text pro práci v dětské skupině.
Autor Catherine Dolto
Program je vytvořený podle knihy Daisy Mrázkové Můj medvěd Flóra. Jeho cílem je vedení dětí ke vztahu k věcem, ale také k prohlubování vztahu k lidem. Vybízí k empatii a altruismu. Prostřednictvím technik dramatické a výtvarné výchovy si děti prožijí příběh Petra a Helenky, kteří se ujali vyhozeného medvěda.
Autor Dana Tvrďochová
Program je inspirován podzimem a lákavým tématem pouštění draků, ve druhé rovině se zaměřuje na emoce a rozvoj empatie dětí. Děti dostávají příležitost vstoupit do příběhu o papírovém dráčkovi, který se pořád mračil, zlobil ostatní a nikdo si s ním nechtěl hrát. Děti dráčkovi pomáhají najít cestu k ostatním drakům, aby se s nimi mohl vydat na slavný dračí slet.
Autor Dana Tvrďochová